• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mrs Kaffelatte
    Anna Paulita skrev 2009-02-07 10:07:51 följande:
    Tänker jag hel fel eller är det min svägerska som är ute och cyklar?Hon gjorde an gbp typ 6 månader efter mig. Nu börjar hon be att FÅ alla mina för stora kläder. Vissa kläder känns det som att det kvittar de kan hon få, men jag köpte en del lite dyare och nästan oanvända kläder när vi var i New York i höstas som har blivit för stora nu och de vill jag inte ge bort. Hon menar på att jag inte kommer använda dem igen ändå så det spelar väl ingen roll om jag ger bort dem eller om hon köper dem. De är ju ändå för stora.Är det jag som är snål eller tänker hon konstigt?
    Anna:

Jag skulle vänligt men bestämt säga så åt svägerskan att du inte vill ge henn kläderan.
    Säg att du har tänkt att sälja dem på tradera för att kunnan få in lite pengar för att kunna köpa nya kläder.
    Fan kan hon väl begära att FÅ kläderna?
    Visst vissa saker har jag gett bort men annars har jag sagt så åt mina vänner att vill de ha mina kläder, de som jag vet att jag kan få bra betalt på tradera, så får de köpa dem av mig.

Herre gud i sanna takt som de kläderna blir för stora så lär du ju köpa nya eller hur??
    Och det är inte gratis.
    Äh skit i henne..
  • sussiesnus

Anna sol: Oj det där med kläderna är svårt. Jag håller SÅ mkt med dig - man vill liksom sälja på tradera och få pengar att köpa nya kläder.... men ibland har jag gett saker till min svägerska för att inte skapa tryckt stämning, om du förstår vad jag menar... En sak du kan göra är ju att tänka ut ett ungefär-pris som du tänkt dig få för plaggen, sen ger du svägerskan "familjerabatt". Det hon inte vill ha kan du sälja på tradera. Vill hon inte köpa är det hennes problem.
    Ang. svärmor tror jag hon säger det som en komplimang faktiskt. Sånt där kan jag slänga ur mig, i välmening. Jag bryr mig inte om vad mina vänner väger, men säger en vän att hon ska gå ner 10 kg så säger jag ju inte, "ja, det skulle du kanske behöva!" utan mer "va, det kan du ju inte mena, 10 kg finns ju inte på dig. Du skulle bli skinn och ben". Och det säger jag ju för att vara snäll... kanske svärmor har samma mentalitet som jag?

Tycker det är bra att kunna köpa stora kläder på tradera!

• lindarius

Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på.
    Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar  inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..
    *Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.
    Hjälp vad ska jag ta mig till.
    SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...

• KajsaLiza
    lindarius skrev 2009-02-07 14:25:30 följande:
    Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på. Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar  inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..*Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.Hjälp vad ska jag ta mig till. SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...
    Tala med läkaren och ställ dig i kö. Samla in information och bestäm dig när din tid är spikad! Vi finns ju här för dig...De flesta av oss mår förträffligt bra efter op och det är risker med att leva som överviktig...som du vet.
    MissFörstånd skrev 2009-02-06 21:23:45 följande:
    Är de någon här som blivit op i Dalarna (Falun?)?Måga frågor, sorry, men jag måste nästan bara fråga. Är så less på mig själv och hur jag ser ut. Har blivit så mobbad genom mitt liv och de känns verkligen inte som att de här är jag. Har nu för femte (?) gången gått med i viktväktarna. känns ganska meningslöst faktikst. Jag vet hur man ska äta och jag vet att man måste röra på sig, men varför blir de inte av och varför händer ingenting? Ska träffa min läkare ang. min sköldkörtel om ngefär 10 dagar, kanske jag skulle ha pratat med honom om de.... Sorry, fick bara lov att skriva av mig lite. Hoppas de är ok.
    Hoppa av viktväktarna om du inte är 100 procents motiverad! Kostar bara pengar för kunskap du redan har. Kan du få "Den rätta känslan" så ska du naturligtvis fortsätta...
    Kanske ska testa att gå till en kurator och prata om problemet.
    Finns ju numera en metod"stahremetoden" eller liknande. Hade nog varit nått för mig om inte op varit aktuellt. Jag har aldrig ångrat mig!
    Lycka till hur du än gör!
  • Anna Paulita
    Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på. Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar  inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..*Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.Hjälp vad ska jag ta mig till. SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...
    Det låter mest som en elak skröna. Jag har aldrig hört talas om att det är ngt som försekommer efter gbp operationer och jag är helt säker på att jag hade fått (och alla andra) sådaninformation om det nu hade varit en vanlig biverkning. Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan dö om en sådan stor bit som din bror talar om fastnar i magen eller var det nu kan vara den fastnar.  Det är en sak omnågot fastnar i halsen om man inte får luft, men det kan ju hända även oopererade.
  • la luna
    Det bästa du kan göra är att skriva ner alla frågor som du har och ta det med dig till läkaren. Är det en vanlig husläkare som ska skriva en remiss till kirurgen så kanske han inte har så stor kunskap om just gbp. Be i sådanafall om telefonnummret till kirurgen och ring dit.

Visst, vi kan åxå svara på dina frågor, och vi svarar gärna men är du orolig så ta kontakt med kirurgen och be att få prata om hur open går till och om eventuella komplikationer. Jag har aldrig hört om någon som dött pga en för stor tugga som fastnat. Vad jag däremot vet är om man inte tuggar noga så kan man få tarmvred och det däremot kan göra att en bit av tarmen dör och då får man operera bort den döda delen.

Man ska inte tro allt man hör och läser. Bäst är att ta reda på fakta av de som kan!

Lycka till med ditt val!
    Kram
  • Peand
    Hur just du kommer må efter open är ju omöjligt att säga, men jag har mått kanon bra hela vägen. Tror att man till viss del kan påverka hur man psykiskt mår efter open genom att vara förberedd så gott man kan. Och att reda ut problem förhållande till maten innan om hjälper också. Helt enkelt göra så mycket och så gott man kan att ge open de bästa förutsättningar som går, sen om det räcker eller inte, ja det vet man först efteråt.

Det din bror pratar om kan komma från ett TV program som var i höstas.  Vet inte men det kan har varit Dr Fetma som visade ett inslag om en kvinna i England (tror jag det var) som dog efter att något fastnat. Om jag minns rätt så var det så att hon hade opat sig i ett annat land där de inte gjorde enligt samma teknik som i England och när hon sedan fick denna bit som fastnade så tog det lång tid innan sjukvården förstod vart problemet låg. Något åt det hållet var det iallafall.
    Men jag har aldrig hört talats om detta innan och aldrig i Sverige. Ärligt talat tvivlar jag på att den ens har hänt här, fastnat ja visst det kan hända alla, men att man dör av det ska det nog väldigt mycket till. Själv har jag blivit väldigt mycket mer noga med att tugga ordentligt, en naturlig sak efter operationen.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • sussiesnus

lindarius: Medan du tänker - ställ dig i kö! Låtsas att du verkligen, verkligen vill göra denna op. För sen tar det väl 1-3 år innan du får ett datum och dessförinnan så får du massor av info av sjukvårdspersonal + oss + att du läser allt som läggs framför dina ögon. Du kommer inte tacka nej den dagen du får op-datum, jag lovar!!!

• MissFörstånd

Ja jag vet inte hur jag ska göra med vv, de går ju neråt ibland och då känns ju de kul, är rädd att de ska gå spikrakt uppåt annars. Jag har faktiskt gått en KBT-kurs med stahremetoden och hjälpte de?! Inte då, jag tänker på ett annat vis, men vikten är densamma. Känns som jag har provat allt, men de har jag säkerligen inte gjort. går fortfarande på kbt-kursen då vi har återträffar en gång/månad till april.
    Har du opererat dig?

KajsaLiza skrev 2009-02-07 15:08:35 följande:
    Hoppa av viktväktarna om du inte är 100 procents motiverad! Kostar bara pengar för kunskap du redan har. Kan du få "Den rätta känslan" så ska du naturligtvis fortsätta...Kanske ska testa att gå till en kurator och prata om problemet.Finns ju numera en metod"stahremetoden" eller liknande. Hade nog varit nått för mig om inte op varit aktuellt. Jag har aldrig ångrat mig!Lycka till hur du än gör!
  • MissFörstånd

sussiesnus skrev 2009-02-07 19:46:59 följande:

lindarius: Medan du tänker - ställ dig i kö! Låtsas att du verkligen, verkligen vill göra denna op. För sen tar det väl 1-3 år innan du får ett datum och dessförinnan så får du massor av info av sjukvårdspersonal + oss + att du läser allt som läggs framför dina ögon. Du kommer inte tacka nej den dagen du får op-datum, jag lovar!!!
    Detta kändes bra att läsa faktiskt. MEN jag bara undrar, vad ska man säga för att låta övertygande så att de tror att jag vill? Alltså jag vill ju, men vad säger man? Förstår ni min flummiga fråga?
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass