• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Zizter

hjälp hjälp nu behöver jag er hjälp! nu e jag bjuden på FEST! ja.. alkoholfest såklart.. och nu e det ju lite mer än 2 månader sen min operation.. vågar jag dricka????

alltså innan op så drack jag alltid många många starka starköl.. alltså då snackar vi 7,2% ig öl.. å många.. ja.. man tålde endel på den tiden men nu står jag här och vet varken ut eller in VAD man vågar testa eller dricka! iiiiiih...

så.. tips mottages gärna!

• medow

Zizter skrev 2009-01-06 23:50:57 följande:

hjälp hjälp nu behöver jag er hjälp! nu e jag bjuden på FEST! ja.. alkoholfest såklart.. och nu e det ju lite mer än 2 månader sen min operation.. vågar jag dricka???? alltså innan op så drack jag alltid många många starka starköl.. alltså då snackar vi 7,2% ig öl.. å många.. ja.. man tålde endel på den tiden men nu står jag här och vet varken ut eller in VAD man vågar testa eller dricka! iiiiiih... så.. tips mottages gärna!
    Jag blev opad den 30/10 08 och drack för någon dag sedan 2 små öl samt liiiite sider och gissa det gick jätte bra .
    Ta det lugt och lyssna på din kropp så blir det säkert jätte roligt.
  • Trinity78
    hjälp hjälp nu behöver jag er hjälp! nu e jag bjuden på FEST! ja.. alkoholfest såklart.. och nu e det ju lite mer än 2 månader sen min operation.. vågar jag dricka???? alltså innan op så drack jag alltid många många starka starköl.. alltså då snackar vi 7,2% ig öl.. å många.. ja.. man tålde endel på den tiden men nu står jag här och vet varken ut eller in VAD man vågar testa eller dricka! iiiiiih... så.. tips mottages gärna!
    Jag hade tagit det väldigt lugnt. Kan du inte gå på festen nykter? Om du absolut MÅSTE dricka så drick något utan så hög alkoholhalt och mycket vatten mellan. Man blir mycket fullare mycket snabbare som opererad. Det viktigaste är dock att komma ihåg att alkohol innehåller väldigt mycket kalorier så risken är att du får i dig för många kalorier.

Ärligt talat, att gå på "spritfest" 2 månader efter en så stor operation låter inte bra. Ett litet glas vin hade jag kunnat tycka vara okej men inte supande.
    Reproductively challenged
  • Zizter
    Trinity78 skrev 2009-01-07 00:12:22 följande:
    Jag hade tagit det väldigt lugnt. Kan du inte gå på festen nykter? Om du absolut MÅSTE dricka så drick något utan så hög alkoholhalt och mycket vatten mellan. Man blir mycket fullare mycket snabbare som opererad. Det viktigaste är dock att komma ihåg att alkohol innehåller väldigt mycket kalorier så risken är att du får i dig för många kalorier.Ärligt talat, att gå på "spritfest" 2 månader efter en så stor operation låter inte bra. Ett litet glas vin hade jag kunnat tycka vara okej men inte supande.
    nejmen alltså jag ska inte SUPA i den bemärkelsen..  min tanke var att jag skulle köpa lite vin och sippra på lixom.. har inget behov av att supa mig full sådär.. tänkte bara vad ni har för "första" erfarenheter lixom.. allt är ju så nytt..

OCH dessutom så har jag en DEJT den kvällen åxå.. Kyss så nåt vill man ju ha innanför västen känns det som.. hahahahhaha
  • Zizter
    medow skrev 2009-01-07 00:01:36 följande:
    Zizter skrev 2009-01-06 23:50:57 följande: Jag blev opad den 30/10 08 och drack för någon dag sedan 2 små öl samt liiiite sider och gissa det gick jätte bra .Ta det lugt och lyssna på din kropp så blir det säkert jätte roligt.
    ok.. ja kolsyrat tror jag att jag hoppar över totalt.. har bara smakat några cl julmust i kolsyrat väg så jag vågar nog inte ge mig på sånt.. men skönt å höra att de gått bra! jag gjorde ju min op 22/10-08 så.. och jag har faktiskt inte dumpat en enda gång! så lite vin borde man väl tåla?
  • Anna Paulita
    Jag hade nog tagit det väldigt lungt, speciellt om du inte alls druckigt innan, du vet ju inte hur din kropp kommer reagera på alkohol. Jag personligen känner av vin efter epp par munnar, jag är dvs mycket lättpåverkad och skulle inte känna mig bekväm att bli det på en fest första gången jag dricker efter en operation.

Vad du än väljer tycker jag du ska köra varannan vatten. ;)
  • Blackbutterfly

Ni är så duktiga tjejer!!
    Läser här inne varje dag!!

Nu är det inte långt kvar tills jag ska träffa kirurgen....ska till sjukhuset för att ta prover den 14:e nu och den 21:a är det dags för kirurgmötet!! *nervös*

• medow

Blackbutterfly skrev 2009-01-07 09:56:51 följande:

Ni är så duktiga tjejer!! Läser här inne varje dag!!Nu är det inte långt kvar tills jag ska träffa kirurgen....ska till sjukhuset för att ta prover den 14:e nu och den 21:a är det dags för kirurgmötet!! *nervös*
    Lycka till håller tummsen för dig.
  • Blackbutterfly

medow skrev 2009-01-07 10:11:17 följande:

Blackbutterfly skrev 2009-01-07 09:56:51 följande:
    Lycka till håller tummsen för dig.
    Tackar tackar!!
  • Peand

Sitter just nu och tittar på en föreläsning om Blodet! Även om jag förstod innan vikten av att ta mina vitaminer och framför allt B12 vitaminen så kommer jag vara ännu mer noga nu efter denna föreläsning.

Någon mer än jag som har fått "biverkningen" att tänka mer på vad maten innehåller nu efter operationen? Tänker inte bara på kalorier utan på vitaminer, antioxidanter osv.... Jag älskar att läsa om hur maten påverkar oss och vad man kan göra med små medel. Just nu är jag bra insnöad på messmör på mackan då det är både ganska fett snålt och innehåller ganska mycket järn för att vara ett pålägg. Och kanel/krossad linfrö/solroskärnor samt skalade sesamfrön på yohgurten på morgonen med alla dess effekter. Ser jag inte upp så kommer jag sluta som en hälsoguru snart Skrattande

Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass