• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6

Lilarina, nej självklart gjorde det ingenting Jag hoppas kunna motivera folk och peppa folk med mina bilder

Anna Paulita skrev 2009-01-02 10:34:54 följande:
    Jag har varit opererad i snart 7 månader, har väl haft platån i 2 månader och gott ner 30 kg. Har typ 10-15 kg kvar beroende på vilket BMI jag strävar efter.

Jag hade min platå i 4månader och då spelade det inte någon roll ALLS vad jag gjorde.. Det var då jag hade gått ner 30kg. Sen en dag lossnade det och vips har jag nu gått ner 12kg på 2månader.

Är det en platå så kan man inte påverka den på något sätt utan man ska bara fortsätta som man ska

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Jennnie

anna sol tycker att det är för tidigt att börja mixtra med olika dieter och kurer. Risken är att du förstör ämnesomsättningen, har din dietist gett klartecken för det där? Du har ju gått ner 30 kg på 5 månader... Det är ganska mycket, kroppen behöver återhämta sig. Ät extremt bra istället så lär du se att du går ner i vikt, typ frukost: havregrynsgröt. mellanmål: Knäcke med massor av kalkonpålägg. Någon bra lunch, sedan mellanmål igen, middag, mellanmål igen...

• Jennnie

Susiepie skrev 2009-01-02 10:37:18 följande:

Ni som är och ska opas vad strävar ni efter för BMI ?
    Jag strävade efter att komma under bmi 25, nu är jag dock nöjd och har bmi 25,2 ungefär. Och det är helt okej, tror att allt är lite relativt på hur mycket man vägde från början. Har upptäckt att de som vägde mindre än mig när de opererades ofta blir smalare än mig, och de som vägde mer än mig oftast inte går ner till samma vikt som mig... Dock är det ju väldigt individuellt.

Jag resonerar iallafall så här, jag vill inte börja banta för att komma ner till den vikten jag vill utan då väger jag hellre några kilon för mycket. FÖr att börja banta och hamna i det träsket igen.... Ja där vill jag aldrig hamna igen...
  • Susiepie

Ja jag håller med Jennnie där ät vanlig mat och mellanmål kroppen behöver säkert återhämta sig efter en sån stor viktnedgång, jag hade platåer på flera månader sen helt plötsligt försvann 10 kg igen så höll det på kilona när man inte har jätte många kvar rinner ju inte av på samma vis man måste äta rätt och röra på sig och ta det med ro o itne ha för brottom tyvärr, som vi alla som är opade har oftast även jag! :)

Livet är fullt av kärlek!
  • Susiepie
    Jennnie skrev 2009-01-02 10:42:43 följande:
    Susiepie skrev 2009-01-02 10:37:18 följande: Jag strävade efter att komma under bmi 25, nu är jag dock nöjd och har bmi 25,2 ungefär. Och det är helt okej, tror att allt är lite relativt på hur mycket man vägde från början. Har upptäckt att de som vägde mindre än mig när de opererades ofta blir smalare än mig, och de som vägde mer än mig oftast inte går ner till samma vikt som mig... Dock är det ju väldigt individuellt.Jag resonerar iallafall så här, jag vill inte börja banta för att komma ner till den vikten jag vill utan då väger jag hellre några kilon för mycket. FÖr att börja banta och hamna i det träsket igen.... Ja där vill jag aldrig hamna igen...
    Nej jag hade BMI på 42 när jag opades ca 130 kg, jag kom ner till BMI 22 men då var jag manisk, hittade sedan min trivsel där jag är när jag inte är gravid :) Det är på bmi 23.5 ungefär nu har jag lite högre pga av två täta barn men går sakta ner igen!

JAg tycker det verkar bero lite på åldern på den opade men... känner många äldre som inte går ner lika mkt med men alla är nog individuellt med :) Kroppen hittar nog vikten som passar just mig... :)
  • Felicia6

Susiepie, innan jag opades så hade jag mål bmi23. Och sen så hade jag det som mål en tid efter open oxå. För några veckor sedan så ökade jag till bmi25. Jag kommer säkert att nöja mig högre oxå så vi får se vart jag landar. Skinnet som är över väger ju en del oxå

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Susiepie
    Felicia6 skrev 2009-01-02 10:46:25 följande:
    Susiepie, innan jag opades så hade jag mål bmi23. Och sen så hade jag det som mål en tid efter open oxå. För några veckor sedan så ökade jag till bmi25. Jag kommer säkert att nöja mig högre oxå så vi får se vart jag landar. Skinnet som är över väger ju en del oxå
    Ja jag slutade kolla vikt och BMI faktikst till slut jag ville bara ha en kropp jag kände mig tillfreds med, jag är så glad att skinner rog ihop sig självt..
    BMI 25 är ju en realistiskt mål då är man normalviktig och det tycker jag är ett sunt mål, som du säger försvinner säkert några kilon när man opar skinner det gör det ju för dom flesta! :) MItt första mål var att kunna köpa kläder överns jag sedan var det att kunna ha ett par jeans osv såna småmål hade jag helatiden :)
  • Anna Paulita
    Susiepie skrev 2009-01-02 10:37:18 följande:
    Ni som är och ska opas vad strävar ni efter för BMI ?
    Typ så jag är normalviktig, 24,9 som mest helst... i mitt fall typ 74 kg. Idag väger jag 85 så jag har 11 kg kvar. Men jag skulle bli väldigt glad över att väga 70 kg.
  • Susiepie
    Anna Paulita skrev 2009-01-02 10:49:25 följande:
    Typ så jag är normalviktig, 24,9 som mest helst... i mitt fall typ 74 kg. Idag väger jag 85 så jag har 11 kg kvar. Men jag skulle bli väldigt glad över att väga 70 kg.
    Ja den där 7an är en magisk siffra det har den varit för mig med hihi :)
    Lycka till det kommer gå jätte bra! :)
  • Anna Paulita
    Felicia6 skrev 2009-01-02 10:39:27 följande:
    Lilarina, nej självklart gjorde det ingenting Jag hoppas kunna motivera folk och peppa folk med mina bilder Jag hade min platå i 4månader och då spelade det inte någon roll ALLS vad jag gjorde.. Det var då jag hade gått ner 30kg. Sen en dag lossnade det och vips har jag nu gått ner 12kg på 2månader. Är det en platå så kan man inte påverka den på något sätt utan man ska bara fortsätta som man ska
    Nej, det är kanske så...jag tänkte mest att jag skulle prova. Vi får väl se...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass