Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Nej då, de handlade om hennes uppväxt.
Lite OT men jagJ skrev faktiskt till henne när jag var barn, eftersom jag gillade böckerna, och fick ett litet brev och ett signerat foto tillbaks. Hon verkade vara en väldigt gullig person.
Katarina Taikon är liksom jag kaldarar
.
usch, det är verkligen sorgligt hur vi romer behandlats..o de värsta är att det ser lika ut idag i många länder ![]()
bra att ha fått det ryktet uträtt
om man inte frågar får man inget veta! ![]()
Tänkte berätta ang finska romers kjolar.. Dom har inte nått anlag för att ha bredare höfter eller nått utan det finns nästan som en amnings kudde som man knyter ihop vid midjan och lägger kjolen över, de är så man får de att stå ut..
Finska romers kläder är väldigt dyra, min moster jobbade som sömmerska.. hon åkte ofta till dubai för att handla äkta siden och andra tyger.. en vanlig paljett blus som dom har kostar mellan 800-1500kr. Och sen finns de dom som är mer "exlusiva" som kan kosta hur mycket som helst.
När en finska rom tar på sig kjol kan hon inte längre ta av sig den.. Utan hon ska bära den tills hon bli gammal, även när hon väntar barn..
de har väldigt vackra blusar tycker jag
varför har männen sin typiska stil då? andra romska män kan visserligen vara noga med klädseln och ha kostym, hatt osv men de finska männen har ju en rätt speciell stil.
Har läst hela tråden och reagerade på en sak. Att kvinnor också har talan men att männen bestämmer. Känns det inte orättvist? Tänk om man inte har en snäll man som går att resonera med. Jag bara undrar, det känns så främmande för mig, som aldrig stött på det inom min familj.
Gizzie skrev 2009-01-18 11:56:21 följande: