• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Moj Katile
    Maddisen80 skrev 2009-01-30 09:28:42 följande:
    Moj Katile kom igen ,du klara av att gå ner dem kilorna, tänk att du ha fått världens bästa chans att bli opererad, jag vill och ha motivationen ,men får ingen op pga för lite bmi,men jag tycker att de är högt.
    Hade jag haft för litet BMI och haft motivationen så hade jag klarat det själv haha. Jag har klarat det innan, mensen kom problemen med sköldkörteln...
    Ja ja det ordnar signog. Bor åxå i Landskrona men ska opereras i varberg.
  • Betty Boop

Jag gjorde en Gatsric Banding i okt-06. För drygt ett år sen började det strula och bandet opererades ut innan jul. Nu i måndags opererades jag ommed Gastric Bypass. Kom hem i går och känner mig mör. Jag satte klockan på åtta i morse för att hinna äta allt jag ska. Går nu på soppa i en vecka sen passerat i två veckor. Det är segt med flytande. Jag blir proppmätt. Och när man inte är proppmätt längre är det dags att äta igen! Opererades på Södertälje sjukhus av Dr Sven Bringman.

Jag är 163 cm och vägde innan operationerna 142 kg. Nu har jag gått ner till 85,5 kg. Vill ner till 75 kg.

• LykkesMamma

Jaha, då e man inne på 5 dagen med flyt...
    Jag har tagit 2 naturdiet och man ska ta 4 på en dag, så tror ni jag kan byta dom 2 mot en sallad med kyckling i till kvällen?
    Man vill ju gärna äta med familjen, min dotter tycker dte e konstigt inte mamma äter mat med henne o pappa....
    Känns inte som att jag har gått ner något, men läkaren har inte sagt något om hur mycket jag ska gå ner, bara att är levern förstorad kan operationen bli mer komplicerad...
    Men min lever va inte så stor enligt läkaren, så det skulle ju räcka med 2 veckors flyt, så egentligen skulle jag inte börja flyta förens på onsdag nästa vecka....
    Oj vad detta inlägget blev komplicerat??Ingen som orkar läsa kanske....???

• Betty Boop
    LykkesMamma skrev 2009-01-30 15:00:41 följande:
    Jaha, då e man inne på 5 dagen med flyt...Jag har tagit 2 naturdiet och man ska ta 4 på en dag, så tror ni jag kan byta dom 2 mot en sallad med kyckling i till kvällen? Man vill ju gärna äta med familjen, min dotter tycker dte e konstigt inte mamma äter mat med henne o pappa....Känns inte som att jag har gått ner något, men läkaren har inte sagt något om hur mycket jag ska gå ner, bara att är levern förstorad kan operationen bli mer komplicerad...Men min lever va inte så stor enligt läkaren, så det skulle ju räcka med 2 veckors flyt, så egentligen skulle jag inte börja flyta förens på onsdag nästa vecka....Oj vad detta inlägget blev komplicerat??Ingen som orkar läsa kanske....???
    Vad har du fått för instruktioner? Jag hade inte vågat "fuska". Jag fick stränga order om att BARA ta flytande måltidsersättning och inget annat. Efter halva flyt-tiden fick jag lämna urinprov som skulle visa på ketoner i urinen (uppkommer vid svält). Fanns det inga ketoner i urinen så skulle det inte bli nån operation.
  • Betty Boop

Förresten, kan du inte försöka förklara för dottern att doktorn har sagt att du bara får typ dricka medicin (naturdiet) och inte mat. Försök att göra nåt annat när de andra äter.

Jag är lärare och har bla hemkunskap med min klass. Det var jättejobbigt under flytperioden! Jag jobbar med särskolebarn och sa precis så.

- Doktorn har sagt att jag bara får dricka medicin innan operationen.

Sen gick jag ifrån när maten var klar och eleverna åt tillsammans med assistenterna som fanns i gruppen.

• LykkesMamma
    Betty Boop skrev 2009-01-30 15:14:08 följande:
    Vad har du fått för instruktioner? Jag hade inte vågat "fuska". Jag fick stränga order om att BARA ta flytande måltidsersättning och inget annat. Efter halva flyt-tiden fick jag lämna urinprov som skulle visa på ketoner i urinen (uppkommer vid svält). Fanns det inga ketoner i urinen så skulle det inte bli nån operation.
    Jag ska göra min operation privat, men min läkare sa att jag inte behöve flyta mer än 2 veckor eftersom min övervikt inte drabbat levern.
    Efentligen ska jag inte börja flyta förens nästa onsdag(alltså 2 veckor innnan op)
    Min dotter är bara 2,5år, så hon förstår inte riktigt....
  • Betty Boop
    LykkesMamma skrev 2009-01-30 16:04:02 följande:
    Jag ska göra min operation privat, men min läkare sa att jag inte behöve flyta mer än 2 veckor eftersom min övervikt inte drabbat levern.Efentligen ska jag inte börja flyta förens nästa onsdag(alltså 2 veckor innnan op)Min dotter är bara 2,5år, så hon förstår inte riktigt....
    Ok, om du inte måste börja förrän nästa vecka så kan du ju sätta igång en mjukstart redan nu. Då borde det ju funka att byta ut nu för att sen köra striktare.
  • Jenny N

Betty Boop skrev 2009-01-30 14:56:06 följande:

Jag gjorde en Gatsric Banding i okt-06. För drygt ett år sen började det strula och bandet opererades ut innan jul. Nu i måndags opererades jag ommed Gastric Bypass. Kom hem i går och känner mig mör. Jag satte klockan på åtta i morse för att hinna äta allt jag ska. Går nu på soppa i en vecka sen passerat i två veckor. Det är segt med flytande. Jag blir proppmätt. Och när man inte är proppmätt längre är det dags att äta igen! Opererades på Södertälje sjukhus av Dr Sven Bringman.Jag är 163 cm och vägde innan operationerna 142 kg. Nu har jag gått ner till 85,5 kg. Vill ner till 75 kg.
    Oh vad kul att hitta någon som blivit opererad på Södertälje!
    Jag träffade Sven i Onsdags och han godkände mig för operation.
    Är du nöjd med honom/Södertälje?
    Något att tänka på?

Hoppas du känner dig piggare snart!
  • Maddisen80

moj katlie de är inte bra att du ha problem med sköldskörteln klart du klara detta. så du bor i landskrona med,vad skoj ,jag träffade en från familjeliv i torsdags hon bodde med i landskrona _?0

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass