• Anonym (mamma)

Han tog fram snoppen

Kom in på min flickas rum idag. Då står hennes 4-årige storebror framför henne och har plockat upp snoppen ur byxorna och hon ska känna på den. Jag blev såklart chockad. Jag lyfte in honom i hans rum och så fick han sitta där en stund. (4 minuter)Sen hade jag ett allvarligt samtal med honom om vad han gjort. Jag sa att det är sånt polisen kan ta en för. Jag tror han förstod allvaret i saken. Men nu blev jag orolig, inte beter sig väl barn på det sättet? Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp? Jag känner också lite att han kränkte sin lillasyster.

• Svar på tråden Han tog fram snoppen
  • Anonym

När vi var ca 6 år stoppade vi in hopprepsskaft i byxorna och gned oss mot varandra och lekte mamma pappa barn...

• Anonym

Oj, stackaren..

himmelsflickan skrev 2009-01-04 22:42:00 följande:
    Men fy varför skrämma upp honom med polis?!Detta är JÄTTEVANLIGT bland barn, att utforska sig själv o sin kropp.Inte ska du skälla på honom, däremot kan du helt enkelt förklara på ett lugnt sätt att snoppen visar man inte för andra på det sättet.
    Håller med. Stackars pojke! Hoppas han inte skämmas varje gång han tar fram snoppen rästan av livet nu..

Jag som själv blev utsatt för övergrepp av andra barn då jag var liten tycker det du gjorde var fel. Man ska inte ge så små barn skuldkänslor för saker som har med snoppen eller kroppen att göra.
  • Anonym

Fullt naturligt så här gör barn! Har själv fyra sönder varav den äldsta är 19. De har alla blivit helt "normala".

Det gäller att avdramatisera sånt här, brukar bara säga till mina att man inte brukar visa den för allt och alla.

• Anonym

Jag å min kusin (jag tjej, kusinen kille) brukade gömma oss under mormors täcke å köra "om jag får se din så får du se min". inget att vara orolig för.

• Anonym

Jag och min tjejkompis lekte också sådana lekar i den åldern. För oss var det inget sexuellt i det alls. Och jag försäkrar att vi vuxit upp till fullt fungerande vuxna.

• smultronochrabarber

Det är normalt att en 4 åring håller på så. först går barn igenom det "orala" stadiet, och efter det kommer dem in i "anala" stadiet. "pillesnoppen" och "snäckan" är någonting som tillhör det "anala" stadiet. Barn är nyfikna och vill undersöka sina.. könsdelar. Detta är ingenting onormalt, utan fullständigt normalt.

Tycker dock inte att du ska skrämma upp grabben och berätta vad poliser gör med blottare. utan tycker du istället ska berätta vad snoppen är till för och att människor kan ta "illa upp" om han visar den för omgivningen. lycka till!

• Anonym (mamma)

TS orkar inte vara uppe så sent med ett flicka på två och en pojk på fyra år.
    Skönt att höra att det är många barn som gör så för jag var rädd att vi skulle behöva söka hjälp åt honom för detta. Jag har personligen aldrig gjort något sånt som barn och reagerade instinktivt. Jag förklarade för honom att snoppen har han att kissa med, ingenting annat. Blommor och bin är han alldeles för liten för ännu så det snacket får min man ta vid lämplig ålder. Om jag fick veta att han som anonym jodå försökt ha sex så tidigt hade jag nog fått panik. Det är liksom sånt jag är rädd för ska hända.

• Anonym

4 åringar är väldigt kroppsfixerade. jag har själv en 4 åring hemma och hon älskar sin snippa. Hon pillar, drar och tittar så fort hon kommer åt

Hörde en berättelse om en annan 4 åring som hade ställt sig upp när föräldrarna hade middagsgäster och visat snoppen för dem

• Vetallt

Tycker du kan ringa polisen och berätta vad som hänt, så kan de kontakta soc som sedan kan omplacera barnen.

"Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp?"

Ja, förmodligen har barnen tagit skada av detta, men mer av ditt beteende än något annat.

Svar på tråden Han tog fram snoppen