• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

För det första: Vad är ditt BMI? Har du provat olika viktminskningsmetoder? Finns de dokumenterade av sjukvården? Såna saker kan ju underlätta för att vara övertygande menar jag...

Säg att du känner nån som gjort open (många i denna tråd), läst på massor osv och känner att du är övertygad om att detta är rätt för dig (du kan ju ändra dig sen, men bara för att passera första steget så att säga...).

• sininen

Alltså när jag läser om folk som verkar tveka väldigt mycket så tycker jag inte att man ska välja att göra operationen. Då låter lite som att man kanske inte är riktigt redo för en sådan omställning. Det är absolut inte meningen att trampa någon på tårna men det låter lite så.

Operationen ska liksom vara då när man känner att man har nått botten och kan inte komma ur där på egen hand.

• Anna Paulita
    justmystica skrev 2009-02-07 22:47:13 följande:
    Alltså när jag läser om folk som verkar tveka väldigt mycket så tycker jag inte att man ska välja att göra operationen. Då låter lite som att man kanske inte är riktigt redo för en sådan omställning. Det är absolut inte meningen att trampa någon på tårna men det låter lite så.Operationen ska liksom vara då när man känner att man har nått botten och kan inte komma ur där på egen hand.
    Jag håller inte alls med, snarare tycker jag att det är hälsosamt med osäkerhet, det är ett stort steg att ta och jag skulle snarare tycka att om man ser det som ett självklart val så har man kanske inte full koll på allt. Jag var sjukligt osäker och nervös och i min läkares ögon var det ett sundhetstecken!
  • franzjager
    justmystica skrev 2009-02-07 22:47:13 följande:
    Alltså när jag läser om folk som verkar tveka väldigt mycket så tycker jag inte att man ska välja att göra operationen. Då låter lite som att man kanske inte är riktigt redo för en sådan omställning. Det är absolut inte meningen att trampa någon på tårna men det låter lite så. Operationen ska liksom vara då när man känner att man har nått botten och kan inte komma ur där på egen hand.
    precis så sa läkaren  till mig Glad bättre att vänta om man är osäker.
  • Moj Katile
    Anna Paulita skrev 2009-02-08 01:51:02 följande:
    Jag håller inte alls med, snarare tycker jag att det är hälsosamt med osäkerhet, det är ett stort steg att ta och jag skulle snarare tycka att om man ser det som ett självklart val så har man kanske inte full koll på allt. Jag var sjukligt osäker och nervös och i min läkares ögon var det ett sundhetstecken!
    Samma sak sa min läkare när jag berättade om mina tvivel och min rädsla!
  • mamma2002

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag tror att det är bra att forska och verkligen prata med läkaren och fråga , fråga, fråga 1000ggr om allt för att veta vad det är man ska genomgå. Detta är ju inte en enkel metod, har man provat allt? Vet man att detta är en metod som passar mig efter ALLA försök?
    Det går inte att ångra sig! Klart att man funderar och är nervös! Men jag har bestämt mig!

Kul att läsa om er alla som redan genomgått det hela! Stort grattis! Ni är super diktiga!

• KajsaLiza
    MissFörstånd skrev 2009-02-07 21:21:11 följande:
    Ja jag vet inte hur jag ska göra med vv, de går ju neråt ibland och då känns ju de kul, är rädd att de ska gå spikrakt uppåt annars. Jag har faktiskt gått en KBT-kurs med stahremetoden och hjälpte de?! Inte då, jag tänker på ett annat vis, men vikten är densamma. Känns som jag har provat allt, men de har jag säkerligen inte gjort. går fortfarande på kbt-kursen då vi har återträffar en gång/månad till april. Har du opererat dig?
    Ja jag är opad. Jag började besöka en kurator efter open och tror att jag påersonligen hade kunnat minska i vikt om jag gjort det innan. I mitt fall rörde det sig om tröstätning som ångestdämpare. Visste inte innan att jag över huvud taget hade ångest..
    Min erfarenhet av vv är att det funkar-om och så länge man följer programmet! Men det gäller ju att få det att bli en del av ditt liv-att du ska vilja leva så..Jag gick ned 25-30 kg med vv men sedan kom det olika saker i privatlivet som gjorde att jag inte prioriterade mina nya vanor..
  • Mollsan06

måste fråga, kan man äta makrill i tomatsås o fiskbullar under purétiden??

va brukar/brukade ni äta under purétiden?

• Betty Boop
    Mollsan06 skrev 2009-02-08 11:49:13 följande:
    måste fråga, kan man äta makrill i tomatsås o fiskbullar under purétiden??va brukar/brukade ni äta under purétiden?

Det mesta går bara det mosas/mixas!

Tips:
    Färdig fiskgratäng med potatismos. Bara att mosa fisken på tallriken.

Köttfärssås och potatismos. Det mesta med köttfärs funkar. Mosa köttbullar/pannbiff på tallriken.

Paté av olika slag.

• nudelbumsan

Här har ni mej, snart snart snart färdig=) e hon inte lite söt?? =)=)=)
    Mamma till världens finaste barn Theodor
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass