• Anonym (mamma)

Han tog fram snoppen

Kom in på min flickas rum idag. Då står hennes 4-årige storebror framför henne och har plockat upp snoppen ur byxorna och hon ska känna på den. Jag blev såklart chockad. Jag lyfte in honom i hans rum och så fick han sitta där en stund. (4 minuter)Sen hade jag ett allvarligt samtal med honom om vad han gjort. Jag sa att det är sånt polisen kan ta en för. Jag tror han förstod allvaret i saken. Men nu blev jag orolig, inte beter sig väl barn på det sättet? Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp? Jag känner också lite att han kränkte sin lillasyster.

• Svar på tråden Han tog fram snoppen
  • Anonym

Anonym (isa) skrev 2009-01-05 10:49:33 följande:

Men jag vill bara berätta vad som kan hända när man överdarmatiserar barns "sexuella"/köns nyfikenhet.En av mina bästa tjejkompisar och hennes bror lekte hundar när hon var 5 år och han var 7 år. de skulle se om han kunde stoppa in sin snopp i hennes snippa, något han inte lyckades med och deras mamma kom på dem. Hon gjorde en stor sak av det och min kompis anser att hennes bror sexuellt utnyttjat henne och gått till otaliga kuratorer och psykologer för detta. Brodern kommer alltid få leva med (nu vuxen) att hans familj anser att han sexuellt våldfört sig på sin syster. jag tror att om man som föräldrar hade bemött detta på ett annat sätt så hade min vän inte haft trauman av det utan kunnat se det som ett uttryck för barns lekar.
    Det låter inte direkt som du anser att din kompis har "rätt" känslör övanför detta.
    Väl, något utav det samma hände med mig, bara att det pågick upp mot att min bror var 11-12 år. Min mamma gjorde inget åt det, och upptäckte det aldrig. Jag har ändå problem idag.
  • Anonym (haha)

Men jösses.. denna tråden borde vara i sandlådan...
    Tack för ett gott skratt!

• Anonym (mamma)

Jag anser inte att jag jlög för honom för det enda han har den till i den här åldern är faktiskt att kissa. Mer behöver inte en 4-åring veta. Jag tycker att samhället är så sexorienterat så det både räcker och blir över ändå. Och min reaktion var den som föll sig när jag såg vad han höll på med. jag visste ju inte att barn ofta gör så och det finns mer allvarliga beteenden vet jag (som att de faktiskt försöker stoppa in den) men det fanns inte i mitt huvud just då. Det var en instinktiv reaktion. Sen hotade jag inte heller för vi pratade om detta efter att han suttit för sig själv en stund och jag kunde se att han förstod vad jag sa. Han var inte ledsen eller skärrad utan bara allvarsam. Jag var tvungen att ta det i sin linda så det inte skulle hända värre saker. Sen har jag fått svar på min fråga här. Och det behöver ju inte ältas. Tyvärr är det så med fl att alla trådar lever i 3 månader, alltså långt efter att det här spelat ut sin roll, men jag visste ingen annan stans att ställa frågan.

Och anonym (haha), varför i sandlådan? Detta är inte till för att roa någon. Jag tar det inte särskilt komiskt.

• Anonym (isa)

Anonym skrev 2009-01-05 10:53:56 följande:

Det låter inte direkt som du anser att din kompis har "rätt" känslör övanför detta. Väl, något utav det samma hände med mig, bara att det pågick upp mot att min bror var 11-12 år. Min mamma gjorde inget åt det, och upptäckte det aldrig. Jag har ändå problem idag.
    Jo, jag förstår varför hon mår dåligt av det. Men jag tror inte att hon skulle mått så dåligt om föräldrarna skött det på ett annat sätt. Hon har sagt att hon också ville leka hund, att det var en lek. En lek som blev istället sexuell eftersom den bemöttes som sexuell av hennes föräldrar. jag tror inte att hennes 7åriga bror förstod att det var fel och jag tycker bara att det är hemskt att en sjuårigpojke blir en förrövare.
  • MissSvea

Anonym skrev 2009-01-05 10:45:37 följande:

MissSvea skrev 2009-01-05 10:39:02 följande:
    Det finns väl mellanting mellan sexualundervisning och ren lögn? Och ja, om fyraåringen frågar hur barn blir till så är väl nån form av enkel förklaring på sin plats. I det här fallet hade barnet inte frågat, men "sånt där får man göra när man är själv" hade ju varit en betydligt bättre reaktion än "om du gör så där så kommer polisen och tar dig!".
    kan hålla med om att hota med polisen är inte det mest pedagogiska att göra men tror man ska vara försiktig med attgå in på sexuallundervisning elr liknande med så små barn.
    när sånt händer är det inte som en vuxen man.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2009-01-05 11:05:02 följande:
    Jag anser inte att jag jlög för honom för det enda han har den till i den här åldern är faktiskt att kissa. Mer behöver inte en 4-åring veta. Jag tycker att samhället är så sexorienterat så det både räcker och blir över ändå. Och min reaktion var den som föll sig när jag såg vad han höll på med. jag visste ju inte att barn ofta gör så och det finns mer allvarliga beteenden vet jag (som att de faktiskt försöker stoppa in den) men det fanns inte i mitt huvud just då. Det var en instinktiv reaktion. Sen hotade jag inte heller för vi pratade om detta efter att han suttit för sig själv en stund och jag kunde se att han förstod vad jag sa. Han var inte ledsen eller skärrad utan bara allvarsam. Jag var tvungen att ta det i sin linda så det inte skulle hända värre saker. Sen har jag fått svar på min fråga här. Och det behöver ju inte ältas. Tyvärr är det så med fl att alla trådar lever i 3 månader, alltså långt efter att det här spelat ut sin roll, men jag visste ingen annan stans att ställa frågan.Och anonym (haha), varför i sandlådan? Detta är inte till för att roa någon. Jag tar det inte särskilt komiskt.
    du kan anmäla ditt eget inlägg om du vill ta bort hela tråden!
  • gutegirl

Och du kränkte honom. Han gör precis som barn gör, och med din reaktion på det hela kommer han nog aldrig att kunna ha ett normalt sexliv. Nu vet han att snoppen är något fult och dumt. Ja, du bör söka hjälp, men inte för hans beteende, utan för ditt eget.

Anonym (mamma) skrev 2009-01-04 22:37:19 följande:
    Kom in på min flickas rum idag. Då står hennes 4-årige storebror framför henne och har plockat upp snoppen ur byxorna och hon ska känna på den. Jag blev såklart chockad. Jag lyfte in honom i hans rum och så fick han sitta där en stund. (4 minuter)Sen hade jag ett allvarligt samtal med honom om vad han gjort. Jag sa att det är sånt polisen kan ta en för. Jag tror han förstod allvaret i saken. Men nu blev jag orolig, inte beter sig väl barn på det sättet? Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp? Jag känner också lite att han kränkte sin lillasyster.
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • saraseal

MEN GUD! nu har jag bara läst Ts men va fan! Hur kan man hota en fyraåring med polisen? Jag tror knappast han tänkte på att ofreda sin syster! Barn jämför sina kroppar och olikheter!
    Klart du kan säga att han inte ska göra så men att hota med polisen och straffa honom är ju helt sjukt! Vad tror du det ger för signaler till hononm? Sånt kan verkligen sitta kvar hos honom när han blir äldre!!

• Anonym (mamma)

Gutegirl: Inte de barn där jag växte upp. Och snälla nån, ett normalt sexliv... han ska inte ha nåt sexliv alls de kommande 11 åren till att börja med. Helst inte så tidigt heller.

• gutegirl

Och du vet preoc vad alla andra barn gjorde hela tiden när ni var små? Barn pillar på sig själva och det ä r en del av hans sexliv ja, och det kommer att utvecklas under hela hans uppväxt. Men med tanke på hur du reagerar så lär det inte utvecklas alls.

Anonym (mamma) skrev 2009-01-05 11:24:00 följande:
    Gutegirl: Inte de barn där jag växte upp. Och snälla nån, ett normalt sexliv... han ska inte ha nåt sexliv alls de kommande 11 åren till att börja med. Helst inte så tidigt heller.
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
Svar på tråden Han tog fram snoppen