Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6
Det var hemskt vad krassliga vi är här inne hela tiden
. Trötta småbarnsmorsor kanske är dömda att vara det.
Imorgon börjar inskolningsvecka nr två. Hoppas jag klarar det bra
Det var hemskt vad krassliga vi är här inne hela tiden
. Trötta småbarnsmorsor kanske är dömda att vara det.
Imorgon börjar inskolningsvecka nr två. Hoppas jag klarar det bra
Zasata: härligt med fjällenresa
. Är det du, Tobbe och Ebba som åker eller är ni fler?
Wow Lindadjo! Roligt för grabben *lägger på minnet att jag skall härma*
Hur är det med er sjuklingar idag?
Själv sitter jag på dagis i hemliga rummet. Han grät förtvivlat när jag gick men nu är det tyst. Jag passade på att smita ner till en av de andra avdelningarna några hundra meter bort för att tala med verksamhetschefen (en av pedagogerna alltså, inte rektorn) men alla var i biblioteket och kollade på film idag. Bitr rektorn skall ringa mig imorgon efter att "ha gått ett varv till bland personalen (fem avdelningar att samordna) men jag tänkte passa på att lobba lite hos personalen innan bitr rektorn kommer med "domen". Svårare att riva upp ett beslut när ärendet väl blivit prövat och dömt tänkte jag.
Hoppas hoppas att de ger med sig en timme. Just nu känns det inte som att jag orkar bråka med dem mer, det är begränsat hur impopulär man pallar att vara på barnens dagis
.
Fast helt tappat stinget har jag inte
. Måste berätta vad som hände i lördags; Vi åkte till Jönköping för att "kolla" på en mobil som min man gärna vill ha. "Kolla" på mobil betyder för honom ungefär som vad "kolla" på barnvagn betyder för mig. Ja, ni hajar
.
I alla fall så bestämde han sig för att slå till på en värstingmodell som han absolut behövde och då fanns den i två versioner, 8 GB och 16 GB. Jag tyckte att han skulle köpa den större även om han inte egentligen har användning för den nu, man vet ju inte hur behovet förändras och den går inte att komplettera med ett minneskort. Så fick det bli. Vi betalade och skrev på abonnemang och körde hem. När vi kommit tre-fyra mil så fick jag för mig att jag ville kolla på underverket och råkade då se en liten etikett på baksidan där det stod 8GB. De har plockat fel i hyllan alltså
. Bara att vända bilen och köra tillbaka, fy vad drygt när klockan redan var fem och barnen var trötta.
I alla fall så gick jag tillbaka till butiken ("du sköter det där va, gumman?") och bytte den, de fick backa kvittot också eftersom serienumrena skulle stämma osv. Tog en stund och sen räckte hon över påsen med mobilen och bad så hemskt mycket om ursäkt. Då sa jag att jag ville ha kompensation för att vi fått köra en massa mil i onödan och att de hade en himla tur att vi inte hann att öppna förpackningen för då kan de inte sälja till fullpris sen. OK, sa hon jag kan lägga en peng på er mobilpott så kan ni ringa/ladda ner för dem. En femhundring är väl inte för mycket begärt med tanke på att jag räddade förpackningen, säger jag, fräck som en slaktarhund. Och det gick igenom! Ingen dålig kompensation
*reklamationsmästare*
Nif: Med en enkel
på bemärkelseda'n, jag har den äran att gratulera! 
Zasata: skidåkning och sovmorgon *grön av avund*
Nästa helg tror jag att jag skall åka lite skidor också. Vi bor fyra mil från Isaberg, en jättefin skidanläggning. Tänkte ta med Maja och lära henne åka, så får mannen (kan inte åka slalom) följa med och passa Manne i pulkabacken. Och grilla korv... Mysigt
Åh, grattis till dig också Lindadjo! Underbart att det är över och att allt gick så bra. Jag blev lite lipig bara jag läste om det...
Asereht: Ja, nu har du att läsa ikapp!
Här kommer en kort resumé:
Jag bråkar med dagis om tiderna
K Kavat bråkar med försäkringsbolaget och Försäkringskassan om allergiersättning
Nifelheim har kanske fått missfall
, vul på torsdag
Zasata skall till fjällen
Lindadjos lilleman har opererat polyperna
Lokatt... tja, hon är rätt lugn faktiskt
Så våga inte vara borta sådär länge igen
OK, varning för långt inlägg, men här kommer formuleringen på ett mail jag just skrev till bitr rektorn:
Hej XXXX!
Fick informationen att du inte var på plats idag så jag mailar istället. Fördelen med det är också att jag inte hetsar upp mig i onödan
Vet du, idag när jag skolade in Manne fick jag en stund över och fick idén att jag själv skulle prata med E (verksamhetsledare för Majas dagis) och ge henne min syn på saken. Det blir lätt att man missar väsentlig information när det går från mun till mun, samt att det känns viktigt att visa att det är en fysisk och faktisk person som blir påverkad och inte bara ett namn. Jag förklarade min ståndpunkt och hon var jättegullig och lyssnade. Jag fick intrycket att hon nog trodde att du kunde tänka dig att vara lite flexibel och en tunn strimma av hopp tändes på min himmel.
Sen på vägen ut stötte jag på C (verksamhetsledare för Mannes dagis) också och drog hela storyn för henne också, stackaren. Hon var lite mera svårflirtad men det kändes som att även där fanns en vilja att vara flexibel även om det är svårt. Vilket jag självklart inser också. Men som jag sa till både E och C så måste jag kämpa för mina barn för vem gör annars det? Jag pratade också med A på Majas dagis och berättade för henne vilka jag pratat med och vad vi sagt. Jag vill inte gå bakom ryggen på någon, och inte heller göra mig ovän med någon.
Under samtalet framkom att ni skall ha möte på torsdag så därför tänkte jag be dig vänta med att ta ditt beslut tills efter det mötet. Då har ni haft möjlighet att verkligen ta ställning till mitt förslag/min vädjan och tagit ett beslut på rätta grunder och som håller på lång sikt. Det är ju inte meningen att det skall uppstå såna här situationer varannan vecka därför att någon vill ha sovmorgon eller av någon annan ogrundad anledning.
Som jag ser det är det ingen grund till att ändra de tider för 15-timmarsbarnen som redan är spikade utan att snarare göra ett litet tillägg, tydligt och konkret formulerat för att inte ge utrymme för misstolkning. Nämligen att de barn som har behov av att sova eller har syskon med behov att sova får flexa med maximalt en timme (alltså inom ramen 8 till 14). Det skall vara efter behov, inte av princip. Om vi efter utvärdering konstaterat att mitt barn behöver max 30 minuter för att sova färdigt och vakna i lugn och ro så skall jag beviljas 30 minuters förskjutning av tiden. Om ett annat barn behöver 45 minuter så skall den familjen beviljas max 45 minuter osv. Barnet med behov att sova skall hämtas sist för att minimera förskjutningen.
Som jag formulerat det ovan tänker jag mig att vi funnit en optimal kompromiss, där ingen tappar ansiktet och där inga småttingar kommer i kläm. Det öppnar heller inga vidöppna dörrar för mass-ändringar för "alla andra" utan ger bara utrymme för sovbarnen att må bra och klara eftermiddagen med ett gott humör.
Bekräfta gärna att du fått mitt mail, så det inte hamnar i något spam-filter pga att jag skriver från en hotmail-adress.
Mvh XXXXX
P.s. Du skall ha en eloge för hur du hittills hanterat ärendet. Lyssnar lugnt och fint på en inte alltid lugn och rationell förälder och kontaktar sedan alla avdelningar som du sagt att du skulle. Alla som jag talat med styrker att du tagit saken på allvar och det är jag tacksam för (och inte helt van vid!).