• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • KajsaLiza

Jag tror inte du ska dricka juicen efter op.Eller testa en flaska och se om det går bra. Men för egen del försökte jag att få så näringstäta livsmedel som möjligt.Eftersom men får i sig så liten mängd mat så måste det innehålla maximalt med näring.

• FH Mamma

sussiesnus skrev 2009-01-04 13:36:11 följande:

Jaha, oj nu tror jag ni missförstod mig... Jag tänker inte dricka juice och så nu när jag flyter. Det var mer till efter op. Nej nu är det bara typ Nutrilett som gäller. Det verkar ju vara billigast också. Har testat chokladen och nu en soppa. Chokladen är ju helt vidrig! Soppan helt ok, smakar lite konstgjort men som varma koppen. Får lite stöd av en vän som gjort op för 2 år sen. Hon tipsade om att så fort man var sugen på nåt så drick ett glas vatten och sen borsta tänderna. Då blev hon genast mindre sugen för hon kände sig så fräsch i munnen. Idag är det fruktansvärt kallt här i Uppsala. Tänker hålla mig inne. Har ingen direkt varm jacka, bara en sån där skepparkavaj/kappa.. Det är ju inte det lättaste att hitta kläder som ni kanske vet... Tänker inte köpa något nytt förrän efter op och lite viktminskning - trots superrea överrallt.
    jag drack juice efter op tills jag fick magsår.
  • lilarina

sussiesnus skrev 2009-01-04 00:12:43 följande:

Vill inte sova... imorgon börjar jag flyta... :(
    hej bruden vill bara stötta dej i ditt flyt,stå på dej,vi lider med dej,men snart börjar ett nytt liv,se framemot det så går veckorna förvånadsvärt fort,,o du kommer bli så stolt att du klarade det,,
    kram på dej
  • Anna Paulita

Jag har fått så torr hud, i kroppen och i ansiktet...läpparna och händerna. Är det ngt som kan tänkas kopplas samman som en biverkning av operationen???

• sussiesnus

Tack för stödet! Ja det är verkligen långsamt här... Ska snart ta en soppa när familjen äter ost- och skinkpaj...
    Jag ska klara detta!

Tack för tips och råd om juice också.

• Anna Paulita

Ibland får jag ångest över hur jag äter, så här har det sett uti dag, vad tycker ni?

Frukost; 1 rågrut med kokt ägg och örtsalt
                 1  rågrut med cheddarost och tomat

Mellanmål; 1 apelsin

Lunch; 3/4 kycklingfile och lite broccoli

Mellanmål; 2 rågrut med rökt skinka och tomat

Middag; En bit biff 1 dl (estimerat) med ratatoulie 1 dl och ungsstekt potatis, 4 klyftor

Mellanmål; vet inte ännu, en apelsin kanske....

Bra? Dåligt? Vad i sådana fall??? Mycket? Lite? Lagom???

Jag lade ner nutrilett efter två dagar, höll på att kräkas och få upp skiten igen. (för starka minnen från flytet tror jag ;))

• Anna Paulita
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-04 19:46:04 följande:
    2 rågrut??Får du verkligen i dej det? Jag blir proppmätt efter 1....
    Ja, det får jag verkligen.
  • FH Mamma

jag testade mcdonalds nya (?) el wrapo som är kyckling i tunnbröd med sås.

Jättegott och jag blev lagom mätt trots att jag inte åt hela brödet

• LottaRos

Anna Sol: Jag har ju inte kommit så långt ännu men brukar det inte sägas att ett mellanmål helst ska vara matigare än en frukt bara?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass