• Anonym (mamma)

Han tog fram snoppen

Kom in på min flickas rum idag. Då står hennes 4-årige storebror framför henne och har plockat upp snoppen ur byxorna och hon ska känna på den. Jag blev såklart chockad. Jag lyfte in honom i hans rum och så fick han sitta där en stund. (4 minuter)Sen hade jag ett allvarligt samtal med honom om vad han gjort. Jag sa att det är sånt polisen kan ta en för. Jag tror han förstod allvaret i saken. Men nu blev jag orolig, inte beter sig väl barn på det sättet? Bör jag bli orolig för hans framtid och kanske ta hjälp? Jag känner också lite att han kränkte sin lillasyster.

• Svar på tråden Han tog fram snoppen
  • Anonym

det där med att du inte har pillat på dig själv under din uppväxt får mig att undra lite hur du växte upp. Tex vad du fick för förmaningar av din mamma och pappa...Kanske för du detta vidare till dina barn nu?

• Anonym (mamma)

Min dotter har också haft en kort gnidperiod som vi ignorerade men det här var inte fråga om att han pillade på sig själv. Han drog upp snobben ur både jeans och kalsonger och räckte den åt henne. det var det jag reagerade på.

• Anonym (mamma)

Anonym skrev 2009-01-05 11:43:44 följande:

det där med att du inte har pillat på dig själv under din uppväxt får mig att undra lite hur du växte upp. Tex vad du fick för förmaningar av din mamma och pappa...Kanske för du detta vidare till dina barn nu?
    Inga alls. Vi hade inga såna diskussioner, jag gjorde det inte ändå. Men som sagt nu handlade inte situationen om att han pillade på sig själv. se inlägg 62 även om jag av misstag skrev snobbeb istället för snoppen.
  • Anonym (normalt)

ta det lugnt ts. din son är fullkomligt normal och din dotter tar ingen skada om du inte gör någon grej av det. Lite väl häftig reaktion kan jag tycka, nu kanske barnen tror att situationen VAR hemsk och ful och äcklig men de i själva verket bara var nyfikna på varandras "grejor"!

Jag säger åt mina bonusbarn att de gärna får pilla på sig själva ( om jag ser dem dra i snoppen eller ha handen innanför byxorna) men att de får vara på rummet, och då måste de tvätta händerna oxå och säger tlill dem att det inte är ok att ta på någon annan eller visa sin kropp för ngn annan. de är 8 år.

På dagis drar barnen ned byxorna titt som tätt och kikar på varandra och ser inget fel eller sexistiskt i det. Ser öh inte alls något sex i barns kroppar, så bara det tycker jag är konstigt att du ser sådant i dina barn ts. Barn tänker inte sex, knulla, kåthet eller kränkning, De tänker "åh kolla, va har du för nånting där?!" Sen får man säga att man helst ska hålla snopp och snippa för sig själv, att man inte får göra si och så men det gör man ju med allt annat oxå i livet (gå inte ut i vägen, visa inte snoppen för flickorna på dagis) men man kan inte straffa eller hota barnen pga sådant. Din dotter verkade ju bara nyfiken eftersom hon ville klappa snoppen, nu kanske hon blev rädd eftersom
    mamma kom inrusande och visade "aggressivitet" och flickan sätter det i samband med snoppen och att snoppen nu är farlig och ngt fult.

• Anonym (mamma)

Kan visst inte stava idag.

• Anonym (snälla)

jag förstår folk att dom lägger in anonymt här på fl, någon som bryr sig o är orolig har inte vart med om ett sånt här problem innan och tänker jag frågar för att få hjälp. och vad får hon bara massa skit och skit. alla gör misstag om man äns kan kalla det för misstag, jag själv hade nog sagt likadant. jag trodde det fanns forum för att fråga o få svar, diskutera saker inte bli anklagad och få en massa skit över sig.

• Anonym
    Anonym (snälla) skrev 2009-01-05 11:51:04 följande:
    jag förstår folk att dom lägger in anonymt här på fl, någon som bryr sig o är orolig har inte vart med om ett sånt här problem innan och tänker jag frågar för att få hjälp. och vad får hon bara massa skit och skit. alla gör misstag om man äns kan kalla det för misstag, jag själv hade nog sagt likadant. jag trodde det fanns forum för att fråga o få svar, diskutera saker inte bli anklagad och få en massa skit över sig.
    Hur tycker du att man ska svara då? TS ställer en fråga och får svar, det är väl det som forum är till för? De flesta har dessutom lugnt och sansat förklarat att det är helt normalt och mamman inte behöver oroa sig, men att hon kanske bör fundera på varför hon reagerade så starkt och välja ett annat sätt att hantera situationer i framtiden än hot och skuldbeläggande. Vad är så fel i det?
  • Anonym (snälla)

o GUTEGIRL o skrev 2009-01-05 11:20:35 följande:

Och du kränkte honom. Han gör precis som barn gör, och med din reaktion på det hela kommer han nog aldrig att kunna ha ett normalt sexliv. Nu vet han att snoppen är något fult och dumt. Ja, du bör söka hjälp, men inte för hans beteende, utan för ditt eget.
    [/citat]
    saraseal skrev 2009-01-05 11:23:33 följande:
    [citat]
    MEN GUD! nu har jag bara läst Ts men va fan! Hur kan man hota en fyraåring med polisen? Jag tror knappast han tänkte på att ofreda sin syster! Barn jämför sina kroppar och olikheter! Klart du kan säga att han inte ska göra så men att hota med polisen och straffa honom är ju helt sjukt! Vad tror du det ger för signaler till hononm? Sånt kan verkligen sitta kvar hos honom när han blir äldre!!
    är inte det här att kasta skit då undrar jag vad kasta skit är?
  • trisha

Ts jag tyckte du gjorde rätt i att du tog ett allvarligt snack med sonen. Det är inte för tidigt att visa att det är fel att göra så.

• Anonym
    Anonym (snälla) skrev 2009-01-05 12:02:54 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-01-05 11:20:35 följande: är inte det här att kasta skit då undrar jag vad kasta skit är?
    Ja, det kanske är lite hårt uttryckt, men i sak är det ju riktigt?
Svar på tråden Han tog fram snoppen