• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    LottaRos skrev 2009-01-27 21:36:09 följande:
    Wow!Vilken skillnad på er bägge två, Zizter och peand!Härligt!
    Tack Flört
    Det vackra föds i det vi gör...
  • Diza81

Hej på er! Jag är ny här och tycker det är jätte kul all läsa alla era ideér och råd. Jag träffade en läkare förra veckan och kommer att bli opererad innan midsommar sa han. Känns jätte läskigt att det är på riktigt helt plötsligt. Är det någon av er som har ångrat din operation?? Kram D

• caropia
    Svar på #1493
    Hej och välkommen! Har inte gjort min operation ännu så jag kan inte svara på några frågor men vet precis hur det känns! Fick veta i november att jag skulle få operation februari/mars, det är helt overkligt!Glad
    Vilket sjukhus ska du opereras på?
  • livet från ljusa sidan

zizter och peand: Roligt att få se er Och Ni är verkligen jättefina!!

Jag ångrar att jag inte tagit riktiga kort där man kan se skilnaden.... skall se om jag kanske kan hitta några på datorn som man vågar sig på att visa....

• Anna Paulita

Är jag  jättedum om jag ibland enbart äter frukt till frukost? Jaghar alltid haft svårt att äta frukost och jag är lite brödkänslig efter operationen så min frukostrepartoar är rätt trisst just nu. vissa dagar KAN jag bara inte få i mig så mycket så jag äter då lite apelsin och annanas eller lite hallon och apelsin eller vad det kan vara. Ungefär 2-3 gånger per vecka.

Är det jättedumt?

• Misery

ni som opat er på sjukhus som inte är ert vanliga sjukhus så att säga har ni fått stå för resorna själva då...d skulle jag få göra ifall jag vände mig till norrtälje istället för till uppsala...

• Peand
    Anna Paulita skrev 2009-01-28 07:19:19 följande:
    Är jag  jättedum om jag ibland enbart äter frukt till frukost? Jaghar alltid haft svårt att äta frukost och jag är lite brödkänslig efter operationen så min frukostrepartoar är rätt trisst just nu. vissa dagar KAN jag bara inte få i mig så mycket så jag äter då lite apelsin och annanas eller lite hallon och apelsin eller vad det kan vara. Ungefär 2-3 gånger per vecka.Är det jättedumt?
    Bättre frukt än ingen frukost alls anser jag iallafall. Men om du gillar keso så gör en fruktsallad, ta lite keso och strö sedan över lite nötter så har du en bra frukost men även proteiner i. Eller blanda lite yoghurt med kesella och ha till, då får du också i dig lite proteiner.
    livet från ljusa sidan skrev 2009-01-27 23:42:59 följande:
    zizter och peand: Roligt att få se er Och Ni är verkligen jättefina!! Jag ångrar att jag inte tagit riktiga kort där man kan se skilnaden.... skall se om jag kanske kan hitta några på datorn som man vågar sig på att visa....
    Tack! Jag är jätteglad att jag tog kort innan open och har sedan tagit varje "månadsdag", det är kul att titta på och man ser skillnande. I morgon är det dags att ta nya kort
    Diza81 skrev 2009-01-27 22:48:02 följande:
    Hej på er! Jag är ny här och tycker det är jätte kul all läsa alla era ideér och råd. Jag träffade en läkare förra veckan och kommer att bli opererad innan midsommar sa han. Känns jätte läskigt att det är på riktigt helt plötsligt. Är det någon av er som har ångrat din operation?? Kram D
    Det enda jag ångrar är att jag var så envis och sa nej i alla dessa år när läkarna har tjatat om en operation. Jag har mått kanon bra hela tiden och ångrar mig inte en sekund. Mitt nya liv på denna sidan open känns mycket bättre än det som var innan. Även om jag även där envist hängde fast vid att det var inga fel på det livet heller. Pyttsan! Livet är lite enklare när kilona försvinner, golvet kommer liksom nämre
    Det vackra föds i det vi gör...
  • sussiesnus

Kul att se allas bilder! Mina dröjer... ;)

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass