Inlägg från: Buschiq |Visa alla inlägg
  • Buschiq

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

sommarstorm skrev 2009-01-25 22:11:43 följande:
    Jag gör exakt likadant varje gång, men det är som slumpvis vilka bilder som vägrar bli klickbara.
    Precis så upplever jag det också... Ibland vill man ju faktiskt att en bild ska gå att se i större format, men så går det inte hur man än förstorar den. Jag har ökat upp bilder till nästan 2000 pixlars bredd, de går ändå inte att klicka på.
    Man kan undra... Flört
  • Buschiq
    EllaBellaBus skrev 2009-02-01 19:51:19 följande:
    Okej... Men var kan jag hitta snygga bakgrunder då? Jag menar inte till hela bloggen utan just till min header? Skulle vilja ha nåt som liknar tex medaljongtapet eller så.
    Här kan du hitta massor av s.k. damaskmönster, alltså medaljongtapet. Scrolla ner på sidan så hittar du rätt. Du kan ladda hem mönsterfilerna direkt eller klicka fram en förhandsvisning så du får en känsla för hur det kommer att se ut. {#lang_emotions_wink}

Sen är det bara att ladda upp filerna i ps och göra mönster/pattern av dem så du kan fylla din header.

www.theinspirationgallery.com/wallpaper/damask/wp_damask01.htm
  • Buschiq
    Carisma95 skrev 2009-02-02 13:26:30 följande:
    Jag tror du kan ändra det i html-texten om du ändrar antalet pxl där det står sidewrapper. I min ser det t.ex. ut så här: #sidebar-wrapper {   width: 220px;   float: right;   word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */   overflow: hidden;      /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } Testa att öka från 220 px till 260 eller nåt. Och jag säger det innan fru annmi; FÖRHANDSGRANSKA innan du sparar!!!
    Nja, nu tänker du nog lite tokigt, det är antalet pixlar på gadgeten som ska minskas, inte bredden på kolumnen.

Till Leather Cravat: Om man kikar på html-koden som ligger i bokstavs-gadgeten borde det finnas höjd och bredd även där. Minska pixlarna till samma bredd som du har i din kolumn ( kan vara läge att kolla det först om du inte vet) och minska sen höjden proportionellt. Alltså lika många procent på höjd och bredd. Då ska det funka hoppas jag.

Jag gjorde så på ett bildspel från photobucket som var för brett för min blogg och det funkade bra. Värt att testa ialla fall {#lang_emotions_wink}.
  • Buschiq

Jag kan ju passa på att tipsa om en jättesmart add-on som finns till Firefox om man använder det.
    Den heter Measure it och är en linjal/mätruta som mäter pixlar, hur praktiskt som helst när man vill mäta upp saker på bloggen, som t.ex. en kolumn eller liknande. Likaså om man vill kolla hur andra gjort på sina bloggar - bara att mäta {#lang_emotions_laughing}

addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/539

(Jag skaffade firefox häromdagen och sitter och laddar hem add-on's för fullt, lika kul som att redigera bloggen - särskilt när man kan byta tema på webläsaren så att den matchar ens blogg. *skrattar* Lite bloggskadad tror jag

• Buschiq

Jag har bytt utseende på min scrap-blogg Skrattande Vad tycks?
    happy-digiscrapper.blogspot.com/

Den var lite knepig att få till för designern hade lagt upp en del av bakgrunden i fel storlek, men det gick att fixa till med lite envishet, gällde bara att hitta rätt del.
    Egentligen ville jag ha en 3 kolumns blogg, men jag gillade utseendet på den här Flört

Här finns en jättebra sida med massor av mallar/templates, jag hittade min här:
    btemplates.com/

• Buschiq
    Fru annmi skrev 2009-02-07 15:31:39 följande:
    Buschiq .... Va många de fanns där...btemplates.com/ De står att man ska Download...Hur gör man sedan då? Försvinner något från sidan?....
    Det första du gör är att ladda hem filen. Det är en zippad fil så du behöver winrar eller liknande för att öppna den.
    Man kan ladda ner ett program för det här: www.download.com/WinRAR/3000-2250_4-10007677.html  Det gäller för en testperiod på 40 dagar.

Sen ser man till att spara alla gadgets man har på bloggen, i t.ex. ett anteckningsdokument eller word eller liknande.

Ibland går det att ladda upp en ny mall utan att plocka bort gadgetsarna, men bäst/säkrast är det att ta bort dem först.

Spara en kopia av mallen du har idag innan du byter, då kan du alltid gå tillbaka.

Sen är det bara att ladda upp den nya mallen ( på html-redigeringssidan ) bekräfta och förhandsgranska. Sen spara om du är nöjd.

Det är inte så svårt, men tar lite tid eftersom man får lägga tillbaka alla gadgets man har. Det går inte att byta mall ( utom på t.ex. the cutest) utan att gadgets försvinner.
    Dock - ibland är det värt det, när man hittar den där mallen som bara är helt rätt Skrattande
Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?