Inlägg från: Buschiq |Visa alla inlägg
  • Buschiq

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

Nej, men det är ju bra om man sparar det man vill ha kvar innan...
    Helt klart värt besväret tycker jag!

Alltså, ta fram varje gadget, kopiera html-koden i ett dokument och spara. Inte så svårt.

• Buschiq
    zweedsmeisje skrev 2009-02-07 23:38:23 följande:
    jag har en blogg på blogspot men jag kan absolut ingenting om html koder, hur får man en snygg blogg då? omöjligt va? :(
    Vad har du för blogg-adress då? Nu blev jag ju lite nyfiken Flört
  • Buschiq

Nu har jag suttit och lekt lite med testbloggen, men funderar på om det är möjligt att göra så att bloggposten (texten) försvinner när man scrollat upp den en bit. Jag skulle vilja slippa text på de översta 170 pixlarna av bloggen eftersom jag har en header/text där.

Är det någon som vet hur det skulle kunna se ut i html-koden?
    Jag har just nu Minima + en fixad och trixad kod från The Cutest, fast med egen bild.

Om någon orkar kika här : my-swedish-attic.blogspot.com/ så ser ni vad jag menar.

något vis måste det ju gå, men hur?

• Buschiq
    Leather Cravat skrev 2009-03-09 19:29:30 följande:
    Om du har headern separat och inte i självaste bakgrunden så hamnar inte texten på headern.
    Jo, så långt har jag nog klurat ut, problemet är att jag har bakgrunden inlagd med en The Cutest gadget. Egentligen skulle jag ju kunna separera varje del, (ha en bakgrund som repeterar sig) men jag testade det först och fick det inte att gå ihop snyggt.
    Fast kanske går det att ha en header ÖVER den fixerade bakgrunden? Hm, får göra om lite och testa.
  • Buschiq

mammab: jag var precis inne på din blogg. Vet inte om du har trixat med ngn bakgrund tidigare (ang. det du skrev om olika upplösningar) men nu är ju bakgrunden vit, så det kanske inte är aktuellt längre?
    Tänkte jag skulle ge lite feedback på upplösningen 1680x1050 {#lang_emotions_sunny}

• Buschiq

#3152  Om du har html-koden till dina gadgetsar (om du hämtat koden någonstans ifrån och klistar in den) kan du själv ändra hur många pixlar hög och bred du vill att varje gadget ska vara. Se bara till att ändra det proportionellt, annars kan det se lite tokigt ut.

Annars kan du gå in i din html-mall och ändra vidden på kolumnerna. Kanske får du göra en kolumn smalare och en bredare om du inte har så mycket utrymme att röra dig med, men ev kan det gå att bara öka den ena lite. Annars kan man minska postkolumnen om den är bred, men det känns lätt lite ihopklämt om den spalten blir för smal.
    Allt är en smaksak! {#lang_emotions_wink}

Ändra antalet pixlar och förhandsgranska tills du är nöjd, sen spara.

• Buschiq
    guild skrev 2009-03-14 10:54:21 följande:
    exakt vad står det i HTLM mallen, där man ändrar vidden på kolumnen.? Tycker också den är för smal, vill ha aningens bredare. Men det är jättemycket text där...
    Det beror på vilken mall du har...
    Kodbiten du letar efter kan heta t.ex. sidebar-wrapper eller sidebar eller liknande. Leta efter en kod som innehåller ett pixelantal och testa att ändra det och förhandsgranska. Ändra gärna ganska mycket, minst hundra pixlar, så du ser att du hittat rätt plats i koden. Är det den kolumn du är ute efter kan du sen minska ner till det pixelantal som passar ditt behov.

Nyckelordet är förhandsgranska!  Blir det inte som du vill kan du alltid klicka på rensa redigering och inget är ändrat.
  • Buschiq
    Sexymala skrev 2009-03-14 17:34:46 följande:
    Vilket kolumnnamn har mitten då? eller alltså, det finns ju outer, main, sidebar och left sidebar. Vilken är vilken? eller rättare, vilken är mittkolumnen? Är det main? och i så fall, vilken kolumn är outer? Haha, massa frågor
    Main är den kolumn du skriver dina bloggposter i. Outer är antagligen den lilla kant som ligger utanför dina kolumner mot bakgrunden till och de olika sidebaren är dina mindre kolumner. Vilken som är vilken får du testa själv {#lang_emotions_wink} Det kan vi inte veta...
  • Buschiq

Jag sitter här och finslipar på min nya bloggbakgrund, men funderar på en sak.
    Vad är motsatsen till solid? Alltså när en färg ( kantlinje/border) är solid... borde ju vara transparant, men vad heter det med korrekt html-kod?

• Buschiq
    ShuppShupp skrev 2009-03-15 21:15:24 följande:
    Hej! Jag har nyligen startat min blogg... och jag har nu läst och hört att andra som har används sig av thecutestblogontheblock för att designa sin blogg fått problem när den visas i olika upplösningar. Jag har ingen aning om hur jag kollar det för hos mig ser den ju bra ut. Har ni lust att kolla in på min blogg och se om den ser konstig ut hos er?? minaprinsarochjag.blogspot.com/
    I firefox, 1680x1050, ser det bra ut men som vanligt täcker inte the cutest mall hela skärmen. De utgår ju från standardmått med fixerad bakgrund, så det är inte så konstigt.

Annars ser det bara fint ut!!!
Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?