• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • MelvinMeja
    Blackbutterfly skrev 2009-02-23 22:08:13 följande:
    Förresten MelvinMaja...vad FIN du är....måste kännas underbart!! Och speciellt när man ser måtten!! Jag menar, det var väl inte så länge sen du opade dig heller... Jättetjusig!! Får man oxå kika på dina bilder i ditt galleri??
    Tack så mycket. Har inte riktigt fatta än hur mycket som har försvunnit. Jag opades den 9/9-08. Det tar väl lite tid för huvudet att hänga med.
    Jag har lagt till dig så du kan kolla in bilderna
  • jeatea

Japp det gick bra bättre än jag trodde så nu ska här börjas träna finns inga ursäkter längre.
    Har hamnat på en platå ang vikten så lite träning kanske hjälper

• Maddisen80

jeatea vad bra att spinningen gick bra, ja g saknar träningen själv har inte tränat på två månader

• Moj Katile
    Liljan77 skrev 2009-02-23 23:52:02 följande:
    Vad händer vid första kirurgmötet?
    I varberg får du x antal kilon du ska ner å sen åka hem
    Sedan blir de gruppmöte, sen andra kirurgmötet å DÅ får du veta om du e beviljad OP eller ej! Plus ev veta datum.
  • MissFörstånd

Blackbutterfly skrev 2009-02-23 20:58:20 följande:

JAG HAR FÅTT TID!!!! Ska op:as på S:t Göran den 23/4!!! Kan inte vara lyckligare just nu!!!
    GRATTIS! Vad roligt för dig! Verkligen glad för din skull!
  • MissFörstånd

melvinmeja - jäklarns vilken skillnad! Vad snygg du är! Blir ännu mer motiverad när jag er bildrna. HUr mycket har du kvar?

• Blackbutterfly

MelvinMeja skrev 2009-02-24 10:56:08 följande:

Tack så mycket. Har inte riktigt fatta än hur mycket som har försvunnit. Jag opades den 9/9-08. Det tar väl lite tid för huvudet att hänga med. Jag har lagt till dig så du kan kolla in bilderna
    [/citat]

Hmm...dagen före min födelsedag!! BRA månad!!
    Nu ska jag in och kika på dina bilder!!!
    MissFörstånd skrev 2009-02-24 13:50:09 följande:
    [citat]
    Blackbutterfly skrev 2009-02-23 20:58:20 följande:
    GRATTIS! Vad roligt för dig! Verkligen glad för din skull!
    Tack tack...känns helt fantastiskt....fick bekräftelsen idag!! hihi...det pirrade till i magen när jag öppnade kuvertet!!
  • Blackbutterfly

MelvinMEja: (Jag såg nu att jag tidigare skrivit "MelvinMaja....sorry!!)

Verkligen jättetjusig är du...det är ju sån enorm skillnad...Åååhhh vad sporrad jag blir...tack för att du la till mig...sånna bilder inspirerar något otroligt mycket!!

• MissFörstånd

Någon som har något tips på något ni tycker man ska läsa innan op? Eller ja i stort sett vad som helst. Alla säger att man ska läsa så mycket man kan, men jag tycker de står mest samma saker överallt.. Någon länk kanske?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass