• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    KajsaLiza skrev 2009-01-01 21:09:57 följande:
    God fortsättning på er!Någon som har viktkoll på hur mycket man "får" väga för att kunna rida på islandshästar?Eller stora nordsvenskar...Eller elefanter.. eller nä men allvarligt skojat islänningar
    Törs inte svärar på detta men det första som dök upp i mitt huvud var en gång när vi skulle rida med jobbet jag hade då, och då har jag för mig att vikten låg runt 90-95 för islandshästar. Sen vet jag att de klarar betydligt mer men det var en gräns som det stallet hade. Ska kolla om jag hittar vart jag läste det.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand

Efter att ha googlat lite verkar det som om de flesta turridningställen har en max vikt på 85-95 kilo men i en rad forum diskuteras det hej vilt att de kan klara mer. Så jag var inte helt galet ute....

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • mikalala

Tyckte ändå att big medecin var lite bättre än de flesta andra program om överviktsoperationer hon som nu gjorde plastik vägde ju runt 130 innan och hon de opererade var inte över 200 heller så jag hoppas det fortsätter vara varierat så det inte bara är folk i 300 kilosklassen som i andra program. Sedan var det intressant att de inte bara visar själva operationen utan följer upp och så...

• nudelbumsan

islandshästar dom kan klara mer absolut.. Men är man en van ryttare så tror jag inte d gör nått att man väger mer då man vet hur man ska balansera kroppen när hästen rör sig & då underlättar man för hästen är man en ovan ryttare på 70 kilo tror jag d åxå kan bli tungt för hästen..

Mamma till världens finaste barn Theodor
  • lilarina

Felicia6 skrev 2009-01-01 21:04:24 följande:

Gott nytt år alla! Hoppas ni hade en jättebra kväll igår
    otrolig,kollade dina bilder,,hoppas det inte gjorde nåt..
    jätte skillnad.kul att se andras kort,före o efter,
    bra jobbat,kram mej
  • Anna Paulita

Urk....

Jag sitter här med en nutrilett shake. Hade sagt att jag aldrig mer skulle beöva dricka de där äckliga drinkarna, men nu, efter en platå som bara fortgår och fortgår tar jag till desperata metoder. Så jag kör nutrilett till frukost, lunch och mellanmål och en proteinrik middag med låg fetthalt.

Jag hoppas att det kan få ordning på allt.

Förmodar att jag kommer pimpla massor av te och kaffe också.

Håll tummarna att detta tar mig ur platån.... :/ Jag ger det en vecka, har jag inte gått ner ngt alls så lägger jag ner och får börja fundera på andra "åtgärder".

• Jennnie

anna sol hur länge har du varit operarad, hur mycket har du gått ner i vikt, hur länge har du haft platån osv?

• Susiepie

Hej på er!

Hoppas det går bra för alla opade och ni som ska brukar läsa här ibland är själv opad sen 6 år tillbaka :) Har lite kilon att få borrt nu efter grav men jag är inte lika stressad över det som jag var förr jag kommer gå ner det vet jag :)

Lycak till alla!

Livet är fullt av kärlek!
  • Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-02 10:26:49 följande:
    anna sol hur länge har du varit operarad, hur mycket har du gått ner i vikt, hur länge har du haft platån osv?
    Jag har varit opererad i snart 7 månader, har väl haft platån i 2 månader och gott ner 30 kg. Har typ 10-15 kg kvar beroende på vilket BMI jag strävar efter.
  • Susiepie

Ni som är och ska opas vad strävar ni efter för BMI ?

Livet är fullt av kärlek!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass