• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Mrs Kaffelatte

Peand skrev 2009-01-02 19:59:41 följande:

Jag tror att det tar längre tid för hjärnan att förstå vikten än för vågen att visa den. Med andra ord kanske vågen säger att du bör vara nöjd snart men hjärnan säger något annat. Det tar tid. Och förmodligen är det precis sådan erfarenheter som du gjorde idag som gör att våra hjärnor fattar. Och 65 kilo är HELT UNDERBART! Grattis!Själv satt jag idag och titta på tv när en person satte sig i en sån där plast stol som man har ute på sommaren, en sån där helgjuten sak. Klurade genast på hur det kommer att kännas att sitta i en sådan i sommar, hittills har de ju velat följa med upp när jag har rest mig, om jag ens kunnat suttit i en.
    Tack!!!

Ja i dagen läge sitter man med benen i väldigt konstiga vinklar..

Tex som att sitta i soffan med benen framför sig och slå armarna runt... Utan att benen ramlar ner eller att magen är i vägen.. hihihi
  • Peand
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-02 20:19:47 följande:
    Peand skrev 2009-01-02 19:59:41 följande: Tack!!! Ja i dagen läge sitter man med benen i väldigt konstiga vinklar.. Tex som att sitta i soffan med benen framför sig och slå armarna runt... Utan att benen ramlar ner eller att magen är i vägen.. hihihi
    Ja men visst är det häftigt när man märker att man har minskat och kan göra saker som man inte kunde tidigare. Eller bara det att slippa vara orolig för att det ska dyka upp situationer där man känner sig väldigt otymplig. Och detta sitter jag och skriver TROTS att jag ännu väger väldigt, väldigt mycket men redan känns och märks skillnaden.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • NussNuss

hej!

tänkte berätta för er att jag har sen op den 10dec08 gått ner 15kg, totalt är de 20kg ner för min del:)
    jobbigt bara att inga kläder passar längre.

• fröken Q

Hej allihop! Länge sen igen som jag skrev nåt. Händer lite för mycket i livet just nu...

Men på tal om saker som händer med kroppen så har jag börjat kunna sitta med ena benet på det andra igen! Ni vet då man sitter med benen i "kors" sådär som alla kvinnor nästan gör Jag har INTE kunnat sitta så på flera år p.g.a mina stora lår men nu går det automatiskt. Känns härligt.

Är nu för tiden medlem i tvåsiffrig-klubben Helt otrolig känsla. Men mycket vill ha mer och jag ser fram emot och längtar efter att gå ner meeer...

Ang. katetern så var det faktiskt en riktig bagatell då det kom till kritan. Fick den då jag var nersövd och den drogs dagen efter på avdelningen. Trodde det skulle vara obehagligt med kateter men kändes inte ens. Och att dra bort den kändes inte heller. När jag vaknade ur narkosen och hade alla möjliga slangar överallt (katetern, saturationsmätare på fingret, syre i näsan, blodtrycksmanchett runt armen, dropp i armen) så råkade jag dra ut syret ur näsan och kom åt katetern med foten. Trodde då i min förvirring att jag dragit ut den i misstag och beklagade mig för sköterskan. Men katetern satt där den skulle och jag tror nog att jag skulle känt en aning smärta om den kommit ut. Ja, jag var riktigt borta då jag vaknade..inne i dimman. Kommer bara ihåg att människor kommit och gått bredvid sängen men sov nog mest hela dan och piggna i först till kvällen.

• Peand

Fröekn Q - grattis till det två siffriga medlemskapet, en bra känsla att komma dit. Ett stort delmål i min resa, och min dag kommer...

Ang detta med benen så vet jag precis hur du menar, jag är inte riktigt där ännu men det börjar närma sig. Och jösses vad kvinnlig jag kommer känna mig den dagen Flört

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Meduziz
    Sannaa skrev 2008-12-30 20:39:26 följande:
    Meduziz skrev 2008-12-30 18:16:44 följande: Åh jag längtar oxå efter semlor. Efter nyår börjar de sälja såna tror jag om jag inte minns fel. Ikväll är det 2 hårda smörgåsar, ena med makrill i tomatsås och den andra brie/salami och en kopp té. Imorgon är det säkert äckligt. Tyvärr. Men imorgon bjuds det på hummer, kräftor och räkor. Vet inte hur magen reagerar på det. Hårdsmält och jag har redan probs med den biten. Blev illamående som tusan av Niferex kom jag på efter ett tag med konstant icke gravidillamående så nu blir det Blutsaft. Urk. Mandariner mmmmmmmmmmmmm...smaka på vindruvor.....mmmmmmmmmmmm... Hihih....
    Uj, Brie är ju inte bra att äta som gravid. Inte salami heller så vitt jag vet. Fast du kanske inte följer kostråden? Inte alla som gör. Jag följer dem jättenoga.

Jag har just nu noja på kokt potatis med sill, gräddfil och gräslök.
    Vaknar av att jag känner doften av kokt potatis och sill. Finns inget sånt i lägenheten ö.h.t. men doften känner jag!
    Är dessutom gryyyymt sugen på Brie och vitt vin. Vill ha! *gråter en skvätt*
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • fröken Q

Peand skrev 2009-01-02 21:53:23 följande:

Fröekn Q - grattis till det två siffriga medlemskapet, en bra känsla att komma dit. Ett stort delmål i min resa, och min dag kommer...Ang detta med benen så vet jag precis hur du menar, jag är inte riktigt där ännu men det börjar närma sig. Och jösses vad kvinnlig jag kommer känna mig den dagen
    Tack! Ja jag är övertygad om att du fortare än du anar gör mig sällskap i samma klubb

Jag tror inte att någon normalviktig ens kan föreställa sig eller fatta att vi inte kan sitta med benen över varann. Jag skulle aldrig fattat alla små begränsningar man har i livet som överviktig då jag själv var normalviktig. Men känslan är som du skriver, att jag känt mig okvinnlig, otymplig och stor då jag inte kunnat sitta som jag vill.
  • Pillson

fröken Q skrev 2009-01-02 21:48:47 följande:

...Men på tal om saker som händer med kroppen så har jag börjat kunna sitta med ena benet på det andra igen! Ni vet då man sitter med benen i "kors" sådär som alla kvinnor nästan gör Jag har INTE kunnat sitta så på flera år p.g.a mina stora lår men nu går det automatiskt. Känns härligt...
    haha precis det reagerade jag på att jag med kunde nu bara för någon dag sedan
  • sussiesnus

Nuss nuss: Grattis till enorm viktminskning! Och att kläderna inte passar tycker jag låter som ett urhärligt "problem"... ;)
    Fortsätt så!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass