• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • lycktan

Ja det är mycket pengar men jag har två Änglar i mitt liv som sett mig plågas som förskitigt har tagit reda på min ställning till operation och nu när beslut är taget går in och tar kostnaden, annars hade det inte funkat just nu för mig.
    Vi vill ha fler barn och min kropp går snart sönder av all tyngd så att gå via VC och vänta så lång tidvar inte ett alternativ.

Vet inte om man kan söka något sådant, kanske någon fond för dina knäbekymmer eller så, behöver ju inte vara just operationsfoder eller?

• FiaLisa75

Men vilken tur du har! Tänk att ha såna människor i sin närhet - då är man rik!

Jag ska till sjukgymnasten för första gången, sedan jag fick min nack-diagos, på måndag. Ska ta ett snack med henne få se vad hon tycker/tror.
    Står även på väntelista till ortopeden och ryggteamet. Där kanske också ett litet hopp kan finnas....

• lycktan

Jag är lycklig att dom finns och deras enda vilkor är att jag inte ska få dåligtsamvete för det, men det kommer smygandes då och då ändå men mest är jag oerhört glad och känner mig riktigt rik livet har på viktfronten kännts riktigt hopplöst ibland så det här är ett uppsving.

Jag vet att det finns dem som har haft BMI 33 som fått en GBP beviljad pg olika långvariga bekymmer med rygg och knän. Gör allt du ska göra sen tar du med dig det till din VC, kolla upp om det finns något landsting som utför en Sleeev innan (tror dina chanser för den är större) och prata med dem.

www.viktop.se är ett bra ställer för att få sån information

• RebeccaS

Är det någon som har opat sig i Torsby?? Hur lång tid tog det från 4 dagarsutbildningen tills open gjordes?? Ska på utbildning nu i mars. Någon mer??

• vänat

faster fia skrev 2009-02-24 22:21:05 följande:

okej de var häller inget som dem sa när man blev opererad utan i dag på återbesöket. men okej då behöver jag inte vara ledsen att jag bara har gått ner 10kg efter open. jag tycker vartända kg är bra.
    Kan ju dessutom till lagga att jag staod pa en plata i tva veckor direkt efter oprtaionen. Sa jag sjalv varaorlolig o ringde sjukhuset for att kolla om de verkligen opat mig. Men de sa att alt var i sin ordning. Vist ar vart enda kilo bra!! tycker personligen att om jag sa bara ga ner 100g gar ar bra. Menra dock inte 100g tolt utan om de blir de pa exvis 2 veckor sa blir mer en ann gang.
  • FH Mamma

jag dumpade som tusan på 2 våfflor idag men jag har ätit våfflor tidigare och även pannkakor.. men det gör inte så mycket.

• vänat

FH Mamma skrev 2009-02-25 19:45:14 följande:

jag dumpade som tusan på 2 våfflor idag men jag har ätit våfflor tidigare och även pannkakor.. men det gör inte så mycket.
    Kanske at du for snabbt och darfor dumapde du? sa har de v art for mig tva ganeger jag hitils dumapsedan jag blev opad att jag atigt for snabb.
  • KajsaLiza

FiaLisa 75:
    Gå till en annan doktor!
    Berätta om dina problem, att du inte mår bra osv. Att du försökt gå ned med reduktil, att du har ont i knäna.

Vad då biverkningar? Biverkningar av att vara överviktig då? Nämnde hon inte dem? Onödig för vem?
    ÅH   jag blir så arg när man inte blir tagen på allvar!

Nää du får inte operera ditt brutna ben,det är onödigt! Det kan ju gå snett och benen läker ihop fel...

Nä boka en ny tid hos en annan läkare,gärna en som du vet skrivit remisser tidigare.

Lycka till!

• Zolen1

Melvin Meja jag vill oxå titta på dina bilder!!! Så man blir mera inspirerad!!

• FiaLisa75
    KajsaLiza skrev 2009-02-25 20:48:14 följande:
    FiaLisa 75:Gå till en annan doktor! Berätta om dina problem, att du inte mår bra osv. Att du försökt gå ned med reduktil, att du har ont i knäna.Vad då biverkningar? Biverkningar av att vara överviktig då? Nämnde hon inte dem? Onödig för vem?ÅH   jag blir så arg när man inte blir tagen på allvar!Nää du får inte operera ditt brutna ben,det är onödigt! Det kan ju gå snett och benen läker ihop fel...Nä boka en ny tid hos en annan läkare,gärna en som du vet skrivit remisser tidigare.Lycka till!
    Ja, jag tror jag ska söka en annan doktor. Problemet är att hon är jättegullig och egentligen bra, men i det här fallet vill vi lite olika...
    Ska höra med sjukgymnasten på måndag, vad hon tror.
    Annars tror jag att jag vänder mig till en privatläkare. Kan man göra det och ändå få en op bekostad av landstinget föresten??
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass