• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Zizter, äh, go girl. Det är din kropp, det är du som bestämmer. Jag tror dock också på att just vin stiger upp i huvudet snabbt. Det kanske går bättre med alkoläsk?

• Trinity78

Eftersom det faktiskt är STOR skillnad för många att dricka alkohol (och söta drycker i allmänhet) efter en viktoperation så tycker jag att våra kommentarer var mer än befogade. Jag instämmer i Anna Sols inlägg att det är orättvist att säga att vi kommer med pekpinnar! Fundersam

Reproductively challenged
  • Zizter
    Anna Paulita skrev 2009-01-07 19:13:04 följande:
    Det var inte på något sätt menat som en pekpinne, du frågade och jag svarade vad jag tyckte. Vill du sedan tolka det som en pekpinne är det upp till dig. Jag känner att jag blir irriterad över att du tycker jag kommer med pekpinnar, tycker du är orättvis.Jag sa heller inte att några klunkar vi skulle skada bara att det är bra att ha koll på hur man reagerar innan, för sin egen skull. Men du skulle ju testa hemma så det är ju bra.
    hey girl... bli inte irriterad här nu.. hihi.. alltså pekpinnar va det inte dig jag mena.. de va ett annat inlägg som jag tyckte lät lite väl pekpinnigt.. inte ditt men jag skrev ihop det.. trött efter jobbet..
  • Zizter
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-07 19:01:41 följande:
    Zizter skrev 2009-01-07 18:57:07 följande: Testa hemma före och ta det lugnt men vin är kul!!! Men ta det lugnt som sagt var.. Jag råkade bli lite väl full i höstas här på just vin.. Det slår till snabbt för mig... Snabbare än cider (som jag vispar ur kolsyran ur).Men vin har blivit så gott efter open. Tyckte inte om det före...
    har inte heller tyckt om vin innan faktiskt.. men kanske nu?
    men det va ju ett bra tips.. å vispa ur kolsyran i cider! de hade jag inte tänkt på.. fast cider e ju så sliskigt så.. jag får hitta nå vin med låg alkohalt helt enkelt... tänkte testa lite på fredagskväll här när ungen min somnat...
  • HardrockGoddess

Är ju nybörjare på allt med GBP, sedan jag precis fattat beslutet att jag vill göra operationen.
    Läste här i tråden och det framkom att om man dricker kolsyrade drycker kan man få obehag? Hur känns det och varför får man det?
    Är flitig sodastream-användare och ääälskar kolsyrat vatten

• franzjager
    Trinity78 skrev 2009-01-07 19:18:33 följande:
    Eftersom det faktiskt är STOR skillnad för många att dricka alkohol (och söta drycker i allmänhet) efter en viktoperation så tycker jag att våra kommentarer var mer än befogade. Jag instämmer i Anna Sols inlägg att det är orättvist att säga att vi kommer med pekpinnar!
    nu är jag inte opererad ännu men jag uppskattar era "pekpinnar" även om jag själv inte skulle nämna det som pekpinne.
    Tyvärr är FL ganska känt för att ha för många personer som inte har annat för sig än använda dessa i tid och otid,(därav att man man lätt drar taggarna utåt)MEN i denna tråd så finns det bara omtänksamma"pekpinnar".
    Jag hoppas verkligen ni förstår vad jag menar.GladAnnars får jag väl försöka vara lite tydigare.
  • Zizter
    Trinity78 skrev 2009-01-07 19:18:33 följande:
    Eftersom det faktiskt är STOR skillnad för många att dricka alkohol (och söta drycker i allmänhet) efter en viktoperation så tycker jag att våra kommentarer var mer än befogade. Jag instämmer i Anna Sols inlägg att det är orättvist att säga att vi kommer med pekpinnar!
    jo jag vet ju de.. å därför ville jag höra va andra börjat me å dricka å om det va nån skillnad...  men på dig lät det ju ungefär som att jag skulle ut direkt och hälla i mig hela systembolaget.. lite onödigt lixom för dom flesta har väl ändå en hjärna att tänka me lixom...
  • Trinity78
    franzjager skrev 2009-01-07 19:24:57 följande:
    nu är jag inte opererad ännu men jag uppskattar era "pekpinnar" även om jag själv inte skulle nämna det som pekpinne.Tyvärr är FL ganska känt för att ha för många personer som inte har annat för sig än använda dessa i tid och otid,(därav att man man lätt drar taggarna utåt)MEN i denna tråd så finns det bara omtänksamma"pekpinnar".Jag hoppas verkligen ni förstår vad jag menar.Annars får jag väl försöka vara lite tydigare.
    Jag förstår vad du menar
    Zizter skrev 2009-01-07 19:25:48 följande:
    jo jag vet ju de.. å därför ville jag höra va andra börjat me å dricka å om det va nån skillnad...  men på dig lät det ju ungefär som att jag skulle ut direkt och hälla i mig hela systembolaget.. lite onödigt lixom för dom flesta har väl ändå en hjärna att tänka me lixom...
    Du benämnde det själv som "alkoholfest", vilket får det att låta som att alkoholen är det viktigaste på festen men det är kanske mina referensramar. Sen pratade du om att du innan operationen drack väldigt många starköl på en kväll. Om du inte vill bli missförstådd så får du förklara dig lite bättre.
    Reproductively challenged
  • Terppa

jag personligen har inga problem med kolsyrade drycker efter op. eller jo en nyöppnad flaska mineralvatten är för bubblig och går bara att sippa på. det måste få bli liiite avslaget innan jag kan dricka klunkar. det beror på att kolsyran skummar och expanderar i den pyttelilla magfickan vilket kan göra ont och orsaka obehag.

magsäcken efter op är 15ml vilket motsvarar en msk.

HardrockGoddess skrev 2009-01-07 19:23:05 följande:
    Är ju nybörjare på allt med GBP, sedan jag precis fattat beslutet att jag vill göra operationen. Läste här i tråden och det framkom att om man dricker kolsyrade drycker kan man få obehag? Hur känns det och varför får man det?Är flitig sodastream-användare och ääälskar kolsyrat vatten
  • Jennnie

Zizter skrev 2009-01-07 18:57:07 följande:

jomen jag tänker testa lite vin här hemma kvällen innan och se hur det funkar..men var du lättpåverkad innan op åxå eller har det blivit efter??alltså nå förstår jag att man inte kan eller ska supa skallen av sig så snart efter op.. vill bara känna mig som en människa nu när jag fått LIVSLUSTEN tillbaka! så.. några klunkar vin kan väl inte skada lixom.. aja.. pekpinnar finns ju överallt tyvärr.. å oftast på FL..
    Det man ska tänka på när det gäller alkoholintag vid en sådan här operation, är att skarvarna inte är färdigläkta, du har alltså lättare att få magsår. Dessutom är inte alkohol bra för viktnedgången, fettförbränningen går ner och man har ofta lättare att äta fel både under intaget och efter. Dessutom innehåller alkohol mycket kalorier, vilket verkligen tenderar i dumpingvarning.

Själv skulle jag aldrig ha vågat dricka så tidigt efter operationen på grund av dumpingvarningen och magsårsrisken, känns inte som om det skulle vara värt det. Jag dumpade på nästan allt och alkohol är ju något som verkligen kan vara kaloririkt, vem vet du kanske somnar stående? Att testa och dricka dagen innan tror jag inte kommer att hjälpa eftersom iallafall jag fungerar så att jag kan dumpa på något som jag aldrig har dumpat på förut.

Dock ska sägas att jag kan dricka alkohol idag, i ganska stora mängder utan att bli jättefull, tål ungefär samma mängder som innan operationen. Dock innebär ju operationen en viss livstilsförändring som jag hoppas att man är medveten om när man väljer operationen, men självklart kan man festa några gånger men det är ju inte bra att göra varje dag, då dels för magsårsrisken, och även på grund av att det inte är bra för viktnedgången...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass