• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • lilarina

hej hej brudar,,jag tycker det e svårt att veta vad mycket man ska äta,räcker det,eller blir det för lite,,jätte svårt
    jag blir inte hungrig,mår illa tycker det e jobbigt att äta när man inte är hungrig o mår illa,,jaja jag vet att jag skulle ha detta som jobbigt,mer som känner samma sak,,en dag i taget,
    kram mej

• Skrotis77

Tjo ho.....

Hoppar in i tråden ja me......

Ja snart har de gått 1 år sedan  min  operation.. Jösses va tiden går fort....

*KRAMAR*

Minus - 58 KG
  • Mrs Kaffelatte

Peand skrev 2009-01-03 20:27:52 följande:

Okey, dags att släppa min oro och våga svälja tabletterna.
    Fast det veta katten om det blir idag. Åt kyckling, ris och rårivna (fint) morötter till middag för över en timme sedan. Började svida i "magen" och slutade äta direkt. Och det sitter kvar än. Hur känns det när något fastnar?
    Klurar på om det är riset, har inte ätit så mycket ris innan, bara några gånger. Eller om jag åt för fort eller vad det kan vara... Obehagligt är det iallafall....
    När det fastnar så känns det verkligen som det har fastnat..
    Man märker det på en gång..

Ang maten så tycker jag att det är okej att äta en bit godis då och då..
    Skillanden är ju att förr åt man kanske 15 bitar på ett bräde.. Nu räcker det med en.
    Jag ser det hellre så att jag får ta en bit och sedan röra på mig mer.. För jag ahr för sista gången i mitt liv bantat. Nu rör jag på mig i stället..

Jag äter det jag vill och det jag klarar av ur dumpningsyfte.
    Jag gillar grönsaker och äter det.
    Men jag gillar choklad och äter det med.
    Dock så är ja inte sugen på gräddtårtor, beasås, pommes ect och annat kladd så det får vara för min del.

Väntade över 6 månader efter open att dricka jag med för att kroppen skulle få tid att återhämta sig.
    Men nu denna höst så har det blivit lite..
    Men jag dricker 2 glas vin och har skitskojjigt..
    Undviker ren sprit men en cider eller ett glas vin kan vara trevligt.
    Men sen beror det ju på hur man dricker det åxå..
    Skulle ju aldrig sitta hemma själv och dricka vin bara för att liksom.. Utan då får det ju vara lite speciellt tillfälle...
  • Peand

Mrs Kaffelatte - Tack! Det känns liksom mer fullt än att något sitter fast. Blir inget mer att äta idag och hoppas på att vakna i morgon lika välmående som tidigare.

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • mikalala

Hej här kommer kanske en fånig fundering, jag är nämligen lite rädd för att jag kanske inte ska dumpa på socker. Juice kan jag dricka helt obehindrat trots att det är mycket fruktsocker i det, vanligt socker har jag inte provat i stor utsträckning alls. åt en yoghurt idag som inte var lättsockrad eller så tror det var 8 gram per deciliter och jag åt 1,25 dl utan känningar alls.

Skulle du ha dumpat på det, eller vad krävs för att du ska dumpa på socker?

jag känner att jag blivit rätt nojjig efter op när det gäller att äta rätt, vill verkligen inte falla tillbaka samtidigt som jag inte riktigt trivs med min oro över att äta förmycket eller fel eller vad som...

/ela

• Peand
    mikalala skrev 2009-01-03 22:04:01 följande:
    Hej här kommer kanske en fånig fundering, jag är nämligen lite rädd för att jag kanske inte ska dumpa på socker. Juice kan jag dricka helt obehindrat trots att det är mycket fruktsocker i det, vanligt socker har jag inte provat i stor utsträckning alls. åt en yoghurt idag som inte var lättsockrad eller så tror det var 8 gram per deciliter och jag åt 1,25 dl utan känningar alls. Skulle du ha dumpat på det, eller vad krävs för att du ska dumpa på socker?jag känner att jag blivit rätt nojjig efter op när det gäller att äta rätt, vill verkligen inte falla tillbaka samtidigt som jag inte riktigt trivs med min oro över att äta förmycket eller fel eller vad som.../ela
    Har förvisso inte provat juice men jag har inte märkt att jag riskerar att dumpa på socker. Eller så beror det på att jag är ganska stikt när det gäller socker, försöker undvika det så långt det går, dels pga dumpning men främst för diabetesen.

På mina tre månader som opad har jag bara dumpat en gång och det tror jag mer berodde på mycket mjöl (vitt) och fett.

Känner igen oron och tankarna om maten. Just detta om jag äter för mycket eller inte är i min skalle just nu. Så jag har slopat ögonmåttet och tagit fram dl måttet igen. Vill inte äta mig mätt hela tiden heller, alltså inte så där mätt så det känns ordentligt.
  • FH Mamma

Peand skrev 2009-01-03 20:27:52 följande:

Okey, dags att släppa min oro och våga svälja tabletterna. Fast det veta katten om det blir idag. Åt kyckling, ris och rårivna (fint) morötter till middag för över en timme sedan. Började svida i "magen" och slutade äta direkt. Och det sitter kvar än. Hur känns det när något fastnar?Klurar på om det är riset, har inte ätit så mycket ris innan, bara några gånger. Eller om jag åt för fort eller vad det kan vara... Obehagligt är det iallafall....
    jag får ont när jag äter för fort eller när något fastnar. Skitont som om någon sparkat mig i magen en lång stund.

Svidande kan ju vara magsår.
  • Peand
    FH Mamma skrev 2009-01-03 22:11:35 följande:
    Peand skrev 2009-01-03 20:27:52 följande: jag får ont när jag äter för fort eller när något fastnar. Skitont som om någon sparkat mig i magen en lång stund.Svidande kan ju vara magsår.
    Usch, det vill jag då inte vara med om.... Som om jag kunde bestämma det Flört
    Får hoppas att detta var en engångshändelse, för nu har det, peppar peppar, släppt. Men man vet ju aldrig...
  • medow

WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE nu har jag nått mål 3 och är med i 90 kg klubben ....
    Tror det var ca 12 år sedan jag vägde så lite host host.

• FH Mamma

Peand skrev 2009-01-03 22:18:22 följande:

Usch, det vill jag då inte vara med om.... Som om jag kunde bestämma det Får hoppas att detta var en engångshändelse, för nu har det, peppar peppar, släppt. Men man vet ju aldrig...
    magsår är inga problem om det nu vore det. I kapsel omeprazol/dag och så mår magen bra :P
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass