• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Maddisen80
    Svar på #451
    jag blir avis på er som har fått operation ,jag vet inte om jag får ,men ska prata med läkaren om op den 13 januari
  • Jennnie

Visst är tanken med en operation att ändra om sina vanor, det finns trots allt människor som har gått upp allt igen, så man bör vara försiktig med vilka vanor man tillåter sig själv att hamna i.

Angående alkohol så var jag helt vit i 6 månader och tog det väldigt lugnt upp till 1 år. Vet att många har börjat dricka långt tidigare och det har ju "fungerat" men det finns faktiskt två anledningar till att jag har gjort så här och det är:

1. Det kanske viktigaste skälet, det är att kroppen har genomgått en stor operation, med skarvar som jag ville skulle vara fullt läkta innan jag börjar med alkohol, vi har ju i dagsläget mycket lättare att få magsår och då ska man ju vara lite restriktiv med vissa läkemedel och alkohol.
    2. När man dricker alkohol och helst i stora mängder stryper man fettförbränningen, dessutom är man ofta sugen på mindre bra mat i samband med intaget- Och jag ville inte äventyra min viktminskning.

Idag nästan 2 år sedan jag opererade mig har jag ett "normalt" intag av alkohol, festar till det ibland och kan dricka vin till maten lördagskvällen hemma...

Kram Jennie

• Maddisen80

Jennie jo klart man ska ändralivvstil fast man är opererad , man kan ju inte äta som förut

• Jennnie

Maddisen lycka till med pratat med läkaren Du ska nog få operation ska du se, bara du uppfyller kriterierna

• Maddisen80

jennie jag äter inte så mycket ,men går inte ner i vikt ändå hetoprovat alla viktminskningtabletter.lchf,gi metoden

• Peand
    Sparkle skrev 2009-01-03 09:52:38 följande:
    Jag sväljer mina kalktabletter (stora som hästpiller eller ja nästan ) o du o jag opades väl nästan samtidigt.. dom har inte fastnat än iallafall.
    Ja visst gjorde vi det Flört Då ska jag nog "tuffa till" mig lite och kanske prova halva tabletter idag Skrattande Tack!
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-03 09:57:51 följande:
    Jag bara sväljer och ser glad ut.. Dessutom så kör jag tre på en gång och har väl så gjort nästan hela tiden..Så det är nog ingen fara.. Bara att kö
    Skönt att höra Skrattande Törs nog inte vara så vågad så jag kör tre på en gång men jag ska som jag skrev ovan, testa och bara halvera dem. Bara det är stort!
    Fattar inte varför jag har blivit så nojig om att de ska fastna.....
    Anna Paulita skrev 2009-01-03 13:26:56 följande:
    Efter hur lång tid började ni smaka på onyttigheter så som bakverk/godis och vin ect?Jag höll rätt låg profl gällande det i iallafall 3-4 månader. Alkohol har jag kanske druckigt 3 glas allt som allt sedan min operation 6 månader sedan. Nu kan det hända att jag festar loss på 8-10 godisbitar ngn fredag ibland, äter jag chips eller snacks är det alltid de som har mindre fetthalt.Men min svägerska som opererades den 24 november började två veckor efter sin operation med både kladdkaka och morotskaka, kanske inte mängder men hon gick ju på pure´då så jag blev förvånad, vin drack hon efter tre veckor. Har jag missat ngt men är inte tanken att man ska lägga om sin kost också? Att fortsätta som vanligt fast i mindre skala är väl ingen hit på en gång???Sedan klagar hon på att hon mår illa, men det är kanske inte så konstigt om man inte knappt äter ngn riktig mat men ändå häller i sig 2 glas rött på en kväll.Jag vill inte utmåla mig till ngn dröm gbp opererad men jag blir faktiskt lite irriterad över hennes beteende. Var bara tvugen att skriva av mig!
    Testade att äta mörk choklad, minst 70 %, i början av december ca 2,5 månader efter op. Under jul kan jag erkänna att det har smygit sig dit andra bitar av choklad också men det är det slut med nu. OM jag ska ha något godis är det mörk choklad som gäller, inget annat, och då är det inte många bitar heller.
    Alkohol har jag inte testat än, och det är nu tre månader sedan op.
    Låter ärligt talat som din svägerska är lite galet ute, eller kanske mer så här, jag hade aldrig gjort det, varken velat/vågat eller tänkt.
    Förstår att du blir irriterad, det hade jag också blivit.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • FH Mamma

Peand skrev 2009-01-03 09:14:51 följande:

Ja jag kommer, men det är väl en 16-17 kilo kvar innan jag är på "rätt sida" och med i klubben. Men jag kommer under våren... Ni som äter mitt val kvinna eller liknande, hur sväljer ni dem? Alltså delar ni dem och i så fall i hur många bitar? Själv är jag supernojig med att något ska fastna och nästan pluvriserar dem innan jag sväljer dem vilket är liiiiite knöligt. Så jag tänkte att någon kanske kan berätta hur stora bitar de törs svälja och så kanske kanske jag törs prova
    Jag som har en stor del av apoteket hemma sväljer alla tabletter hela och kapslar tar jag 4-5 st samtidigt.

De största tabl jag tagit var för att slippa uvi och de var större än kåvepenin tabl.
  • Miss Emelie

vill bara faktiskt ge ...vad skall man säga. Kan ju bara beräta hur det gick för mig i skottland. där är det jätte svårt att äta nyttigt, och jag gick faktiskt upp 5 kg. detta 10 mån efter op. så man bör tänka på vad man äter. och då vart jag inte ens extremt onyttig.... sen gick jag ner det, med hjälp av stadig frukost, lunch frukt och 2 nutrilett om dagen. och mina prover såg bara bra ut. men då åt jag bra mat.

Anna sol! varför äter du maten på kvällen? det är på morgonen man behöver bra och ordentlig mat. ät istället frukost. lunch och avsluta med 2 nutrilett.

• Peand
    FH Mamma skrev 2009-01-03 19:12:07 följande:
    Peand skrev 2009-01-03 09:14:51 följande: Jag som har en stor del av apoteket hemma sväljer alla tabletter hela och kapslar tar jag 4-5 st samtidigt.De största tabl jag tagit var för att slippa uvi och de var större än kåvepenin tabl.

Okey, dags att släppa min oro och våga svälja tabletterna. Skrattande

Fast det veta katten om det blir idag. Åt kyckling, ris och rårivna (fint) morötter till middag för över en timme sedan. Började svida i "magen" och slutade äta direkt. Och det sitter kvar än. Hur känns det när något fastnar?

Klurar på om det är riset, har inte ätit så mycket ris innan, bara några gånger. Eller om jag åt för fort eller vad det kan vara... Obehagligt är det iallafall....

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass