• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    myskatt skrev 2009-02-06 18:39:03 följande:
    Kåvepenin är INTE kul! Så fort jag tar en tablett blir jag däckad i illamående vilket har lett till att jag knappt ätit något på tre dagar.Allt vad kostråd heter är lagda åt sidan. Billys panpizza, blåbärssoppa och digistivekex har jag ätit till middag. 45 min efter avslutat mål ska nästa tablett intas. Tror jag lägger mig för natten...En dag till bara måste jag dra mig igenom. Fick inte ge upp kuren förens det gått fem dagar, vid denna tid imorgon. -3 kg visar vågen de senaste fem dagarna .
    Stackare! Låter allt annat än kul Hoppas att du är frisk efter kuren så du slipper detta.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • lotusblomman66
    Lils skrev 2009-02-05 15:07:24 följande:
    Jag har fått min op tid ohhh jag vill skrika ut till hela världen..... Den 19 Februari sker det så precis om 2 veckor. OOOO vad jag är LYCKLIG

Grattis grattis!

Va underbart för dig! Lycka till!

Längtar tills jag kan skriva detsamma =)

• MissFörstånd

Är de någon här som blivit op i Dalarna (Falun?)?

Måga frågor, sorry, men jag måste nästan bara fråga. Är så less på mig själv och hur jag ser ut. Har blivit så mobbad genom mitt liv och de känns verkligen inte som att de här är jag. Har nu för femte (?) gången gått med i viktväktarna. känns ganska meningslöst faktikst. Jag vet hur man ska äta och jag vet att man måste röra på sig, men varför blir de inte av och varför händer ingenting? Ska träffa min läkare ang. min sköldkörtel om ngefär 10 dagar, kanske jag skulle ha pratat med honom om de....

Sorry, fick bara lov att skriva av mig lite. Hoppas de är ok.

• Floppan67

Var på information och fick träffa läkare idag angående eventuell operation. Blev godkänd och kommer att få min operation, men tyvärr är det fortfarande lång väntetid trots förtur. Minst 6-12 månader till att vänta. Läkaren tyckte att vi skulle fortsätta med babyverkstan som vi påbörjade förra året (men fick två missfall) och se vilket som kommer först...baby eller operation... så nu får vi låta ödet ta över vår värld. Den som överlever får se...  Fundersam

• Mrs Kaffelatte

MissFörstånd skrev 2009-02-06 21:23:45 följande:

Är de någon här som blivit op i Dalarna (Falun?)?Måga frågor, sorry, men jag måste nästan bara fråga. Är så less på mig själv och hur jag ser ut. Har blivit så mobbad genom mitt liv och de känns verkligen inte som att de här är jag. Har nu för femte (?) gången gått med i viktväktarna. känns ganska meningslöst faktikst. Jag vet hur man ska äta och jag vet att man måste röra på sig, men varför blir de inte av och varför händer ingenting? Ska träffa min läkare ang. min sköldkörtel om ngefär 10 dagar, kanske jag skulle ha pratat med honom om de.... Sorry, fick bara lov att skriva av mig lite. Hoppas de är ok.
    Vi är tre stycken här inne som blivit opade i Falun.
    Myskatt, Laluna och jag själv.
    Det tar tid att få op om man bor i Dalarna.
    Jag och Myskatt väntade mellan 3-4 år innan det blev av.

Fråga på du jag kan lova dig att vi ska svara på dina frågor..
    Eller hur flickor???

• mamma2002

Hur skiljer sig de olika sjukhusen från varanda när det gäller flyt perioden innan och efter op?

På södertälje vill de att man ska flyta 4v innan op och efter op ska man äta flyt 2v efter sen starta med pure kost vecka 3.

Hur har ni det! Längtar till den 17;e då ska jag börja flyta! JIPPI, då vet man att man är nära till "det nya livet"
    Är jätte nyfiken på slut resultatet dvs viktnedgången och allt däromkring.. Ork,tröttheten,fördommar, ja allt som fettman har med sig i sitt bagage.

Ha en super trevlig helög alla!!/ Lindus

• sininen

I göteborg, på sahlgrenska säger dom att man ska flyta antingen 6 eller 3 veckor innan operation och sen en vecka efter. Vecka 2-4 äter man mat med mjuk konsistens. På måndag ska jag få börja äta riktig mat igen! Känns lite konstigt, jag lär vara väldigt konservativ i början.

Jag börjar tycka att det är väldigt kasst att sjukhuset inte följer upp oss knappt alls. Nästa gång jag ska till sjukan är vid årskontrollen? Det finns liksom inget stöd när man nyligen gått igenom något som är menat att förändra ens liv.

Jag har lite ångest för att jag har fått en platå så tätt inpå operationen. Jag gick ner 9kg den första veckan men nu har det stått stilla i tre veckor. Nu spökar tankar som att det kanske inte har fungerat på mig och jag kommer nog aldrig komma ens i närheten av att vara normalviktig. Efter operationen var det som semester från alla "måste"-tankar. Måste banta. Nu skulle man läka istället. På måndag får jag börja äta vanligt igen och jag har kännt av mitt enorma sug efter skitmat på kvällarna redan och är rädd att hamna i samma skit igen.

Haha, det blev ett långt inlägg från mig. Men är det någon som känner igen sig?

• Anna Paulita

Tänker jag hel fel eller är det min svägerska som är ute och cyklar?

Hon gjorde an gbp typ 6 månader efter mig. Nu börjar hon be att FÅ alla mina för stora kläder. Vissa kläder känns det som att det kvittar de kan hon få, men jag köpte en del lite dyare och nästan oanvända kläder när vi var i New York i höstas som har blivit för stora nu och de vill jag inte ge bort. Hon menar på att jag inte kommer använda dem igen ändå så det spelar väl ingen roll om jag ger bort dem eller om hon köper dem. De är ju ändå för stora.

Är det jag som är snål eller tänker hon konstigt?

• Anna Paulita

Och så måste jag gnälla av mig om en annan sak. Så fort min svärmor ser mig  säger hon typ, nu får du inte gå ner i vikt mer, det är ju bara skinn och ben av dig kvar. Vilket inte på något sätt stämmer och jag bli riktigt sur när hon säger så. :( Hon väger säkert 10-15 kg mindre än mig och varför ska jag inte få gå ner så mycket? När jag säger att jag vill gå ner 10-15 kg till blir hon helt förskräckt och undrar om jag fått anorexia?!

Går jag ner 10-15 kg till väger jag mellan 67-72 kg och är 173 cm lång, knappast någon anorexiavikt! Varför ska folk bry sig så djävla mycket!

*ARG*

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass