• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    LottaRos skrev 2009-01-04 20:28:30 följande:
    Anna Sol: Jag har ju inte kommit så långt ännu men brukar det inte sägas att ett mellanmål helst ska vara matigare än en frukt bara?
    Jo, det har jag också hört...det är väl mest att när jag tappar aptiten så tänker jag att en frukt är bättre än inget.

Sedan tycker jag det är svårt att komma på VAD man ska äta till mellanmål....vill liksom inte äta för mycket knäckebröd per dag heller....och jag reagerar lite på mjölkprodukter...
  • Mrs Kaffelatte
    Anna Paulita skrev 2009-01-04 20:33:00 följande:
    Jo, det har jag också hört...det är väl mest att när jag tappar aptiten så tänker jag att en frukt är bättre än inget.Sedan tycker jag det är svårt att komma på VAD man ska äta till mellanmål....vill liksom inte äta för mycket knäckebröd per dag heller....och jag reagerar lite på mjölkprodukter...
    Jag tycker i allafall att det ser bra ut det du äter så..
    Fortsätt så där..
    Ett råd...
    Keso med lite frukt i är skitgott och proteinrikt..
    Keso finn laktosfritt... Jag är laktosare redan sedan innan open..
  • sussiesnus

Åh, vad gott det lät Anna sol... Mat... Ja, jag hatar redan Nutrilett efter 1 dag och jag har ff 1 påse kvar... Urk!
    20 dgr kvar.
    Jag är inte alls där ännu heller, men det såg bra ut skrivet. Bra med protein. Hur är det med laktosfria alt då? Känner du av dessa också?
    Makrill i tomatsås hörde jag var bra "on-the-go" mellanmål.

Jag var och lyssnade på Anna Book där hon berättade om sin operation. Och hon tipsade om räkor som mellis. Ta en handfull och skala. Gott och nyttigt tycker jag det låter som.

Hur är det med ost med låg fetthalt?

• Jennnie

Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-04 19:46:04 följande:

2 rågrut??Får du verkligen i dej det? Jag blir proppmätt efter 1....
    Det beror lite på hur länge man har varit opererad, själv äter jag inte rågrut men tror att jag skulle kunna äta minst tre :-O
  • Mrs Kaffelatte

Jennnie skrev 2009-01-04 21:13:32 följande:

Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-04 19:46:04 följande:
    Det beror lite på hur länge man har varit opererad, själv äter jag inte rågrut men tror att jag skulle kunna äta minst tre :-O
    Jo så är det väl iofs..
    Men jag har varit opad nu i ett år och en sån med skinka på så är jag full...
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-04 18:14:17 följande:
    Ibland får jag ångest över hur jag äter, så här har det sett uti dag, vad tycker ni?Frukost; 1 rågrut med kokt ägg och örtsalt             1  rågrut med cheddarost och tomatMellanmål; 1 apelsinLunch; 3/4 kycklingfile och lite broccoliMellanmål; 2 rågrut med rökt skinka och tomatMiddag; En bit biff 1 dl (estimerat) med ratatoulie 1 dl och ungsstekt potatis, 4 klyftorMellanmål; vet inte ännu, en apelsin kanske....Bra? Dåligt? Vad i sådana fall??? Mycket? Lite? Lagom???Jag lade ner nutrilett efter två dagar, höll på att kräkas och få upp skiten igen. (för starka minnen från flytet tror jag ;))
    Jag tycker att du äter bra, du får i dig proteinerna. Frågan är hur mycket fett du får i dig? När jag fick mina platåer försökte jag hjälpa kroppen med lite extra fett, då brukade jag äta en hel avokado per dag, ett tips är att skiva den på mellanmålen. Supergott Men visst är det svårt att variera mellanmålen, keso var ju ett tips men det beror ju på om du tål mjölken i det... Men jag tycker att knäckebröd eller grovtbröd är ett alldeles utmärkt mellanmål
  • Jennnie

Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-04 21:15:42 följande:

Jennnie skrev 2009-01-04 21:13:32 följande:
    Jo så är det väl iofs.. Men jag har varit opad nu i ett år och en sån med skinka på så är jag full...
    Det kan ju vara väldigt olika, en del blir proppmätta av potatis, en del av rågrut kanske? Jag som har varit opererad i snart två år äter som en normal människa. Och i början kunde jag bara få i mig en knäcke också, men ganska snabbt fick jag i mig två
  • Anna Paulita
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-04 21:15:42 följande:
    Jennnie skrev 2009-01-04 21:13:32 följande: Jo så är det väl iofs.. Men jag har varit opad nu i ett år och en sån med skinka på så är jag full...
    Du menar alltså en vanlig knäckemacka?
  • Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-04 21:15:47 följande:
    Jag tycker att du äter bra, du får i dig proteinerna. Frågan är hur mycket fett du får i dig? När jag fick mina platåer försökte jag hjälpa kroppen med lite extra fett, då brukade jag äta en hel avokado per dag, ett tips är att skiva den på mellanmålen. Supergott Men visst är det svårt att variera mellanmålen, keso var ju ett tips men det beror ju på om du tål mjölken i det... Men jag tycker att knäckebröd eller grovtbröd är ett alldeles utmärkt mellanmål
    Ja, det är kanske det där det tryter. Jag äter inte så mycket fett alls, kan ha liiite liiite på mackan men inte alltid heller....
  • Jennnie

Gillar du avokado då? Lägg till lite extra fett och se vad som händer. Vi ska ju inte vara rädda för fett ju, samtidigt är det viktigt att vi äter _bra_ fett och det är ju avokado Eller lite oliver

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass