• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Betty Boop
    lycktan skrev 2009-02-08 17:44:03 följande:
    Hej alla!Jag vill GBP Op:a mig,har ett BMI på 35 och vill bekosta operationen själv, får jag en OP med BMI 35?Nån som vet vad det kostar på Sophia hemmet?
    35 i BMI brukar vara minimum, så det borde funka. På Sophiahemmet kostar en Gbp-op ca 100 000 kr.
  • Lola 79

Hej på er. Jag har fått tid till operation den 25mars på Ersta. Kul att hitta er. Har inte haft nån dator så jag har inte skrivit här på länge men skrev någo för nån månad sen;)

Vet inte om ni kommer ihåg mig men jag heter iallafall Carola och blir 30 nu den 28feb. Har 2barn och en man.

Ni verkar vara goa och trevliga här inne

kram

• Hjärtat 2005

Du är super fin Felicia6!!

Å grattis Mediziz till Ninja!!

• Anna Paulita

Jag har en liten fråga, är det någon mer än jag som har fått problem med naveln? Den är röd och infekterad och det är alltid fuktigt och luktar inte tårta ur den direkt. :/  Jag läste precis om en tjej som hade fått svamp i sin navel efter kraftig viktnedgång och funderade på om det finns andra här som  har fått det? Jag tycker det är rätt så äckligt att det är så fuktigt och luktar skunk. :(

Den som förvånar mig är att jag inte diekt har ngt häng eller så på magen.

• LykkesMamma
    lycktan skrev 2009-02-08 17:44:03 följande:
    Hej alla!Jag vill GBP Op:a mig,har ett BMI på 35 och vill bekosta operationen själv, får jag en OP med BMI 35?Nån som vet vad det kostar på Sophia hemmet?
    Hej!
    Ja, visst får du opa dig med BMI 35! Jag ska opa mig på Sofiahemmet den 18! Är inskriven via Vitaklinikerna i Lund, men dom sammarbetar ju....Det kostar 115 000kr för op, här i Lund kostar det första besöket 1085:- och om man sen gör op så drar dom bort det från de 115 000.....Gör man inte op så har man förlorat dom pengarna....
    Bor du i Stockholm??
  • Hjärtat 2005
    Anna Paulita skrev 2009-02-09 08:31:09 följande:
    Jag har en liten fråga, är det någon mer än jag som har fått problem med naveln? Den är röd och infekterad och det är alltid fuktigt och luktar inte tårta ur den direkt. :/  Jag läste precis om en tjej som hade fått svamp i sin navel efter kraftig viktnedgång och funderade på om det finns andra här som  har fått det? Jag tycker det är rätt så äckligt att det är så fuktigt och luktar skunk. :(Den som förvånar mig är att jag inte diekt har ngt häng eller så på magen.
    Uhh... ja det där känner jag igen...
    jag får så ibland, vet inte om det beror på att jag FULLKOMLIGT HATAR navlar... kan inte peta mig i naveln utan att ulka... så jag är dålig på att torka mig i naveln efter dusch... när det blir så, så brukar jag ta ett djupt andetag å tvätta rent å sen smörja med Inotyol (stavning?)med en tops.. sen är det borta... jag har inget överdrivet häng heller, å jag fick så även som fet...
  • faster fia

det har varit lika dant för mig men sen började jag dricka mer vatten. jag dricker 2L om dagen som diatisten sa och sen jag började med de så har vikten börjat röra på sig igen. jag har börjat gå ner i vikt nu. dricker du tillräkligt?
    jag vet hur de känns att inte vikten rör på sig.

justmystica skrev 2009-02-07 10:05:51 följande:
    Anna sol. jag tycker inte att du är snål. min mamma fick köpa ett par byxor och en tröja av mi9g som var förstpora. jag hadde köppt de en månad inan och inte använt de mycket. jag tycker din svägerska kan köpa de av dig om du vill de eller så kan hon ju vara utan de. då kan hon gå och handla i afären och se hur mycket de blir. sen med att hon tycker att du inte ska gå ner mer i vikt de har hon inte med att göra. hon kan ju bry sig om sig själv och skitta i vad du vill. det är nog bara så att hon inte vill att du ska väga mindre än henne.
    I göteborg, på sahlgrenska säger dom att man ska flyta antingen 6 eller 3 veckor innan operation och sen en vecka efter. Vecka 2-4 äter man mat med mjuk konsistens. På måndag ska jag få börja äta riktig mat igen! Känns lite konstigt, jag lär vara väldigt konservativ i början. Jag börjar tycka att det är väldigt kasst att sjukhuset inte följer upp oss knappt alls. Nästa gång jag ska till sjukan är vid årskontrollen? Det finns liksom inget stöd när man nyligen gått igenom något som är menat att förändra ens liv. Jag har lite ångest för att jag har fått en platå så tätt inpå operationen. Jag gick ner 9kg den första veckan men nu har det stått stilla i tre veckor. Nu spökar tankar som att det kanske inte har fungerat på mig och jag kommer nog aldrig komma ens i närheten av att vara normalviktig. Efter operationen var det som semester från alla "måste"-tankar. Måste banta. Nu skulle man läka istället. På måndag får jag börja äta vanligt igen och jag har kännt av mitt enorma sug efter skitmat på kvällarna redan och är rädd att hamna i samma skit igen. Haha, det blev ett långt inlägg från mig. Men är det någon som känner igen sig?
    [/citat]
    Anna Paulita skrev 2009-02-07 10:07:51 följande:
    Tänker jag hel fel eller är det min svägerska som är ute och cyklar?Hon gjorde an gbp typ 6 månader efter mig. Nu börjar hon be att FÅ alla mina för stora kläder. Vissa kläder känns det som att det kvittar de kan hon få, men jag köpte en del lite dyare och nästan oanvända kläder när vi var i New York i höstas som har blivit för stora nu och de vill jag inte ge bort. Hon menar på att jag inte kommer använda dem igen ändå så det spelar väl ingen roll om jag ger bort dem eller om hon köper dem. De är ju ändå för stora.Är det jag som är snål eller tänker hon konstigt?
  • faster fia

vad söt du är på de kortet. villken skilnad.

nudelbumsan skrev 2009-02-08 14:14:05 följande:
    Här har ni mej, snart snart snart färdig=) e hon inte lite söt?? =)=)=)
  • faster fia

gud vad fint. de förstår jag att du måste skrytta över.

Felicia6 skrev 2009-02-08 22:31:32 följande:
    Jag måste få skryta lite om migsjälv Jag är såå nöjd över ett kort dom tog på mig i helgen då jag var på party så jag måste dela med mig
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass