• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • la luna

En fråga... Ni som varit opade ett tag, gör det ont när ni klämmer på magen strax nedanför revbenen på vänster sida och i mellangärdet? Jag har ju problem med värk runt mag trakten och har så haft sedan open för snart 2 år sedan. Har gjort två gastro och en rektoskopi. Man hittar inget fel och allt ser så himla fint ut. Bra att veta men jag har ont och vet inte vad det kan vara. Äter omeprazol varje dag. Är ständigt full i gaser och det smärtar nå så hemskt samt att jag har problem med att göra nr 2.

Är det någon mer som har liknande besvär?

• FH Mamma

lilarina skrev 2009-01-07 11:22:44 följande:

hjälp idag har jag sååå ont i magen under bröstet,svider o molnar hela tiden,har bara druckit idag,vågar inte äta detta e inge gött.. kram mej
    köp omeprazol och testa
  • sininen

Jenny jens, kan det vara så att du är laktosintolerant? För det kan vara det som krånglar. Det har ryktas om att allévo kan vara snällare för magen. Testa det vetja.

Sedan mår man illa när man flyter. Helt kalas tror jag inte någon mår.

• jenny jens

justmystica ::

ja det kanske kan vara så... ska ge det en chans i morgon få se... i fall det är ngn magsjuka som går... både min man och son har varit dåliga och kräkts... så det kan även vara det med .....

vågar man prova med lite blåbärs soppa och avslagen kola mån tro ????

• sininen

Om du ska försöka med lite blåbärs soppa eller avslagen kola? Båda innehåller ju jättemycket socker.

• sussiesnus

Skulle inte ta blåbärssoppa och cola... men precis som sagts så kan det ju vara laktosen... Har hört samma story av en vän som provat Nutrilett och hon hade diarre i flera dagar efter...
    Jag gick på toa väldigt mkt första dygnet men sen verkar jag tömd, kissar däremot väldigt mkt... Det är mitt 4 dygn nu.

Zizter: Prova dig fram tycker jag. Fast tråkigt OM du skulle bli dålig på dejten...

Terppa: Åh vad härligt! Mår du bra och så?

Caropia: Åh, vad duktig du är! Kör på det här nu! Det blir INTE lättare om du startar en annan gång - This is it! Go girl!

Jobba fast jag flyter funkade bra det också. Folk lider med mig... Det verkar som om alla har testat Nutrilett nångång... Jag lider inte mkt, men idag var första gången jag var riktigt matsugen.

• Terppa

jag mår jättebra, inga som helst problem efter open med nåt.tål allt jag ätti eller druckit. inte ätit godis eller druckit sockrad dryck då men juice, light-läsk osv.
    trodde det skulle vara myyyycket jobbigare efter op än vad det nu är faktiskt!

sussiesnus skrev 2009-01-07 18:52:49 följande:
    Terppa: Åh vad härligt! Mår du bra och så?
  • Zizter
    Anna Paulita skrev 2009-01-07 08:09:15 följande:
    Jag hade nog tagit det väldigt lungt, speciellt om du inte alls druckigt innan, du vet ju inte hur din kropp kommer reagera på alkohol. Jag personligen känner av vin efter epp par munnar, jag är dvs mycket lättpåverkad och skulle inte känna mig bekväm att bli det på en fest första gången jag dricker efter en operation. Vad du än väljer tycker jag du ska köra varannan vatten. ;)
    jomen jag tänker testa lite vin här hemma kvällen innan och se hur det funkar..

men var du lättpåverkad innan op åxå eller har det blivit efter??

alltså nå förstår jag att man inte kan eller ska supa skallen av sig så snart efter op.. vill bara känna mig som en människa nu när jag fått LIVSLUSTEN tillbaka! så.. några klunkar vin kan väl inte skada lixom.. aja.. pekpinnar finns ju överallt tyvärr.. å oftast på FL.. Fundersam
  • Mrs Kaffelatte

Zizter skrev 2009-01-07 18:57:07 följande:

jomen jag tänker testa lite vin här hemma kvällen innan och se hur det funkar..men var du lättpåverkad innan op åxå eller har det blivit efter??alltså nå förstår jag att man inte kan eller ska supa skallen av sig så snart efter op.. vill bara känna mig som en människa nu när jag fått LIVSLUSTEN tillbaka! så.. några klunkar vin kan väl inte skada lixom.. aja.. pekpinnar finns ju överallt tyvärr.. å oftast på FL..
    Testa hemma före och ta det lugnt men vin är kul!!!
    Men ta det lugnt som sagt var.. Jag råkade bli lite väl full i höstas här på just vin.. Det slår till snabbt för mig...
    Snabbare än cider (som jag vispar ur kolsyran ur).
    Men vin har blivit så gott efter open. Tyckte inte om det före...
  • Anna Paulita
    Zizter skrev 2009-01-07 18:57:07 följande:
    jomen jag tänker testa lite vin här hemma kvällen innan och se hur det funkar..men var du lättpåverkad innan op åxå eller har det blivit efter??alltså nå förstår jag att man inte kan eller ska supa skallen av sig så snart efter op.. vill bara känna mig som en människa nu när jag fått LIVSLUSTEN tillbaka! så.. några klunkar vin kan väl inte skada lixom.. aja.. pekpinnar finns ju överallt tyvärr.. å oftast på FL..
    Det var inte på något sätt menat som en pekpinne, du frågade och jag svarade vad jag tyckte. Vill du sedan tolka det som en pekpinne är det upp till dig. Jag känner att jag blir irriterad över att du tycker jag kommer med pekpinnar, tycker du är orättvis.

Jag sa heller inte att några klunkar vi skulle skada bara att det är bra att ha koll på hur man reagerar innan, för sin egen skull. Men du skulle ju testa hemma så det är ju bra.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass