Inlägg från: Buschiq |Visa alla inlägg
  • Buschiq

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

Det du får fundera på är vilken storlek på skärm som är vanligast (bland dina läsare, fast det gäller ju för alla).

Efter att ha installerat Stat Counter på mina bloggar har jag insett att de flesta har 1280x1024 , men jag får också besök av min mamma som har en 1024x768 skärm på jobbet.
    Så, hur gör jag för att det ska se så bra ut som möjligt?
    Själv har jag valt en ganska neutral bakgrund, det gör inget om den beskärs, och därför har jag lagt in en 1500x1500 px bild. Det stör inte att den repeteras på min större skärm.

Vill man däremot att hela bilden ska ses är det bra att inte gå över måtten 1280x1024, men kanske välja att lägga till en ytterkant på bilden som vi med widescreen kan se istället för bara bakgrundsfärg. ( ett snyggt matchande papper kanske?)

Testa dig fram vad som blir bäst, men mitt råd är, omkring 1200x1000, men inga viktiga detaljer precis vid kanten då!

Jag kan ta ett screenshot när du är klar om du vill, så får du se hur det ser ut för oss andra {#lang_emotions_wink}

(visst vore det enklare om alla hade lika stor skärm!!!)

• Buschiq
    tristania skrev 2009-03-25 20:38:14 följande:
    Någon som kan hjälpa mej att få till 3 kolumner på bloggen? Jag har försökt googla fram något enkelt tips, men inte hittat....Jag kollade in på "designadinblogg" men det verkade så krångligt...
    Jag tipsade nyligen om den här "tutorialen". På engelska, men lätt att följa ändå om man inte är rädd för att leta lite i mallen på bloggen.
    www.blogspottutorial.com/2008/07/tips-to-add-column-on-new-blogger.html

Om du tycker att det är för krångligt kanske du skulle fundera på att byta till en mall som redan har tre kolumner och sen byta tillbaka till din bakgrund igen bara? Det finns massor av fina mallar att byta till!!! 
    Här till exempel:
    btemplates.com/

Däremot kanske du ska fundera på att byta bakgrund (el. förstora den) för dina komlumner går redan ut över bakgrunden och gör det plottrigt att läsa, så en kolumn till skulle krångla till det än mer. Bara en tanke {#lang_emotions_wink}
  • Buschiq
    Sexymala skrev 2009-03-25 09:50:18 följande:
    Jag brukar ta någon bakgrund från "The cutest blogg" spara ned bilden och öppna den i PS. Sedan kolla pixelstorleken på den. Tror även jag kan se pixlarna i typ egenskaper i mappen jag lägger den, men jag har Vista. Tror inte jag kunde göra så innan.
    SMART!!! Då kan man ju ändra bilden till den storlek man vill!
  • Buschiq

Säg till om det verkar krångligt med nerladdning och byte av mall på bloggen. Glöm inte att spara alla gadgets i till exempel anteckningar innan, byter du hela mallen försvinner de. (du blir tillfrågad först, så du kan ångra dig!)

• Buschiq
    tristania skrev 2009-03-27 20:41:53 följande:
    Vad jag skulle tillägga var att "så nu skiter jag i det", nu ber jag om hjälp! Av en underbar tjej härinne..... Nä, jag är nykter, men irriterad på min hjärna som inte fattar någonting vad gäller koder!
    Men, har du bestämt dig för vad du vill ha då???
    Om du ska ha din header kan du inte ha en bloggmall som inte "supportar" den...
    Jag har försökt med IfatViolet- mallen, men det är svårt att utöka headern så den får plats med din bild...
  • Buschiq
    Pyret 78 skrev 2009-03-29 21:29:12 följande:
    Finns det ngn som vet om man kan lägga till en lista som visar var ens besökare kommer ifrån?
    Feedjit är ju bra till det, neocounter också
  • Buschiq
    Vacker Utsikt skrev 2009-03-30 22:39:49 följande:
    Åh vilken bra tråd! Hoppas jag kan vara med här!? Nån här inne som har koll på att anpassa layouten och lägga ut större bilder än det förinställda? Har nämligen kört fast i mina försök..
    Då får du börja med att ändra hur stor den aktuella bilden är i din mall, sen får du börja flytta (öka-minska) marginalerna på headern. (som jag gissar att det gäller)

Du kan skriva ett minustecken framför en siffra för att få bilden att flytta sig åt andra hållet, t.ex. få en "margin-left"el."margin-startside" att flytta sig åt vänster.

Ibland skrivs marginalerna ut som 0 0 0 0px; vilket betyder "top höger botten vänster". Det går medsols med andra ord.

Det här var jättekort, fråga mer om du behöver!
Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?