Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

oftast far vi inte så långt..men jag drömmer om en egen husvagn haha..men vi har inte råd..man kan ju tälta men jag uppskattar det inte haha, jag är för bekväm..men vi stannar ofta ute hela nätterna, i norrland så är det ju ljust länge på somrarna. Blir barnen trötta får de lägga sig o sova i bilarna eller bredvid oss på filtarna.

Brio skrev 2009-01-29 13:59:12 följande:
    Åh Brukar ni campa i samband med fisketurerna?
  • romani beauty

javisst är det härligt! Älskar sommaren

Brio skrev 2009-01-29 14:25:55 följande:
    Bor också i norrland och de ljusa sommarnätterna är det bästa som finns! Min familj hade husvagn när jag var liten och det var trevligt att campa, nu har vi inte kvar den, den är såld sen många år tillbaka och tältning går inte ihop med mig, man fryser när man ska sova och svettas som en gris när man vaknar
  • romani beauty

jag som är uppväxt i sverige firar alla svenska högtider typ midsommar o sen firar jag en massa ortodoxa högtider, och så finns det romska högtider, en vi firar är vårfesten ederlezi. Vi romer gillar att ha fest så vi firar allt vi kan hahaha.

Brio skrev 2009-01-29 17:16:06 följande:
    Finns det någon svensk högtid som romerna inte firar? Tex firar vi inte ramadam (stavning) eftersom det hör till annan religion. Men nu tänker jag främst på högtider som inte längre/inte är religösa
  • romani beauty

ja, man grillar o dricker, har musik o dansar osv

Brio skrev 2009-01-30 14:33:56 följande:
    Haha, men fest är väl inte helt fel ! Vad gör ni på vårfesten? Det låter mysigt. Är det ungefär som valborg?
  • romani beauty

ja Men vi firar valborg också haha. Som sagt, ju mer fester desto bättre! Bodde ett tag bredvid några finska zigenare, på midsommar kom de körande in på gården men hela bagageluckan full med öl..en kille, Robertino, hade t o m ölflaskor i byxfickorna hahahaha

Brio skrev 2009-02-06 11:43:47 följande:
    Det låter ju som valborg ungefär Ska ta och lyssna på intervjun nu!
  • romani beauty

är lite kritisk till de finsk-romska kvinnorna som vill ha bidrag till sin kjol..jag håller inte med, tycker inte det är staten som ska bekosta faktiskt..o att vara rom sitter inte i kläderna heller..tycker de är fixerade vid sina kläder.

ang intervjun alltså

• romani beauty

precis..det är inte heller helt gratis ifall jag vill sy upp en riktig traditionell klänning som vi brukar ha, med metervis av sidentyg..men det får jag ju bekosta själv isåfal..de finska zigenarna måste väl ha de där kläderna men väljer man ändå inte hur dyra man gör dem tänker jag? Vilket slags tyg man har i blusarna, hur många lager den där kjolen måste vara..den kunde väl göras enklare o mindre tung..en romsk kvinna från östeuropa som inte har pengar kan minsann inte gå omkring i nån 10 000 kronors kjol utan får nöja sig med en vanlig bomullskjol..jag har lite svårt att förstå hur det är kläderna som gör de finska zigenarnas identitet, för andra romer spelar ju inte kläderna så stor roll

Brio skrev 2009-02-07 15:05:59 följande:
    Jag tycker inte heller att de ska få bidrag. Muslimer får inte slöjor och så vidare. Kläderna är ett val - inget tvång. Om jag vill byta stil för att känna mig ett med mig själv, förstärka min identitet, då får jag inget betalt för det. Pengarna som det redan är ont om, ska gå till skola, vård och annat som alltid behöver medel för att kunna ta hand om oss som bor här.
  • romani beauty

du får väl dra igång dem

Brio skrev 2009-02-12 09:43:19 följande:
    Även om jag hade skippat spriten hade jag mer än gärna firat fler högtider tillsammans med släkt och familj Det är så kul, men vi vanliga tråksvenskar firar alldeles för lite!
  • romani beauty

verkar så
    alla kanske fått svar på sina frågor?

Brio skrev 2009-02-28 12:35:22 följande:
    Kanske det Tråden verkar ha stannat av lite..
  • romani beauty
    Svar på #421
    Som rom har man oftast ett namn som används officiellt i landet o ett som används bland romer. Marina är mitt officiella namn men jag heter nåt annat också .