• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • faster fia

jag sa bara till min husläkare att jag ville opereras för jag hadde tästat allt och varit överviktig hella mitt liv. så han skickade ne remis till kirurgen och jag sa lika dant till honnom att jag har tästat allt. lycka till med samtalet.

MissFörstånd skrev 2009-02-09 14:19:08 följande:
    Felicia - Vad snygg du är! Förstår verkligen att du vill skryta med den bilden! Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer blir jag sugen att operera mig jag också eller sugen är jag hela tiden, men de stärker mig i att jag känner att detta är rätt. Vill gärna ha mer tips på vad jag kan säga när jag ringer och vill boka tid eller vad säger man när man kommer till samtal?
  • nilisen

Så underbart att ta del av era berättelser och bilder, vilka resor ni gjort och så tappra ni (vi) alla är. Ska på mitt första läkarbesök och bedömning för GBP på onsdag i Varberg. Är såååååååå nervös. Vill någon dela med sig hur ett läkarbesök kan te sig, hur frågar dem ut en, vad behöver man tänka på osv......

Kramar i massor till er alla.

• MelvinMeja

Såg när jag klickade på länken att den var väldigt liten. Det är nog lättare att se den i mitt bildgalleri. Vad bökigt det blev du. Ville ju bara lägga upp en bild

• Moj Katile
    nilisen skrev 2009-02-09 15:03:42 följande:
    Så underbart att ta del av era berättelser och bilder, vilka resor ni gjort och så tappra ni (vi) alla är. Ska på mitt första läkarbesök och bedömning för GBP på onsdag i Varberg. Är såååååååå nervös. Vill någon dela med sig hur ett läkarbesök kan te sig, hur frågar dem ut en, vad behöver man tänka på osv......Kramar i massor till er alla.
    Jag har vart i varberg. Det tog 5 minutter!!!!Mättes vägdes och fick komma in till läkaren som sa att jag är en perfekt kandidat (ung och BMI 40) och att jag ska ner 10% av min vikt till nästa möte!
    Sen fick jag tid till grupp info och skickades hem! 5 månader senare fick jag få på gruppinfo och nu väntar jag på nästa kirurg möte och där med operation.
    Kämpar fortfarande med att gå ner! Var väldigt motiverad efter mötet och gick ner men tja... ett års väntan e INTE kul!!!
  • jenn06

åh idag har jag kommit under mitt första del mål :) så jätte glad och gjorde genast det jag väntat på i snart 2års tid, kunde ringa till infertilitetsmottagningen och säga att jag kommit under bmi:t, så nu kan dem kan skicka remiss för ivf, kön är ju 1år så det blir precis lagom.. åh det känns som jag svävar på moln...

Va tvungen att skriva av mig lite...

• Sparkle

jenn06 skrev 2009-02-09 16:37:30 följande:

åh idag har jag kommit under mitt första del mål :) så jätte glad och gjorde genast det jag väntat på i snart 2års tid, kunde ringa till infertilitetsmottagningen och säga att jag kommit under bmi:t, så nu kan dem kan skicka remiss för ivf, kön är ju 1år så det blir precis lagom.. åh det känns som jag svävar på moln...Va tvungen att skriva av mig lite...
    Va härligt.. Jag får ta o säga grattis till dig
  • mamma2002

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
    jenn06!

Grattis kramar till dig!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

• jenn06

sparkle & mamma 2002

Tack så mycket skall bli så skönt att få komma igång med bebis verkstan igen..

• Betty Boop

Jag räknade precis ut mitt BMI. Jag har gått från 53 till 32! Wow! Skrattande Jag har 10 kg kvar att gå ner (mitt eget satta mål). Då kommer mitt BMi att vara 28. Efter det kommer jag att behöva operera bort överflödig hud så då försbinner ett par kg till. Trots att det är en bit kvar känns det som att jag redan har fått ett helt nytt liv! Jag har en helt annan rörlighet och kondition än tidigare. Underbart! Ville bara dela med mig av min lycka!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass