• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • caropia
    FruHH skrev 2009-01-28 22:55:10 följande:
    Ah, en till eller... kanske inte är så mycket att åt egentligen... men man är inte ensam i allafall...Mmmm, verkligen... tappar man inte vikt då... då vete f*n
    Man kan ju inte gråta över sitt höga bmi hela dagarna, så då får man le åt eländet
    Jag får lite tvångstankar om att det inte ska funka och att det är nåt allvarligt fel på mig så jag går upp av att flyta Flört Men det ska nog gå bra längtar bara tills det är dags att börja!
  • caropia
    Diza81 skrev 2009-01-28 23:55:13 följande:
    Svar på #1525Å vad spännande! Har dom sagt hur länge dom tror du kommer att vara sjukskriven? På Danderyd sa dom 3 veckor om allting går bra. Behövs det så lång tid?? Vad har ni andra behövt som redan är "på andra sidan" :)??
    Nej men jag tror det beror lite på vad man arbetar med och hur man mår efteråt, en del kanske återhämta sig väldigt fort och om man inte har nåt fysiskt krävande arbete så kan man nog börja arbeta rätt snabbt, jag är undersköterska med massa tunga lyft så då får det nog bli lite längre tid...
  • Peand

Tjooooo hoooooo!

Idag är det exakt 4 månader sedan jag opererades. 38,6 kg har nu totalt försvunnit Skrattande Men mest häftigt tycker jag allt är att BMI har sänkts från 53,8 till 40 Förvånad 
    Och vet ni vad???
    Om några hekton är jag under 40 i BMI vilket innebär att jag har gått från svår fetma till kraftig fetma. Ett litet steg för mänskligheten men ett jätte steg för mig Skrattande

Livet är ganska härligt.... Trots tenta stress Flört

Det vackra föds i det vi gör...
  • Lils
    Svar på #1521
    Jag ska också opas på Danderyd kul och hittat en till;)
    Jag var på dietist samtal igår väldigt lärorikt (dietisten var jätte bra) Träffade du också dr Jacob han träffade jag han var också jätte bra, jag hade förberett värsta försvars talet men för honom var det självklart att jag skulle opas om jag ville det;) Hoppas att vi opasa innan sommaren när jag hörde med op planeraren förra veckan sa hon att väntetiden var 4 - 5 månade:( Må så gott
  • Lils

Det var meningen att jag skulle svara på Diza 81;)

• Lils

Maddisen80 skrev 2009-01-29 09:00:15 följande:

lis lycka till med op , nästan ett halvårs väntetid
    Ja jag vet helt sjukt att man ska behöva vänte ett halvår för op jag vill ju ha det gjort NU när jag äntligen bestämt mig... har du opats?
  • Sparkle

Peand skrev 2009-01-29 08:47:13 följande:

Tjooooo hoooooo!Idag är det exakt 4 månader sedan jag opererades. 38,6 kg har nu totalt försvunnit  Men mest häftigt tycker jag allt är att BMI har sänkts från 53,8 till 40  Och vet ni vad??? Om några hekton är jag under 40 i BMI vilket innebär att jag har gått från svår fetma till kraftig fetma. Ett litet steg för mänskligheten men ett jätte steg för mig Livet är ganska härligt.... Trots tenta stress
    Åh vad härligt Grattis!! Imorn är det 4mån sen jag opades hehe..
  • Blackbutterfly

Grattis grattis grattis Jenny N!!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass