• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6

Även jag fick åberopa vårdgarantin innan jag kommit till kirurgen. Dom på sjukhuset sa precis som kaffelatte, att man inte kunde åberopa vårdgarantin föränn man varit på första besöket men då jag pratade med hon som hade hand om vårdgarantin så stämde det inte. Man har rätt att komma till läkare/kirurg inom 3månader efter att remissen kommit fram och gör man inte det så ska man få åberopa vårdgarantin även då fick jag förklarat för mig.

Men ja, det, liksom allt annat, verkar ju vara olika på olika platser i sverige

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • vänat
    Anna Paulita skrev 2009-03-08 19:11:11 följande:
    Jag tror att jag fått mitt första dumpinganfall....min kropp gillar inte potatismos. Ändå åt jag max 2-3 msk.Usch vad dåligt jag mår nu. .(
    trist!! krya pa dig!
  • Felicia6
    vänat skrev 2009-03-08 15:02:01 följande:
    Undrar om de finns fler an jag som har sin hang buk aven pa sidorna och lite bak till ocksa??Eller ar en hag buk enbart fram till sa att sga?Funderar ocksa pa hur ni rensonerat kring malvikt? Har ni ex vis satt 52kg 75 kg Har ar malvikt andras under resans gang da menar jag inte detta med del malen som att ex vis komma under 100kg eller dylikt. Utan helt enkelt att ni forst satt 52kg och sen inser att de blir inget kvar av mig battre jag vager 75 ellereller later ni kommer fa besta sjalv sa att saga och nii ater sa bra ni kan och motionera sa gott ni kan eller?
    Jag hade bmi23 som målvikt från början, sen ändrade jag det till bmi25. Nu är jag rätt nöjd som det är och känner att går jag ner mer så gör jag, gör jag det inte så är jag nöjd ändå :) har en övervikt nu på drygt 15kg men folk kan inte hitta alla dom kilorna på mig tydligen
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-08 19:56:15 följande:
    Även jag fick åberopa vårdgarantin innan jag kommit till kirurgen. Dom på sjukhuset sa precis som kaffelatte, att man inte kunde åberopa vårdgarantin föränn man varit på första besöket men då jag pratade med hon som hade hand om vårdgarantin så stämde det inte. Man har rätt att komma till läkare/kirurg inom 3månader efter att remissen kommit fram och gör man inte det så ska man få åberopa vårdgarantin även då fick jag förklarat för mig.Men ja, det, liksom allt annat, verkar ju vara olika på olika platser i sverige
    Aven jag fick samma information som dig!!
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-08 19:58:09 följande:
    Jag hade bmi23 som målvikt från början, sen ändrade jag det till bmi25. Nu är jag rätt nöjd som det är och känner att går jag ner mer så gör jag, gör jag det inte så är jag nöjd ändå :) har en övervikt nu på drygt 15kg men folk kan inte hitta alla dom kilorna på mig tydligen
    OK! tack for dit svar!! Nagon anna som vil dela med sig? Sa far ni garna gor de!
  • vänat

Angaende njur sten som nagon tigare fargde om har jag last eller hort nagon stans att kalicpos D kan kan ha som biverkan att ge just njursten! sen vet jag inte hur sant de ar men vore jag i den sittsen skule jag abslout kolla upp om de stammer eller ej.

• sussiesnus

Precis som Felicia skriver här i Uppsala också.
    I Uppsala är inte operationskön lång, 2-3 månader, men vägen dit är väldigt lång. Precis som i dalarna så måste man passera en del utbildningar och de är dessa som drar ut på tiden. Och där gäller inte vårdgarantin. MEN valfriheten. Däremot kan ju dalarna ha skyhöga krav på sin utbildning att inget annat landsting i sverige har samma nivå och då kan man ju inte bli skickad någonstans.
    Det fanns 3 ställen i Sverige som hade likvärdiga utbildningar som Uppsala (som uppsala godkände) och ni vet ju att det finns fler som utför open än 3! Som tur var så var Norrtälje ett utav ställena med hög utbildningsnivå och kort väntetid.
    I mitt fall gäller det att jag gjort all min utblidning på 1 år istället för 2,5-3 år. 1 år räcker gott och väl som betänketid och inläsningstid.

Oj, vad långt detta blev...

• MelvinMeja

vänat: Mitt mål har hela tiden varit att komma under 70kg. Sen om jag kommer dit är en annan sak. Det har stannat av rätt så kraftigt nu men det är bara 6 månader sen op så det kan ju fortfarande hända en del.

• MelvinMeja
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 12:12:24 följande:
    Alltså jag vet rent teoretiskt vad dumping är för något? Men efter man ätit något olämpligt, när kommer dumpingen, symptomen?
    Det är så olika. Det kan komma rätt så fort. Jag åt en bit tårta på ett kalas igår och det skulle jag inte ha gjort. Efter 5-10 min började jag kallsvettas, må illa, hjärtklappning och fruktansvärt trött. Som tur är tog det bara ca 15-20 innan det gick över. Men det känns som en evighet när man väl är där.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass