• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • smultronsaft

Här vill jag också vara med:). Fick hem min remissbekräftelse igår:).

• franzjager

undrar om någon har operats vid danderyds och vad ni hade för erfarenheter.
    Det lutar nämligen åt att jag kommer bli operad där så jag är lite nyfiken.

• Trinity78
    Anna Paulita skrev 2008-12-18 09:40:17 följande:
    Finns det något ni älskade innan som ni absolut inte kan äta nu?
    Råa ägg. Alla såser och dressingar som innehåller råa ägg som t.ex. aioli och béarnaise går fetbort.
    Miss Emelie skrev 2008-12-18 09:41:09 följande:
    Vart lite nyfiken. Är det många av oss som gjorde för ett årsedan, som satt igång bebisverkstaden? Mest nyfiken för att se om op gjorde nån skillnad för er. Eller kanske skall fråga, om ni märkt skillnad på era hinder, om ni förstår mig rätt. Ni kan ju inboxa mig om det känns lite för öppet om att prata här.
    Tja, vi försöker väl igen men utan nån framgång. Jag har endometrios och det verkar sabba våra chanser helt och hållet. Vi ska träffa gynekologen i januari och sen ställas i IVF-kö.
    Reproductively challenged
  • Blackbutterfly

*hoppar oxå in på nya tråden*

Peand: Jag bor i stockholm....har fått tid för kirurgmöte på st:göran OCH på SÖS....har hört att det är relativt korta väntetider där...hoppas hoppas!!

• MelvinMeja
    Anna Paulita skrev 2008-12-18 09:40:17 följande:
    Finns det något ni älskade innan som ni absolut inte kan äta nu? Jag grejar inte vitt bröd, inte att jag dumpar eller så men det känns som om jag får en degklump som lägger sig väldigt tungt i magen så jag avstår helst. Men även om jag verkligen älskade vitt bröd innan, speciellt baugette och liknande så saknar jag det faktiskt inte idag. Konstigt egentligen....
    Jag älskar att äta kött. Typ fläskfilé och sånt och det går inte än så länge. Det är något jag verkligen saknar. Annars så går det mesta bra. Kan inte äta potatismos men det kan jag leva utan. Ägg går inte men det är pga av gallsten, har inte vågat prova det efter att jag åkte in akut i somras och fick ligga inne i 3 dagar.

Är det någon som har något tips med vad jag kan äta för att dämpa mitt illamående. JAg blir GALEN.
  • Anna Paulita
    MelvinMeja skrev 2008-12-18 09:53:43 följande:
    Är det någon som har något tips med vad jag kan äta för att dämpa mitt illamående. JAg blir GALEN.
    Prova åksjuketabletter, eller ett sådant där armband mot illamående. Det kan ju funka....
  • MelvinMeja

Tack det ska jag prova. Jag ska ta och ringa kirurgen och fråga vad jag kan ta. Är det vanligt med illamående efter open?

• MrsQuitaz

hoppar in och säger wow tjejer, vad mycket ni har gått ner i vikt ni ser strålande ut =)

jag önskar mig en op men vet inte hur och var jag kan vända mig. tänkte ta första steget och ringa vårdcentralen så får dem lotsa mig vidare.

kramar =)

• Sannaa
    Miss Emelie skrev 2008-12-18 09:59:08 följande:
    jag fick nått utskrivet mot illamående. Nått på p. promezan kanske?
    primperan fick vi väl på SÖS?
    men de gjorde mig helt snurrig och väck i kolan

Jag hade lätt för att bli gravid innan op. blev gravid på minipillier med Stella.
    denna lilla bebis kom till på första försöket. så jag kan inte säga att open gjort varken till eller från.
    dock äter jag HELA tiden. konstant. och det känns jobbigt. magen måste jobba när man är opad mäker jag.
    GBP-opad SÖS 071114. Stella+Anders=mitt allt.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass