• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • vänat

faster fia skrev 2009-02-24 20:12:49 följande:

hej hej har en fråga. hur mycket gick ni ner den första månaden efter operationen. jag har bara gått ner 10kg och fick veta av kirurgen att jag skulle ha gått ner 5kg till alltså 15kg sammanlagt. är litte besviken och har tagit de till mig jag gör som det står att jag ska göra.
    Jag gick ner 5-6 kg forst manden efter opratione ingen sa nagot om at de var for lite. tycker de later korkat att de krav pa att man ska ga ner vist mycket forsta manden.
  • lotusblomman66

Nu har jag äntligen fått tid hos kirurgen i Norrköping. Ska dit den 2 april. håll tummarna för mig =)

• faster fia

okej de var häller inget som dem sa när man blev opererad utan i dag på återbesöket. men okej då behöver jag inte vara ledsen att jag bara har gått ner 10kg efter open. jag tycker vartända kg är bra.

vänat skrev 2009-02-24 22:05:58 följande:
    faster fia skrev 2009-02-24 20:12:49 följande:
    Jag gick ner 5-6 kg forst manden efter opratione ingen sa nagot om at de var for lite. tycker de later korkat att de krav pa att man ska ga ner vist mycket forsta manden.
  • MelvinMeja

Plumpan och Fatster Fia: Jag har lagt till er. Välkomna in och titta på mina bilder.

• faster fia

tack

MelvinMeja skrev 2009-02-24 22:44:46 följande:
    Plumpan och Fatster Fia: Jag har lagt till er. Välkomna in och titta på mina bilder.
  • Plumpan

MelvinMeja skrev 2009-02-24 22:44:46 följande:

Tack ska du ha! Otrolig skillnad, måste kännas bra..fast du va fin innan oxå!
  • LottaRos

Min kirurg sa på återbesöket att snittet är runt 10 kilo ned första månaden efter op och sen brukar man gå ner mindre och mindre för varje månad.

• trandela

Idag kom brevet på posten. Är endast en bekräftelse på att dem mottagit min remiss på att jag vill göra op. Det var en väntetid på ca 12 veckor... Då får man ju veta om man får göra op med. Hjälp va nervöst!!!!!!!!!!!!!! Men jag blev kanon glad

• sininen

Oj. Fan också. Då lär jag åka på skäll när jag ska på återbesök på fredag. Jag har bara gått ner 6kg och det står helt stilla för mig fortfarande.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass