• Anonym (mamma)

Han tog fram snoppen

Kom in på min flickas rum idag. Då står hennes 4-årige storebror framför henne och har plockat upp snoppen ur byxorna och hon ska känna på den. Jag blev såklart chockad. Jag lyfte in honom i hans rum och så fick han sitta där en stund. (4 minuter)Sen hade jag ett allvarligt samtal med honom om vad han gjort. Jag sa att det är sånt polisen kan ta en för. Jag tror han förstod allvaret i saken. Men nu blev jag orolig, inte beter sig väl barn på det sättet? Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp? Jag känner också lite att han kränkte sin lillasyster.

• Svar på tråden Han tog fram snoppen
  • Clobberella

Jag förstår personligen inte allvaret i saken...

• fröken zombie

Hum... han var fyra år? vet han enns vad den används för? inte så men jag tror säkert det var mest nyfikenhet och så vidare... ABSOLUT inget att oroa sig för iaf...

• Anonym (.....)

Verkar onödigt att skrämma honom med polisen!!!
    Tror du på det själv???

Min son på 3½ år är oxå glad för att visa sin snopp....
    Brukar säga till honom att han kan titta på den när han är ensam....

• Anonym

Är inte en fyraåring stolt över sin snopp? Han ville väl bara visa den för henne, eftersom hon inte har en egen. Men jag tycker att du gjorde rätt i att tillrättavisa honom. Hur gammal är dottern?

• lunkentuss

Men fy varför skrämma upp honom med polis?!
    Detta är JÄTTEVANLIGT bland barn, att utforska sig själv o sin kropp.
    Inte ska du skälla på honom, däremot kan du helt enkelt förklara på ett lugnt sätt att snoppen visar man inte för andra på det sättet.

• Anonym

Låter som helt normalt barnbeteende. Här jämförs det både snippor och snoppar med kompisar och varandra. Det enda jag gör är att förklara att pilla får man bara göra själv och när man är ensam.
    Hur ska man få veta hur folk ser ut om man inte får titta??
    Ska man vänta till sexualundervisningen??

• Anonym (Jo då!)

Tro mig, jag försökte ha sex första ggn vid 6 års ålder, men man vet inte vad man sysslar med. Man testar bara, det fortsätter upp i tonåren. Jag tycker också det låter hårt att hota med polisen, låt dem hållas bara eller nonchalera bort det med ett "Nu kan du väl stoppa in den så vi kan rita istället." eller något sådant. Gör du en stor sak av det hela blir det bara värre.

• Anonym (T)

Stämmer in med övriga som redan har svarat.

• Anonym (JT)

Tycker att DU kränkt honom genom att skrämma honom med polisen! Det var helt normalt att visa syrran snoppen, han kopplar den ju inte till nåt sexuellt. Nu har du dramatiserat och skambelagt något som borde vara helt normalt.

• Anonym (eeh)

Men jösses :O Gav du honom straff och skrämde honom för det där!?!? Vet du hur vanligt det är med barn som visar sig nakna för varandra? Det är världens naturligaste grej. Det var några månader sen då jag läste ett inlägg om en mamma vars barn hade blivit påkommet på dagis med att vara naken med ett annat barn, där de stod och undersökte varandra.
    Du skulle bara veta hur många det var som svarade att dom gjorde samma sak när dom var små! Även jag. Jag minns det som att det var igår då jag, en flickkompis och två killkompisar tog av oss kläderna två och två och smög in i en mörk garderob som stod i lekrummet och bara stod där och kramade varandra. För det var så vi trodde att vuxna gjorde. Det är inget farligt alls med det. Det handlar om att upptäcka sin naturliga kropp.

Svar på tråden Han tog fram snoppen