• Anonym (mamma)

Han tog fram snoppen

Kom in på min flickas rum idag. Då står hennes 4-årige storebror framför henne och har plockat upp snoppen ur byxorna och hon ska känna på den. Jag blev såklart chockad. Jag lyfte in honom i hans rum och så fick han sitta där en stund. (4 minuter)Sen hade jag ett allvarligt samtal med honom om vad han gjort. Jag sa att det är sånt polisen kan ta en för. Jag tror han förstod allvaret i saken. Men nu blev jag orolig, inte beter sig väl barn på det sättet? Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp? Jag känner också lite att han kränkte sin lillasyster.

• Svar på tråden Han tog fram snoppen
  • Anonym (haha)

Anonym (mamma) skrev 2009-01-05 11:05:02 följande:

Och anonym (haha), varför i sandlådan? Detta är inte till för att roa någon. Jag tar det inte särskilt komiskt.
    Nej, och det är det som är ditt största problem.
    Denna tråden (tillsammans med hundratals andra på FL) bevisar bara att det är alldeles för många människor som skaffar barn utan att veta vad det handlar om.
    Läs på om barns utveckling så kanske du förstår lite mer iaf.
  • Anonym (mamma)

Anonym (haha) skrev 2009-01-05 17:59:06 följande:

Nej, och det är det som är ditt största problem.Denna tråden (tillsammans med hundratals andra på FL) bevisar bara att det är alldeles för många människor som skaffar barn utan att veta vad det handlar om.Läs på om barns utveckling så kanske du förstår lite mer iaf.
    Åh, där kom det!! Präktigaste mamman på FL uttalar sig... har väntat på det. Vet du, jag tänker inte ta åt mig för jag anser mig inte vara en dålig mamma. Och definitivt inte pga detta.
  • Anonym (mamma)

Anonym (haha) skrev 2009-01-05 17:59:06 följande:

Nej, och det är det som är ditt största problem.Denna tråden (tillsammans med hundratals andra på FL) bevisar bara att det är alldeles för många människor som skaffar barn utan att veta vad det handlar om.Läs på om barns utveckling så kanske du förstår lite mer iaf.
    Åh, där kom det!! Präktigaste mamman på FL uttalar sig... har väntat på det. Vet du, jag tänker inte ta åt mig för jag anser mig inte vara en dålig mamma. Och definitivt inte pga detta.
  • Anonym (haha)

Anonym (mamma) skrev 2009-01-05 19:10:16 följande:

Anonym (haha) skrev 2009-01-05 17:59:06 följande: Åh, där kom det!! Präktigaste mamman på FL uttalar sig... har väntat på det. Vet du, jag tänker inte ta åt mig för jag anser mig inte vara en dålig mamma. Och definitivt inte pga detta.
    Eh va?! Ursäkta!? Skrev jag att du är en dålig mamma??? Nej, just det. Och skrev jag att jag är en perfekt mamma?? Det finns ingen perfekt mamma.
    Däremot kan man göra sig själv och sina barn en tjänst och läsa på lite, kunskap och sunt förnuft skadar aldrig...
  • Anonym (da75)

Anonym (haha) skrev 2009-01-05 19:32:27 följande:

Anonym (mamma) skrev 2009-01-05 19:10:16 följande:
    Eh va?! Ursäkta!? Skrev jag att du är en dålig mamma??? Nej, just det. Och skrev jag att jag är en perfekt mamma?? Det finns ingen perfekt mamma.Däremot kan man göra sig själv och sina barn en tjänst och läsa på lite, kunskap och sunt förnuft skadar aldrig...
    Det stämmer "kunskap och sunt förnuft skadar aldrig".
  • Anonym (mamma)

Anonym(haha): "Denna tråden (tillsammans med hundratals andra på FL) bevisar bara att det är alldeles för många människor som skaffar barn utan att veta vad det handlar om."
    Ja hur ska man annars tolka det?

• Anonym (haha)

Anonym (mamma) skrev 2009-01-05 20:45:26 följande:

Anonym(haha): "Denna tråden (tillsammans med hundratals andra på FL) bevisar bara att det är alldeles för många människor som skaffar barn utan att veta vad det handlar om." Ja hur ska man annars tolka det?
    Att man alltid kan lära sig något nytt om man läser på och inte behöver nojja över småsaker.
    Att du tolkar det som att du är en dålig mamma och jag är en perfekt mamma är ditt problem, inte mitt.
  • Anonym

Jag tycker din son låter som en fullkomligt normal 4åring!
    Snoppen är inte alls något "laddat" för en så liten kille. Troligen inte heller för din flicka. Om jag skulle gissa så var det en gemensam lek där han frågade om hon ville se den och sen visad den. För jag antar att han inte tvingade den in i munnen på henne eller något dylikt?

Barn ÄR nyfikna. Barn har inte en massa föreställningar om att könsorganet är något "hemligt"; speciellt inte inom familjen där man ju faktiskt ser varandra nakna (?) ibland.

Jag minns att jag och min bror kunde titta på varandras könsorgan och känna någon gång som små (2,5 år mellan oss och jag är äldre). Mer än så minns jag inte. Det var väl liksom inget mer än nyfikenhet.

Jag skulle inte "straffa" sonen för en sådan sak. Men; det är nog bra att prata med honom om just det här med nakenhet och könsorgan allmänt. Att man inte är naken överallt (vilket han ju redan vet/har sett) och att just könsorganen är ens egna privata.

• vadskajaghetadå
    Vetallt skrev 2009-01-05 08:27:08 följande:
    Tycker du kan ringa polisen och berätta vad som hänt, så kan de kontakta soc som sedan kan omplacera barnen. "Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp?"Ja, förmodligen har barnen tagit skada av detta, men mer av ditt beteende än något annat.
    det var väl ändå lite överdrivet???
    humlansblogg.blogspot.com/ /FD sannispannisen
  • Anonym (Mumintroll)

Det där är HELT NORMALT TS!!! Jag tycker synd om dina barn!

Herre gud, vem har inte lekt "doktor" och liknande på dagis/hemma i den åldern med kompisar och visat könsorganen?? Det är helt naturligt! Hoppas att din son slipper lida men för det här.

Allvarligt snack med en 4-åring om att man inte ska visa snoppen.... Jag lekte sådant med jämnåriga när jag var 4 på dagis. Vi kände och luktade på varandras könsorgan och liknande, det tillhör utvecklingen när man är i den åldern.

Sexualitet är något naturligt, inte farligt! man börjar NATURLIGT utforska den i den åldern, 4-6 år. Helt normalt! Blev bara så upprörd...

Det räcker med att förklara att så gör man inte, men du skulle inte gjort en så stor grej av det som att ta in honom på sitt rum och bestraffat honom. Hur kan man bestraffa något som ligger biologiskt i oss?

• Anonym

Varför hota med polisen? Då blir han ju bara rädd för polisen och inte kommer polisen och tar en 4-åring precis.

• Anonym (Varit där)

När jag var 6 eller 7 år tog en grannpojke ner mig i en källarnedgång oh tvingade mig känna på hans snopp.
    Detta är ett minne som fortfarande sitter kvar i mitt huvud. Trots att jag var så ung ser jag det framför mig som om det var igår. Fruktansvärt kränkande !!!

Jag tycker det är bra att du hade ett prat med honom, kanske försöka förklara utan att göra en för stor grej utav det.
    Han är bara 4 år än och inte medveten fullt ut.
    Men när han kommer upp lite i åldern är det faktiskt MYCKET otrevligt !!

• lokisse
    Anonym (Varit där) skrev 2009-01-06 13:54:21 följande:
    När jag var 6 eller 7 år tog en grannpojke ner mig i en källarnedgång oh tvingade mig känna på hans snopp. Detta är ett minne som fortfarande sitter kvar i mitt huvud. Trots att jag var så ung ser jag det framför mig som om det var igår. Fruktansvärt kränkande !!! Jag tycker det är bra att du hade ett prat med honom, kanske försöka förklara utan att göra en för stor grej utav det. Han är bara 4 år än och inte medveten fullt ut. Men när han kommer upp lite i åldern är det faktiskt MYCKET otrevligt !!
    skilnaden mellan att vara sex sju ar och att vara fyra är enorm. Med sju är killar nagot äckligt och man far killbasiller av att bara titta pa dom.
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Anonym (skam)

Jag var väldigt nyfiken som barn och visst fick höra från min mamma hur mkt "ush" det var! Vilket gör att jag faktiskt NU när jag läser tråden inser varför jag känner mig så obekväm med sexuella handlingar. Har alltid en ushkänsla efter/innan bara tanken dykt upp.
    Gör för i helvette ingen unge skambelagd för att den är nyfiken.

Svar på tråden Han tog fram snoppen