• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • jenny jens

har alldrig haft problem med laktos innan... kan man få problem med det bara så där ???

kram jenny

• Jennnie

Kan bli lite trött på folk som kommer med att de får pekpinnar osv, varför äns fråga här om man inte vill höra? Då behöver man ju inte äns fråga utan det är bara att göra... Jag menar här samlas vi som har gjort eller ska göra en viktoperation, vi är inga läkare på något sätt utan kan bara svara efter det vi har fått veta och egna erfarenheter. Det är klart att vi skulle kunna svara sup skallen av dig, det spelar ingen roll, eller ät upp en stor daimtårta osv. Men sanningen är ju att vi alla har varit/är överviktiga, och det finns en anledning, väljer man att göra en viktoperation så finns det en anledning till att man behöver göra det, och då kan man inte räkna med att leva precis som förut. Och att vi då säger att man ska vara rädd om sig, betyder det att vi kommer med pekpinnar.

/Jennie som säkert isådanafall kommer med mest pekpinnar här.

• Jennnie

HardrockGoddess skrev 2009-01-07 19:23:05 följande:

Är ju nybörjare på allt med GBP, sedan jag precis fattat beslutet att jag vill göra operationen. Läste här i tråden och det framkom att om man dricker kolsyrade drycker kan man få obehag? Hur känns det och varför får man det?Är flitig sodastream-användare och ääälskar kolsyrat vatten
    Det tar ett tag, iallafall tog det det för mig innan jag kunnde dricka kolsyrade drycker. Nu kan jag dricka kolsyrade drycker utan problem, dock kan jag inte halsa dom Men gissar att du inte har tänkt göra det heller
  • Maddisen80

jag vill gärna göra en operation ,men jag får nog inte det efdtersom de anser mig inte som överviktig

• Trinity78
    jenny jens skrev 2009-01-07 19:46:16 följande:
    har alldrig haft problem med laktos innan... kan man få problem med det bara så där ???kram jenny
    Ja, det är ganska vanlig men för många försvinner det med tiden. Jag hade problem med det de första månaderna efter operationen men nu är det bara ren mjölk (dricka i glas) som inte funkar så bra eller om det är väldigt mycket ost i en maträtt. Jag försöker ha matlagningsgrädde eller creme fraiche i maten jag lagar för att jag ska få i mig ordentligt med kalcium.
    Reproductively challenged
  • Sparkle

Vill bara säga att på tv4+ nuså börjar extrem övervikt nu kl 20 ifall nån e intresserad. Kram Hanna

• LottaRos

jenny jens - jag har blivit laktosintolerant efter op.
    Jag har varit opad 3 veckor nu och efter att ha börjat med laktosfria produkter istället så mår magen bättre igen.

• Anna Paulita
    Sparkle skrev 2009-01-07 19:58:24 följande:
    Vill bara säga att på tv4+ nuså börjar extrem övervikt nu kl 20 ifall nån e intresserad. Kram Hanna
    Jag ska titta på det. Det känns dock som om jag sett det förr, känner igen personerna i det...men ändå inte handlingen...
  • Zizter
    Jennnie skrev 2009-01-07 19:47:25 följande:
    Kan bli lite trött på folk som kommer med att de får pekpinnar osv, varför äns fråga här om man inte vill höra? Då behöver man ju inte äns fråga utan det är bara att göra... Jag menar här samlas vi som har gjort eller ska göra en viktoperation, vi är inga läkare på något sätt utan kan bara svara efter det vi har fått veta och egna erfarenheter. Det är klart att vi skulle kunna svara sup skallen av dig, det spelar ingen roll, eller ät upp en stor daimtårta osv. Men sanningen är ju att vi alla har varit/är överviktiga, och det finns en anledning, väljer man att göra en viktoperation så finns det en anledning till att man behöver göra det, och då kan man inte räkna med att leva precis som förut. Och att vi då säger att man ska vara rädd om sig, betyder det att vi kommer med pekpinnar./Jennie som säkert isådanafall kommer med mest pekpinnar här.
    jaha.. och då tror du att jag skulle supa skallen av mig bara för att ni sa det här eller??? eeh.. ja.. just ja.. halleluja..

och kalorier vet jag mycket väl att det finns i alkohol åxå.. men jag oroar mig inte för dessa kalorier faktiskt.. man måste ju få njuta av livet åxå! och kunna leva normalt åxå.. så gott det går... jag tror inte att jag går upp i vikt av 1 glas vin lixom.. ville bara höra va ni andra drack eller gjorde första gången.. å inte bli uppläxad som en 10 åring ungefär.. jaja.. så går de när man frågar.. haha.. jeeeeesus

ja.. jag ska då gå på en jävligt rolig fest och ha jävligt roligt.. full or not.. men vin ska jag då tamigfan dricka! och dumpar jag så dumpar jag.. dör jag så dör jag.. men jag hade iallfall roligt till sista sekunden av mitt liv! å de va det värt!!
  • sininen

Hmm.. synd det där med mjölkprodukter. Jag är vegetarian och det är ju protein i det som är bra. Men hoppas att det går över ganska snart då.

Finns det fler op-ade som är veggiesar?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass