precis..det är inte heller helt gratis ifall jag vill sy upp en riktig traditionell klänning som vi brukar ha, med metervis av sidentyg..men det får jag ju bekosta själv isåfal..de finska zigenarna måste väl ha de där kläderna men väljer man ändå inte hur dyra man gör dem tänker jag? Vilket slags tyg man har i blusarna, hur många lager den där kjolen måste vara..den kunde väl göras enklare o mindre tung..en romsk kvinna från östeuropa som inte har pengar kan minsann inte gå omkring i nån 10 000 kronors kjol utan får nöja sig med en vanlig bomullskjol..jag har lite svårt att förstå hur det är kläderna som gör de finska zigenarnas identitet, för andra romer spelar ju inte kläderna så stor roll
Brio skrev 2009-02-07 15:05:59 följande:
Jag tycker inte heller att de ska få bidrag. Muslimer får inte slöjor och så vidare. Kläderna är ett val - inget tvång. Om jag vill byta stil för att känna mig ett med mig själv, förstärka min identitet, då får jag inget betalt för det. Pengarna som det redan är ont om, ska gå till skola, vård och annat som alltid behöver medel för att kunna ta hand om oss som bor här.