Inlägg från: Buschiq |Visa alla inlägg
  • Buschiq

Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?

tristania skrev 2009-03-15 20:10:27 följande:
    Hallå någon....kan någon hjälpa mej med denna fråga: Hur sjutton hittar man stilmallar och kodmallar i blogspot? Finns inte det, eller vad?
    Blogspot använder sig av en mall, med både html och css i. Den hittar du under Layout-Redigera html.

Däremot kan du ju hämta en ny grundmall från Välj en ny mall, men det är nog inte det du tänker på, eller?
  • Buschiq
    Carisma95 skrev 2009-03-15 15:52:22 följande:
    Jag vet att man kan göra main- och outerwrapper vit. Men kan man få dem vita/genomskinliga? Alltså så att det går att se bakgrunden lite i genom det vita...? Har för mig att jag sett det på någon/några bloggar...
    Här är ju det jag också klurar på!

"Jag sitter här och finslipar på min nya bloggbakgrund, men funderar på en sak.
    Vad är motsatsen till solid? Alltså när en färg ( kantlinje/border) är solid... borde ju vara transparant, men vad heter det med korrekt html-kod?
    "

Om det är någon som har en sån bakgrund i sin wrapper kanske den kan vara jäääätttesnäll och kolla vad den kodsnutten heter. Det borde ligga precis vid färgkoden.
    {#lang_emotions_sunny}
  • Buschiq

Jag hittade en kod... Om man lägger in den här kodsträngen istället för ordet solid får man en 50 % transparans, byt siffran för andra effekter. Vad jag förstår så är filtret IE baserat och sen kommer moz- för att funka i mozilla firefox.

Tyvärr hjälpte det inte mig eftersom jag bara ville göra min border på den yttre wrappern aningens transparant, men nu blev hela wrappern halvt genomskinlig istället. Måste göra en yttre wrapper istället, men kanske hjälper det dig, Carisma95?

alpha(opacity=50);-moz-opacity:.50;opacity:.50;

• Buschiq
    Ekrlsn skrev 2009-03-17 10:38:54 följande:
    inte så att man får be om hjälp i denna tråd? skulle vilja piffa upp min men vill inte att det ska vara public så tänkte höra om någon hade lust att inboxa mig om ni vill hjälpa :)
    Du kan ju ändå ställa frågor, utan att lämna ut din bloggadress om du vill - fråga på bara!
  • Buschiq
    Mimmi 71 skrev 2009-03-17 10:33:49 följande:
    Jag hoppar in och säger "Hej!" - en tråd i min smak. Enda som återstår är att få tiden till att räcka till att utnyttja alla bra tips som man får här. Jag började med sömnad, som fortatte i bloggande som ledde till bildredigering och nu är jag här. Man ställer inte onödigt stora krav på sig själv?
    Välkommen!
    Det är en lång tråd att plöja igenom och många saker tas upp flera gånger, men hittar du inte det du söker efter så fråga! Alltid är det någon som orkar/vill svara - för det är ju så kul det här med bloggdesign!

Så länge det är roligt är det nog ingen fara med för höga krav på sig själv, bara man gör det för sin egen skull och inte för att tillfredställa andra. Jag hade en digiscrap blogg med freebiesar tidigare, men den gav jag upp - jag insåg att jag inte hade lust längre. Nu bloggar och scrappar jag bara för att det är kul istället, mycket bättre!
  • Buschiq

Tidigare ( på en blogg jag nu både bytt mall på och stängt ner) hade jag en gadget där jag visade Senaste kommentarer. Nu kan jag inte för mitt liv komma på hur jag fixade det - vad då hjärnsläpp? - så om någon vet vore det kul. Jag skulle gärna lägga in en sån gadget igen...

• Buschiq
    Carisma95 skrev 2009-03-19 14:14:55 följande:
    Svarade i din gästbok, för jag fick felmeddelande när jag la in det här...
    Det var den klurigaste kod jag sett {#lang_emotions_wink} Tänkte jag skulle ändra rubrikerna, göra dem mer markerade - vem som skrivit kommentaren och under vilken post- men hjälp!
    Var hittade du koden?
    Dock funkade det bra annars!

ang. det du frågade om mina bilder - nej, de är inte skyddade, jag kan kopiera dem så jag vet inte varför det inte funkade för dig. Men, jag ska kolla runt, det finns koder för sånt. Tyvärr är det ju lätt att gå runt dem genom att göra en screendump, men det är ju ändå en början.

Jag gjorde en screendump på din kod förresten, lite suddigt, men i alla fall. Kanske någon annan har nytta av den

Svar på tråden Fler med Blogspot som vill samlas och tipsa om layouts och widgets?