• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • CeciliaB
    Anna Paulita skrev 2009-02-09 08:31:09 följande:
    Jag har en liten fråga, är det någon mer än jag som har fått problem med naveln? Den är röd och infekterad och det är alltid fuktigt och luktar inte tårta ur den direkt. :/  Jag läste precis om en tjej som hade fått svamp i sin navel efter kraftig viktnedgång och funderade på om det finns andra här som  har fått det? Jag tycker det är rätt så äckligt att det är så fuktigt och luktar skunk. :(Den som förvånar mig är att jag inte diekt har ngt häng eller så på magen.
    Här är en till har gått ner drygt 30 nkg och de va inte många kg jag gått ner innan jag märkte av de....Jag tyckte nästan att hela jag luktade ett tag haha de gjorde jag ju såklart inte men är väldigt känslig när de gäller sånt på mig själv....
    Men jag tänkte på de nån vecka och försökte ha nåt linne som jag nästa stoppade in i navelen speciellt när jag satt...efter de har de blitt mycket bättre....
  • lycktan

Lykkesmamma: ja jag är en Stockholmare Funderar även på CFTK för dom utför bara titthåls (om inte öppen skulle krävas) och dom gör Sleev med, vet ju inte vad som skulle passa mig bäst.

Ringde CFTK idag och bokat tid till ons nästa vecka

• lycktan

Nu har jag bokat tid på sophiahemmet med

• MelvinMeja

Idag är det 5 månader sen jag opades. Tiden går fort. Har tappat 32kg, 37kg sen maxvikt. Det känns helt underbart. Står still nu men det kommer väl igång igen. Har ca 21kg kvar. Är så jäkla bebissugen, jag längtar verkligen men det får ju vänta ett tag.

Står och stampar
  • MelvinMeja

Jag har förslkt att lägga in ett kort här på forumet men jag fattar inte hur man gör. Någon som kan hjälpa mig?

• Betty Boop
    MelvinMeja skrev 2009-02-09 11:53:17 följande:
    Jag har förslkt att lägga in ett kort här på forumet men jag fattar inte hur man gör. Någon som kan hjälpa mig?
    Jag tror att bilden måste ligga i galleriet.
    Högerklicka på den där,
    välj "kopiera", 
    klicka dig fram till tråden,
    högerklicka och sen "klistra in".
  • LykkesMamma
    lycktan skrev 2009-02-09 10:27:42 följande:
    Nu har jag bokat tid på sophiahemmet med
    Ok, bra!
    Jag åker upp till Stockholm nästa måndag, ska träffa narkosläkare och kirurgen Peter Loogna(Han som opererat Anna Book) För jag har ju inte träffat dom, utan bara den läkaren som finns här nere i Lund.....Börjar närma sig op dagen.....Börjar bli lite nervös faktiskt....
  • lycktan

lykkesmamma: ska du op:as på Sophiahemmet?

Jag vet inte riktigt var det blir för mig för jag funderar på att göra en sleev istället för GBP för jag har "bara" ett BMI på 35, nån som vet något om sleev?

• MissFörstånd

Felicia - Vad snygg du är! Förstår verkligen att du vill skryta med den bilden!

Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer blir jag sugen att operera mig jag också eller sugen är jag hela tiden, men de stärker mig i att jag känner att detta är rätt.

Vill gärna ha mer tips på vad jag kan säga när jag ringer och vill boka tid eller vad säger man när man kommer till samtal?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass