• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • fröken Q
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 13:14:08 följande:
    Den har varit lite lägre i perioder, men när jag lämna glukos prover till vårdcentralen så har dom varit bra.. Men.. hemma när jag tagit blodsockret har det varit "något" lågt. Men tar jag då en liten godisbit eller fil och frosties så dröjer det inte många minuter innan jag mår bättre.. så kan nog hålla med om att det är blodsockret.. Finns det andra som inte råkat ut för dumpning? Jag är ju opad i fyra år till hösten
    Jag dumpar inte heller. Har varit opererad 5½ månad. Men jag kan också känna som dig att jag blir illamående och så om jag inte ätit på länge. Så det bästa man kan göra är ju att hålla regelbundna måltider och ha med sig något att äta som får upp blodsockret om man är iväg nånstans. Nackdelen med att ta något sött då är att blodsockret går snabbt upp men snabbt ner igen eftersom det är så snabba kolhydrater i det. Så det optimala är att äta något som håller sig ett tag så kanske man slipper dessa blodsockerfall.
  • fröken Q

Katja83: Får jag komma in på din sida?

• fröken Q

Ja oj oj..Frågan om jag var gravid fick jag åtminstone 3 ggr före op. Två av gångerna av äldre tanter på jobbet. Den ena frågade om jag redan hade skaffat vikarie. Jag förstod ingenting och sa att nej jag går inte på semester än. Efter en stund då jag såg att hon stirrade på min mage insåg jag att hon trodde att jag precis just skulle gå på mammaledigt. Yes! Härlig känsla.

Den andra gången var på en möbelaffär där jag var med sambon. En väldigt irriterande och påflugen försäljare följde efter oss och rekommenderade oss den ena möbeln efter den andra. Så säger hon att "denhär soffan är klädd i ett jättebra tyg som passar speciellt om man väntar tillökning vilket jag ser att ni gör!"
    Gissa om jag tog tag i sambon och röt NU GÅR VI!

Man vet inte om man ska skratta eller gråta då sånt händer. Fan man blir ju så jävla ledsen och arg på sig själv att man låtit det gå så långt.

Nu är det ingen som frågar om jag är gravid! Tvärtom, tycker många att jag börjar magra bort. Inte van med såna kommentarer direkt så det känns helt overkligt att höra. Men det är ljuv musik i mina öron.

• vänat
    sussiesnus skrev 2009-03-08 21:39:09 följande:
    Precis som Felicia skriver här i Uppsala också. I Uppsala är inte operationskön lång, 2-3 månader, men vägen dit är väldigt lång. Precis som i dalarna så måste man passera en del utbildningar och de är dessa som drar ut på tiden. Och där gäller inte vårdgarantin. MEN valfriheten. Däremot kan ju dalarna ha skyhöga krav på sin utbildning att inget annat landsting i sverige har samma nivå och då kan man ju inte bli skickad någonstans. Det fanns 3 ställen i Sverige som hade likvärdiga utbildningar som Uppsala (som uppsala godkände) och ni vet ju att det finns fler som utför open än 3! Som tur var så var Norrtälje ett utav ställena med hög utbildningsnivå och kort väntetid. I mitt fall gäller det att jag gjort all min utblidning på 1 år istället för 2,5-3 år. 1 år räcker gott och väl som betänketid och inläsningstid. Oj, vad långt detta blev...
    Har hort att de ar ett satt att saga att de igetligen ar nagon ko!! Nar man har sadan som i uppsala och i Dalarna med forbedelser. De vill saga man dojer kon pa ett satt.
  • vänat
    MelvinMeja skrev 2009-03-09 08:22:13 följande:
    vänat: Mitt mål har hela tiden varit att komma under 70kg. Sen om jag kommer dit är en annan sak. Det har stannat av rätt så kraftigt nu men det är bara 6 månader sen op så det kan ju fortfarande hända en del.
    OK!! Kul att ni delar med er> nagon anna som vill dela med sig far ni garna gor de!!
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 12:12:24 följande:
    Alltså jag vet rent teoretiskt vad dumping är för något?
    Men efter man ätit något olämpligt, när kommer dumpingen, symptomen?
    kan komma aven om du inte ater nagot olampligt utan ater for snabbt!!SEn finns de som ater for mycket och da dumapar
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 13:14:08 följande:
    Den har varit lite lägre i perioder, men när jag lämna glukos prover till vårdcentralen så har dom varit bra.. Men.. hemma när jag tagit blodsockret har det varit "något" lågt. Men tar jag då en liten godisbit eller fil och frosties så dröjer det inte många minuter innan jag mår bättre.. så kan nog hålla med om att det är blodsockret..
    Finns det andra som inte råkat ut för dumpning?
    Jag är ju opad i fyra år till hösten
    har dumpa tva ganger bagge gangerna berode pa att jag hade for brattom nar jag att och hade vanta for lange mellan mal tiderna> Han da ata tva tre tuggor sa dumapde beror formodligen pa att jag tuggade for daligt da jag vata for lange mellan malen. men hopaps inte behoav drabbas av de fler ganger.
  • vänat
    MissFörstånd skrev 2009-03-09 15:13:36 följande:
    Idag fick jag för första gången den hemska frågan: Ska du ha barn???Blir såå ledsen...
    Trist!! vist blir man lessen sakrilt som man inget barn vantar.
  • vänat

Moj Katile skrev 2009-03-09 15:18:04 följande:

Idag när jag kom hem så låg kallelse till kirurgbesök 2 i lådan! WiiiBetyder att min operation e nära!SKa till kirurgen den 30e mars och får då en tid till operation!!!
    Kul att du kommer narmare och narmare ditt mal!!
  • vänat
    MissFörstånd skrev 2009-03-09 15:21:49 följande:
    Moj - Vad roligt för dig.JAg har ringt vc idag och fått dem att skicka om min remiss eftersom den skickades fel första gången...
    Trist att de skickas fel sa gjorde de med min remiss ocksa + att da hade drojt fyra ar att skriva den och fa i vag den.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass