Prattråd för oss med psoriasis
Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...
Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...
Då försöker jag inboxa
Hittade just hit!
Skönt att det finns en tråd!
Uppdaterar mig lite mer senare ikväll!
Hej såg denna tråd först idag
Har lidit av psoraisis sen 6 års åldern
Efter första graviditeten utvecklade jag även psoriasisartrit som jag idag har under kontroll men det var många tuffa år med två små barn och fruktansvärd värk.
Själva eksemen idag är mycket mindre än när jag var barn, tack och lov. Fick ljusbehandling med UVB ljus under några år i tonåren sen dess har jag bara på undanskymda ställena där ljuset inte kom åt.
Har idag bara i hårbotten, armhålorna samt underlivet. Underlivet är jobbigast.
Någon mer som har eksemen där? Vad smörjer ni med i såfall?
Ah, vad härligt med en anonym tråd för oss prickisar och torrisar... Har kikat i en annan tråd, men inte velat skriva där.
Fick dagnosen för 1,5 år sedan, men har nog haft psoriasis ett par år innan dess fast som obetydliga små fläckar som kommit och gott. Nu har jag i hårbotten, armbågar, underarmar, låren och är prickig på magen. Har fått fläckar på ryggen nu också och är bara så trött på det. Smörjer hittills bara med mjukgörande och Daivobet och får väl erkänna att jag varit slarvig ett tag. Förnekelse kanske. Är så trött på allt smörjande, men det straffar ju sig att låta bli. Det som känns värst nu är att jag inte vill visa mig naken för min man. Bävar för att behöva klä av mig i samband med sjukhusbesök, omklädningsrum, bad osv. Vill inte att folk ska se mig. Vill kunna känna mig fin.
Är det någon härinne som har någon erfarenhet av kostomställning, kost-tillskott?
Avskydde skolgympan pga av eksemen...framförallt i underlivet, alla stirrade.
Tack och lov var det ju inte renrakat som gällde då
Håller med om smörjandet, guuud vad trött jag var på det som barn. Idag slarvar jag mycket mer eftersom jag bara har på så undanskymda ställen. Minns även mammas exprement, örtbad och sånt som hon läst i någon tidning skulle hjälpa....
Har inte testat kostomställning men får jag tillbaka mängden jag hade som liten så skulle jag vara villig att testa om forskning visade på någon effekt.
Min mamma fick tips om massa kosttillägg och vitaminer man skulle stoppa i sig när jag var i yngre tonåren. Var dyrt, mina föräldrar hade INTE mycket pengar och många barn, men hon ville så gärna hjälpa mig att hon köpte dessa ändå. Så snäll... kommer inte ihåg allt men det var i alla fall kapslar med olja från Jättenattljusblomman (eller ngt sånt) och sedan ngt pulver som skulle blandas i fil. Skitäckligt minns jag. Sedan var det zinktabletter och magnesium. Höll på med detta rätt länge men jag upplevde tyvärr ingen förbättring
Angående kosttillskott, det finns tydl inget bevisat att något skulle hjälpa mot psoriasis, enligt min hudläkare. Dock rekommenderade han generellt omega 3 - bra för huden i allmänhet. Jag TYCKER kanske att morötter verkar hjälpa litegrann också...
Jag har inte i underlivet, men ibland i "behåringen". Smörjde tidigare med betnovat, nu med elocon lösing. Dessutom har jag rakat rent för att ljusbehandlingen ska komma åt där
. Har blivit mycket finare på bara några veckor med elocon och ljus ...
undrar förresten om det är bra att byta preparat ibland. Jag smörjde med elocon för länge sen, bytte till Daivobet för några år sedan som då funkade bättre. Har nu bytt igen tillbaka till Elocon som verkar funka bättre den här gången ... Kanske mår man bra av att byta verksam substans ibland ...
Anonym (Helena) skrev 2009-02-24 20:55:19 följande:
Ja jag kanske ska förtydliga att det sitter i behåringen samt i ljumskar ibland.
Bucky vad är det, receptfritt eller?
Det var så länge sedan jag var till min hudläkare så jag skulle nog behöva en ny remiss för att de ska ta emot mig