• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • mikalala

Justmystica: inte tror jag att du åker på skäll inte, tror mig minnas att Olbers sa att det var vanligt med tio kilo första månaden men ett snitt är ju ett snitt så om någon går ner 14 så måste en annan gå ner 6 kilo sedan jämnar det nog ut sig i slutändan

Tycker i allmänhet att det verkar helt konstigt att ha krav på viktnedgång första månaden jag menar hur mycket skulle man klara av att missköta sig genom att äta för mycket då. Att det finns kontroller är bra men alla går ju ner olika fort Det blir ju bara en hets och en känsla av misslyckande för den opererade.

• FiaLisa75

Lite nyfiken på hur man går tillväga för att få en op "beviljad"?
    Jag har varit till min vc läkare och pratat med henne om det här. Hon tyckte det var "onödigt" med en sån op, med tanke på alla biverkningar, sa hon.
    Fick då reductil utskrivet och har sedan dess knaprat dom, det är över 1 år sedan. Jag har gått ner ca 13 kg med hjälp av dom, och är naturligtvis tacksam för det. Nu står jag dock still och har så gjort dom senaste månaderna.

Min läkare sa att jag kanske har gått ner allt reductilen låter mig gå ner. Men jag vill gå ner mer.

Mitt bmi ligger i dag mellan 30 och 31.

Jag vet att man kan göra en op själv, och bekosta den själv. Men det är ju så hiskeligt mycket pengar...

Har ni något tips om hur jag kan gå tillväga?

• Jenny N

Äntligen börjar det hända nått igen
    Tog mig i kragen imorse och ringde sköterskan på Södertälje som planerar operationena och bad henne kolla ungefär när operationen blir av.
    Och det visade sig att doktorn inte skrivit en vårdplan ännu så därför har hon inte kunnat boka in en tid, men hon skulle se till att han gjorde det idag, och så fick jag en tid till inskrivning, den 10 mars =)
    Så operationen blir någongång i april, när får jag veta på inskrivningen.
    Åh så glad jag är att jag ringde, vem vet hur länge det hade tagit för doktorn att göra en vårdplan annars.

• jenny jens

hej allesammans !!!

idag är det första dagen jag får äta "riktig" mat... känns skönt

• sininen

mikalala, jaa, visst är det. Du är så klok du. Idag är jag lite glad dock. Jag har gått ner liite liite till och är numera under 90-sträcket. *glad* 89,7 närmre sagt. Jag har dock ätit ganska dåligt för jag mår också illa och har ingen aptit.

Fialisa75, nu vet jag inte om privata har samma krav men genom landstinget är det i alla fall bmi på lägst 35 för att få en sådan operation. Vissa landsting har fortfarande 40 dessutom.

Grattis jenny jens.

• FiaLisa75

Hittade en sida där det stod att om man hade bmi runt 30 var en sleeve gastrectomy att föredra framför en gbp....
    Men det kanske inte görs av alla landsting??

• lycktan

Fialisa: Du har rätt, där jag ska opereras(privat) gör de Sleev på patienter med BMI mellan 30-40, men de rekomendera ändå en GBP för mig vilket jag kände va bäst med

Sleev är ju en lite mindre reskabel operation och det är inte alltid man behöver äta vitamintillskott efter en sådan eftersom man inte kopplar om tarmarna. nackdelen är väl det att det inte finns så mycket forskning på vad som händer efter 15 år osv som det finns för GBP. I USA så har man använt operationen i ca 7 år och i här i Sverige i ca 2 år, men den har använts som en av 2 operationer på väldigt överviktiga (DS) bra mycket längre än de år jag angav om jag inte missförstod kirurgen .

• FiaLisa75

lycktan - vart ska du opas då? Får man fråga vad det kostar, eftersom du ska göra det privat)
    Men hade du täkt göra en sleeve från början? Varför blev det en gbp i stället?
    Vad har du för bmi?

Oj, vad många frågor det blev på en gång

• lycktan

Jag ska Opas på CFTK kostar 98,000 kr , mitt BMI ligger på 35.

Jag var inställd på GBP men när jag kontakta CFTK så sa dom att dom ev kommer rekomendera en Sleev för mig när jag prata med dem på telefon men sen när jag fick träffa kirurgen så tyckte han att en GBP skulle passa mig bättre pg min unga ålder (29) och dom inte riktigt vet som sagt vad som händer efter en 10-15 år med en Sleev och jag har bra måna fler än så (förhoppningsvis) att leva!

Fråga på du

• FiaLisa75

Tack för svar

98 000:- är mycket pengar.....
    Jag hade tänkt göra en plastikoperation nu och ta bort "dallret" och "bilringarna" runt magen och fettsuga höfterna. Den skulle kosta runt 50 000:-. Kändes som om det var smärtgränsen....
    Kan man söka "bidrag" eller måste man bekosta allt själv?
    Jag har dessutom problem med knän, haft sedan tidiga tonåren samt att jag blivit diagnosticerad med ett diskbråck i nacken där smärtan strålar ut i bl.a. vänster arm.
    Känner att jag verkligen behöver gå ner i vikt!!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass