• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat

Lils skrev 2009-02-23 22:00:12 följande:

LykkesMamma skrev 2009-02-23 10:34:46 följande:
    Tycker också att det är grymt orättvist och konstigt men som sagt bröt jag ihop idag ringde Danderydssjukhus och undrade hon sa att dom gjort en studie som visat att det tar 4 veckor för tarmen att läka och därför måsta man flyta i 4 veckor pest och pina. Får jag fråga vad du flytit med jag hittar INGET jag tycker om....
    Hur kan de vara sa ex lycksel dar far de borja med vanlig mat pa en gang sa flyta 4 veckor tja inte vet jag.

Sjalv fick jag kanna efter flyt blev 4 dagar sen pure en och halv sen vanlig mat opades da pa kss= karnsjukhuset skovde 16/4 2008
  • vänat

Nagon har som har en meijl adress til kiurhmotagning pa kss??

skulle behova koma i kontakt med dom har forsokt ringa men de ar nast intil omojligt eftersom fortaleza ligger 4timmar efter i tid och de inte gar att lamana nagot medle pa tefon svare pa kirugmott kss. Sen ar de dessutom inte heler enkelt att komma ut pa linej nar man forsker ringa fran tefon automat har nu tetsa ringa i 4 veckor men ej fatt nagon kontakt.

Om nagon har en meijl adress til kiugmottagen pa kss var snall att inboxa mig den!!??

Tack pa forhand

• Moj Katile
    sabina1983 skrev 2009-02-23 22:34:25 följande:
    Måste fråga å hoppas nån kan svara. Ja hör jhu till Södertälje sjukhus, Men nu e de så att ja ska gå till nyköping pga hörde till den innan ja flytta..Så nu undra kan ja byta till södertälje.? Ja ska gå på en sån där grupp träff innan sj opn. Å den i nyköpin e inte förns om 2mån. Å i södertälje e de en om nåra veckor? Måste väl gå å byta eller??? Verka gå snabbare där me i södertäljeKram på er alla
    Jag hörde till varberg och flyttade till landskrona. OM jag skulle bytat så hade jag fått börja om frånbörjan med allt
  • myskatt
    Liljan77 skrev 2009-02-23 23:52:02 följande:
    Vad händer vid första kirurgmötet?
    Beror på var du ska opereras. I Falun får du iprincip en tid för op första gången du träffar läkaren.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Blackbutterfly

Maddisen80 skrev 2009-02-24 08:46:31 följande:

Svar på #2322Blackbutterfly lycka till på operation 23 april :9
    Tackar, tackar!!
  • LykkesMamma
    MissFörstånd skrev 2009-02-23 19:50:33 följande:
    la luna - vilken snygging!!!! Om man opar sig privat, får man ett sånt kort ni pratar om då ockå?Hur lång kö är de för op på sophiahemmet?lycktan - de nekar säkert till barnportion för de vill tjäna mer pengar ;-/Lykkesmamma - GRATTIS! Jag funderar också på privat på sophishemmet. Skönt att höra att du är nöjd! Vad är de som ingår i de pengarna man betalar?melvinmeja - jag vill gärna kika också
    Jag va på mitt första möte den 23 januari och opererades den 18 februari.....
  • jeatea

Opererades den 28 nov -08 det blev en öppen operation för jag fick komplikationer
    Hade väldigt ont i magen o tarmarna fram till slutet av januari så jag har bara promenerat
    Ska i dag ta mitt första spinning pass är så nervös o rädd att man ska få ont i magen eller ärret
    önska mig lycka till o tänk på mig vid 11

Kram

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass