• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mollsan06

nudelbumsan skrev 2009-02-08 14:14:05 följande:

Här har ni mej, snart snart snart färdig=) e hon inte lite söt?? =)=)=)
    Du är inte lite söt, du är jätte söt

vilken resa du gjort, måste kännas helt otroligt. Jag har precis börjat min o vägen blir lång. Har du motionerat mycket? I morron är det tre veckor sen jag opades o nu har vågen stått still i en vecka. Ska de va så?? I morron börjar jag med purékost o tre veckor fram.

Alla ni som gör såna framsteg gör att man blir ännu mer motiverad.
  • MissFörstånd

sussiesnus skrev 2009-02-07 21:48:25 följande:

För det första: Vad är ditt BMI? Har du provat olika viktminskningsmetoder? Finns de dokumenterade av sjukvården? Såna saker kan ju underlätta för att vara övertygande menar jag... Säg att du känner nån som gjort open (många i denna tråd), läst på massor osv och känner att du är övertygad om att detta är rätt för dig (du kan ju ändra dig sen, men bara för att passera första steget så att säga...).
    Mitt bmi ligger på 38. Jag har provat vv, pulver och allmänt försökt komma igång med att äta nyttigt och att röra på mig. Mina försök med vv tror jag finns dokumenterade av min endokrin läkare iaf. I alla journalen står de iaf krafig övervikt och de är ju allti lika trevlig påminnelse :-/. Har diabetes i släkten och hade själv lite grav.diabetes. Lyckas med vv så länge jag stenhårt håller programmet, om jag "fuskar" en dag så är de kört. Jag äter också mycket för att dämpa olika känslor. Har också provat stahremetoden med kbt-tänket. har fått mig att tänka bättre och bli en gladare människa, MEN har tyvärr inte hjälpt mig med min vikt.
    Har nu de senaste året väldigt svårt för att gå in på h&m, mq, vero moda, gina tricot. De finns visserligen inte mycket kläder till mig på dessa affärer, men jag tror mig veta att personalen skrattar åt mig och hånar mig som att: ha tror HON att hon ska kunna handla här. Nej du ge dig av till en annan affär som har kläder för tjockisar! DET känns för jävligt. Kanske en fånig tanke, men så är de iaf.
    Oj vad långt de blev, sorry.
  • Mollsan06

Betty Boop skrev 2009-02-08 12:37:13 följande:

Det mesta går bara det mosas/mixas!Tips:Färdig fiskgratäng med potatismos. Bara att mosa fisken på tallriken.
    Köttfärssås och potatismos. Det mesta med köttfärs funkar. Mosa köttbullar/pannbiff på tallriken.Paté av olika slag.
    tack för tipsen. Jag har så dålig fantasi vad det gäller matlagning nu. Har ju levt på flytande kost sen innan jul
  • nudelbumsan
    MissFörstånd skrev 2009-02-08 14:41:28 följande:
    nudel - du är väldigt söt trots att jag inte sett dina före-bilder
    här kommer en förebild då=)=)
    Plus 60 kilo
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • nudelbumsan
    Mollsan06 skrev 2009-02-08 14:39:14 följande:
    nudelbumsan skrev 2009-02-08 14:14:05 följande: Du är inte lite söt, du är jätte söt vilken resa du gjort, måste kännas helt otroligt. Jag har precis börjat min o vägen blir lång. Har du motionerat mycket? I morron är det tre veckor sen jag opades o nu har vågen stått still i en vecka. Ska de va så?? I morron börjar jag med purékost o tre veckor fram.Alla ni som gör såna framsteg gör att man blir ännu mer motiverad.
    Tack snälla snälla du=) nja  lång väg blir den inte jag har ju gått ner över 70 kilo på 9 månader, d där med att stå still är från person till person jag har aldrig stått still  utand har varit lite mer kilo en vecka & lite mindre den andra.. Men nu verklar jag stå still & jg kan säga att magen börjar bli platt har inget överflöd armarn börjar åxå försvinna d skulle vara låren & brösten att opa om jag ska göra en "överflöds op" & du säga en hemlis, jag har inte motionerat en enda gång=( förutom cykel till & från jobbet.. Men tänkte om nån kunde ge  mej en spark i arslet & få mej till ett gym mycket för att stärka musklerna i kroppen.. & du Lycka till din väg kommer gå kanon bra=) kram
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • caropia
    nudelbumsan skrev 2009-02-08 14:14:05 följande:
    Här har ni mej, snart snart snart färdig=) e hon inte lite söt?? =)=)=)
    Shit vad snygg du är! Förvånad
    Du är ju dundersmal!
  • la luna

Missförstådd! Så tror jag vi alla har tänkt och säkert tänker fortfarande. Det är svårt att bli av med gamla deomoner till tankar.

Jag är opad i Falun för snart två år sedan av kirurg AC, även klinikchef. Har gått ner 45 kg vilket är bra men jag är fortfarande överviktig tom fet enligt BMI eftersom jag inte är så lång. Jag väger i dag 76 kg till mina 1,57 över havet.  För mig finns det inte kläder på de butiker du räknat upp, förutom HM, som jag kan handla i. Jag skippar dessa butiker helt enkelt. Fast jag var in på VeroModa, kupolen och skulle prova ett par byxor. Provade en W33 som är deras största stl och de var fortfarande för små kring låren men passade i midjan, så där går jag inte in igen.

Men du, har du träffat kir i Falun eller funderar du fortfarande? Jag är inte säker men får man inte först gå ett tag på den nya överviktsenheten i Skönvik, Säter, innan man får bli godkänd för en op. Jag har för mig att jag läst detta någonstans men som sagt jag är inte säker. Upplys mig gärna om du vet något!! Vill veta är så nyfiken på hur det går. Vill även veta om du hört något om eventuell eftervård.

Kram
    la luna

• MissFörstånd

la luna - jag har inte pratat med någon läkare än, ska till min läkare i falun den 19e och ska prata lite med honom då och om han inte kan hjälpa mig så får jag kontakta min "hus"läkare. Ska berätta om jag får veta något.

Nu skriker dottern efter mig.

Kram

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass