• Anonym (torris)

    Prattråd för oss med psoriasis

    Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...

  • Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis
  • Anonym (torris)

    Vombell skrev 2009-01-15 13:24:54 följande:


    Nej då. Den skapar bara en onaturlig miljö för spermierna. Här kan du läsa. preventivmedel.nu/preventivmedel/kopparspiral/
    Okej haha, jag ska sluta tjata . Känns som att jag är i lite fel tråd för att fokusera massor på detta

    Trötter:
    Ja, definitivt!
  • Vombell

    Anonym (Trötter) skrev 2009-01-15 13:32:26 följande:


    Är det så att det kan "slå ut"/ komma skov när man inte mår så bra typ är stressad tex. Har haft en lite tuff höst och har dessutom blött massor av kopparspiralen så min kropp mår nog inge vidare...
    Absolut! Så får jag alltid när det är mycket runt omkring. Stress och sjukdom ger skov.
  • Anonym (prickig)

    Jag har ett tips för alla er som har psoriasis i hårbottnen. Jag hade _massor_ innan, höll på att bli knäpp. Rev, kliade, fjällade alltid. Men nu är det nästan helt borta, så länge jag håller på med följande:

    Varannan/var trejde natt sover jag med en geggig blandning i hårbottnen. Jag blandar Sallicylsyreolja med Propyderm hudcreme och masserar in det i hårbottnen, täcker om allt med en plastpåse(sån man handlar frukt i) och går sen och lägger mig. På morgonen tar jag i mycket schampoo i håret innan jag blöter det, geggar runt ordentligt och sen tvättar jag håret som vanligt. Ibland tar jag i någon lösning, typ Elocon, efter duschen men inte alltid.

    Några gånger i månaden kan jag ana dom vita flagorna i hårbotten, men det är väldigt sällan. Numer har jag nästan bara svarta tröjor i min garderob, mest bara för att jag kan ha såna nu

  • Anonym (torris)

    Anonym (prickig) skrev 2009-01-15 13:41:14 följande:


    Jag har ett tips för alla er som har psoriasis i hårbottnen. Jag hade _massor_ innan, höll på att bli knäpp. Rev, kliade, fjällade alltid. Men nu är det nästan helt borta, så länge jag håller på med följande: Varannan/var trejde natt sover jag med en geggig blandning i hårbottnen. Jag blandar Sallicylsyreolja med Propyderm hudcreme och masserar in det i hårbottnen, täcker om allt med en plastpåse(sån man handlar frukt i) och går sen och lägger mig. På morgonen tar jag i mycket schampoo i håret innan jag blöter det, geggar runt ordentligt och sen tvättar jag håret som vanligt. Ibland tar jag i någon lösning, typ Elocon, efter duschen men inte alltid. Några gånger i månaden kan jag ana dom vita flagorna i hårbotten, men det är väldigt sällan. Numer har jag nästan bara svarta tröjor i min garderob, mest bara för att jag kan ha såna nu
    Gud vad härligt att kunna bära svarta tröjor!! Jag har bara vita och beiga av uppenbara skäl!

    Har du kokat ihop kuren själv, eller fått rådet av någon? Var får man tag på salicylsyran?
  • cachew

    Varit iväg ett par dagar, så nu har jag läst ikapp :)

    Jag får alltid mer psoriasis, och ja det är konstaterat av läkare att jag har psoriasis, när jag är stressad och så här vintertid.

    Jag har perioder då jag inte kan sluta klia, och då ser jag fördjävlig ut på armarna sen. Det blir ju som sår, om jag inte låter bli :( Men är jag duktig och kör med min Zona-salva, så blir jag bättre på att inte klia.

    Jag var hos läkare någon gång men kände att han inte tog mig på allvar och att det var väl inget att gå till doktorn för... typ. Jag fick utskivet daivobet och provade. Men jag fick någon allergisk reaktion av det, så jag slutade.

    Sedan ungefär 1½ år tillbaka kör jag med Zona, från hälsokosten, i perioder när jag orkar. I somras försvann nästan allt. Men nu under hösten har det återkommit, men jag har också slarvat med salvan.

    Jag vet inte vad en läkare skulle säga om Zona, så det kan jag inte svara på.

    Angående vad andra tycker och tänker så struntar jag numera i det. Jag jobbar delvis med barn och de är ju så härliga och frågar rätt ut vad jag har på mina armar eller stirrar :) Och då är jag snabb med att förklara, med en axelryckning, så är det inte mer med det. Vuxna ställer ju mer följdfrågor och jag försöker väl ta det med en axelryckning också. De som känner mig vet nu numera och ger mig "arga ögat" om de kommer på mig med att klia :)

    Jag går gärna i shorts och linne på sommaren, om temperaturen tillåter :)

  • Anonym (sambo)

    Vombell skrev 2009-01-14 16:02:25 följande:


    Hallå i tråden får jag vara med? Har haft psoriasis sedan jag gick i åttan dvs i 17 år nu Undrar om någon har testat sputorna som finns? Ska läsa bakåt i tråden nu
    Sambon är otroligt hjälpt av sina sprutor (enbrel)
    Visst finns det biverkninga, men han har inte drabbats av några, istället slipper han upprepade blodförgiftningar, när huden spricker och små sår uppstår över hela kroppen.

    Jag tror att priset på ca 5000:-/dos tyvärr avskräcker många läkare från att skriva ut enbrel (sambon tar 3 sprutor i veckan)
  • Anonym (prickig)

    Anonym (torris) skrev 2009-01-15 13:46:13 följande:


    Gud vad härligt att kunna bära svarta tröjor!! Jag har bara vita och beiga av uppenbara skäl!Har du kokat ihop kuren själv, eller fått rådet av någon? Var får man tag på salicylsyran?
    Jag har kokat ihop kuren alldeles själv *stolt* En gång fick jag en kräm, Salicylsyra i Decubal kräm, från hudläkaren som jag skulle prova att ha i hårbottnen. Den funkade jättebra, men var dyr och lite för hård i konsistensen för att man lätt skulle få in den i hårbottnen. Så jag bad om att få Salicylsyreolja utskriven på recept och sen provade jag att blanda den med olika mjukgörande krämer. Det funkar säkert bra att blanda den med andra krämer än Propyderm, men för mig blir det en bra blandning. Mjukgörande, avfjällande och återfuktande i ett och samma paket. Man kan ha bara Salicylsyreolja i håret också, men jag tycker att det blir för kladdigt och rinnigt.

    Jag kollade igenom min garderob igår, och jag har ingen vit eller ens ljus tröja kvar i den. Jag hatade att hela tiden vara tvungen att ha tröjor där flagorna inte skulle synas på.
  • Anonym (torris)

    Anonym (prickig) skrev 2009-01-16 09:44:35 följande:


    Anonym (torris) skrev 2009-01-15 13:46:13 följande: Jag har kokat ihop kuren alldeles själv *stolt* En gång fick jag en kräm, Salicylsyra i Decubal kräm, från hudläkaren som jag skulle prova att ha i hårbottnen. Den funkade jättebra, men var dyr och lite för hård i konsistensen för att man lätt skulle få in den i hårbottnen. Så jag bad om att få Salicylsyreolja utskriven på recept och sen provade jag att blanda den med olika mjukgörande krämer. Det funkar säkert bra att blanda den med andra krämer än Propyderm, men för mig blir det en bra blandning. Mjukgörande, avfjällande och återfuktande i ett och samma paket. Man kan ha bara Salicylsyreolja i håret också, men jag tycker att det blir för kladdigt och rinnigt. Jag kollade igenom min garderob igår, och jag har ingen vit eller ens ljus tröja kvar i den. Jag hatade att hela tiden vara tvungen att ha tröjor där flagorna inte skulle synas på.
    Coolt. Ska ta upp detta med hudläkaren. Ska dit nu i februari!

    Hur börjar det förresten för er när ni får utalg på nya ställen? För mig börjar det med att huden blir "noppig", små uppstående prickar, som sedan sövergår till att flaga ...
  • Anonym (torris)

    Har ätit runt 5 morötter om dagen nu i tre, fyra dagar och det känns som att det hälper lite!!

  • Anonym

    Jag har psoriais sedan 3 år tillbaka . Nu är jag värre än någonsin men det kan nog bero på all stress och krav som finns i min omgivning nu när jag pluggar och har flera småbarn hemma. Jag mår inte så bra heller...
    Använder dagligen Canoderm över hela kroppen och elocon på de värsta fläckarna. Nu har jag över hela ryggen, smalbenen, bröstet och någon enstaka liten fläck på armarna och låren. Kliar i hårbotten så jag har säkert där också. Brukar sola på hudkliniken men den tiden och lusten finns inte alls nu.
    Mina uttslag börjar också med små prickar som sedan växer och blir större och större. Men jag märker ingen större skillnad kring mens. Jag äter inga hormoner alls vilket är skönt.

    Brukar ni sola i solarium? Det är konstigt för även om fläckarna inte försvinner så känner man sig lite piggare och snyggare.
    Jag har testat BUS men det funkar ju inte när man har torra fläckar överallt

Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis