• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mrs Kaffelatte
    sussiesnus skrev 2009-03-08 14:56:07 följande:
    Missförstånd: ALLA skattebetalare i sverige har rätt att välja landsting. Det är ditt val.
    Det som är kruxet är att man måste bli godkänd av kirurgen först för att ens landsting ska betala för operationen någon annanstans.
    Och det är där det dryga i Dalarna komemr in.. Det tar sjukt lång tid att få träffa honom för att bli godkänd.
    Men när man väl sen är godkänd så är kön inte alls lång. 2-3 månader bara typ.
    Detta har de gjort och det är helt i sin ordning med vårdgarantin ect. För de har lagt in "kurser"/viktnergång (för att bevisa att man är motiverad) på ca 1 år, i vårdplanen..

Så givetvis får även vi välja men varför välja ett annat landsting när man kan få open fortare hemma??
  • vänat

Undrar om de finns fler an jag som har sin hang buk aven pa sidorna och lite bak till ocksa??

Eller ar en hag buk enbart fram till sa att sga?

Funderar ocksa pa hur ni rensonerat kring malvikt? Har ni ex vis satt 52kg 75 kg
    Har ar malvikt andras under resans gang da menar jag inte detta med del malen som att ex vis komma under 100kg eller dylikt. Utan helt enkelt att ni forst satt 52kg och sen inser att de blir inget kvar av mig battre jag vager 75 eller
    eller later ni kommer fa besta sjalv sa att saga och nii ater sa bra ni kan och motionera sa gott ni kan eller?

• vänat

Mrs Kaffelatte skrev 2009-03-08 15:00:46 följande:

Det som är kruxet är att man måste bli godkänd av kirurgen först för att ens landsting ska betala för operationen någon annanstans. Och det är där det dryga i Dalarna komemr in.. Det tar sjukt lång tid att få träffa honom för att bli godkänd.Men när man väl sen är godkänd så är kön inte alls lång. 2-3 månader bara typ.Detta har de gjort och det är helt i sin ordning med vårdgarantin ect. För de har lagt in "kurser"/viktnergång (för att bevisa att man är motiverad) på ca 1 år, i vårdplanen.. Så givetvis får även vi välja men varför välja ett annat landsting när man kan få open fortare hemma??
    Va!! maste man bli godkang forst att kirugen fo att fa att lansting? jag fick min remiss skickade 4 veckor efter jag begrade att fa de genom de sa kallde vargantin. Men de var 1,5 ar vanta pa en bedomning och 4-5 ar vante tid pa opration detta var i lycksele fick remissen skickd till skovde.
  • Mrs Kaffelatte
    vänat skrev 2009-03-08 15:04:39 följande:
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-03-08 15:00:46 följande:
    Va!! maste man bli godkang forst att kirugen fo att fa att lansting? jag fick min remiss skickade 4 veckor efter jag begrade att fa de genom de sa kallde vargantin. Men de var 1,5 ar vanta pa en bedomning och 4-5 ar vante tid pa opration detta var i lycksele fick remissen skickd till skovde.
    Eftersom det är ditt landsting som ska betala så måste de ju avgöra om de ska betala eller inte.
    Då gjorde väl ditt landsting så att de valde att skicka dig vidare ändå utan att kolla om du var berättigad op eller inte.
    Men här väljer de att godkänna innan de ställer upp att betala.
    För det är ju inte kön som är lång här, det är ju att det tar tid med förberedelserna som de vill att man gör innan open..
  • Hjärtat 2005

I värmland får man inte byta landsting... det fick vi veta på 1:a kirurg mötet, det tog ca 1 år för mig att vänta, men det tycker jag är bra, så att man får betänketid. Läser att på många andra ställen (även privat) går det väldigt fort! Tyvärr är det nog många som förhastar sina beslut å inte är speciellt pålästa, det är ändå en stor operation! En stor förändring av livet!

• Mrs Kaffelatte

Hjärtat 2005 skrev 2009-03-08 15:29:54 följande:

I värmland får man inte byta landsting... det fick vi veta på 1:a kirurg mötet, det tog ca 1 år för mig att vänta, men det tycker jag är bra, så att man får betänketid. Läser att på många andra ställen (även privat) går det väldigt fort! Tyvärr är det nog många som förhastar sina beslut å inte är speciellt pålästa, det är ändå en stor operation! En stor förändring av livet!
    Kan bara hålla med dig i allt du säger...
  • vänat
    Mia76 skrev 2009-03-08 13:33:59 följande:
    Hej! Jag har en fundering. Hur många av er har drabbats av njursten och vad har ni fått för råd för att undvika nya anfall? Själv har jag nu haft några jobbiga dagar med anfall.Tacksam för svar
    Har innan min GBp opration haft en massa njurstens anfall vet dock inte om de ar nagon skillande pa att fa de fore eller efter GBP ortaionen.

Radet jag fick var at dricka mycket vatten men de vissade sig inte ha nagon betydels i mitt fall har saker krossat njursten minst ett tio tal ganger.

Til lsist utredde urlogen och sag att jag hade obalns i kroppen mellan salt och mangnesium. det vill sag for mycket salt for lite magnesium sa jag fick emgesan for att fa balans i kroppen de hjalpte mig. Men som jag var innan oprtionen och har i mitten av april i ar vart opad i ett ar. vet inte hur lange du vart opad?

Eller om de nagon skilland pa orsaken och sa innan och efter en GBP opration. tycker du bor rad farga laker. Om vad du ska/kan gora at saken.
  • vänat

Mrs Kaffelatte skrev 2009-03-08 15:10:04 följande:

Eftersom det är ditt landsting som ska betala så måste de ju avgöra om de ska betala eller inte. Då gjorde väl ditt landsting så att de valde att skicka dig vidare ändå utan att kolla om du var berättigad op eller inte. Men här väljer de att godkänna innan de ställer upp att betala. För det är ju inte kön som är lång här, det är ju att det tar tid med förberedelserna som de vill att man gör innan open..
    Jo jag forstar att de skiljer farn lansting till lansting dar av skrev jag att ocksa vilken ort de rorde sig om.

Men de kollar remissen och i lycksle och ser pa den hurvida man upfyller kvaren elelr inte. Men dessa for innan hade de strulats i 4ar med en remisss som de loavde skriva sa kan ju handa de gjorde saken annorlunda ocksa. de var namligen kiurgen sjalv som skule skriva en remiss for GBp oprtion men de blev aldrig av men de ar enhelt annan historia.
  • Anna Paulita

Jag tror att jag fått mitt första dumpinganfall....min kropp gillar inte potatismos. Ändå åt jag max 2-3 msk.

Usch vad dåligt jag mår nu. .(

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass