Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
haha..kjol UTAN leggings.. Jag har kort kjol ibland (väldigt sällan) när vi är bara yngre o om vi är på annan ort där jag inte riskerar att träffa äldre släkt..men aldrig utan mörka, täckande strumpbyxor!
brio
inte lider man så mycket i värmen, en lång kjol kan ju vara sval och man behöver inte ha långärmat utan det är ju ok att ha linne.
Sen för oss så finns ingen skam i att bröstens form syns, kanske har med att göra med att Juliiias man o släkt är muslimer som de är mer noga med det? Vi har tajta toppar, linnen..och t.ex. en kvinna som ammar drar bara fram tuttarna framför vem som helst hahaha.
I många filmer där det förekommer spåtanter, är de ofta klädda i typiska zigenar-kläder (tror jag) stämmer det (att de är zigenare alltså)?
är det en "accepterad" syssla eller anses romska medium/spåtanter lika exentriska som de gör i de flesta svenskars ögon?
Är "zigenare" ett skällsord?
det är inget konstigt att spå..jag spår. liksom mamma o mormor. Det är vanligt sätt att försörja sig bland zigenska kvinnor i min natiya iaf. Det är skillnad mellan någon som spår icke-romer för pengar, en drabardi, och någon som är en slags vis kvinna och hjälper romer med rådgivning och skydd o hjälp mot sjukdom o onda krafter, en drabarni.
fast du är ju så ung, så sååå mycke kan du väl inte gjort ..skoja bara.
Jag har ju hunnit va gift i skild o har barn, fast Dani är i samma sits haha..annars hade dt nog varit knepigare oss emellan. Fast han har lite svårt att acceptera min ex ursprung o är svartsjuk främst gentemot muslimska män, för han tror jag gillar dem för att mitt ex var muslim.
va hårda ni är! eller brorsan kanske mest
Danis kusins fru har världens största byst typ haha..o hon har alltid tajta toppar.
Själv har jag inte så mycke o visa upp haha
men benen är det mer noga med, att man inte visar för mycket. Och såklart är det aldrig bra o se slampig ut.
Nu har jag läst alla 34 sidor i denna intressanta tråd, puh! Jätteroligt att få veta så mycket utan att nån har fått frispel på vägen.
Trodde inte att skillnaderna var så stora även om jag visste att de är skillnad på finska romer och andra romer.
Angående de finska romernas kjolar, de är sjukt tunga och om man inte hade den hårt stoppade tygrullen knuten runt midjan så skulle man ganska snart stå där med 9 meter sammetstyg draperat runt anklarna.
Min sexåriga dotter har en klasskamrat som är finsk rom och när pojkens mamma kommer till skolan blir min dotter alldeles salig, hon vill ha en sån kjol för hon tycker den är så fin. Men den ska inte vara svart utan rosa!
ja det är roligt det inte blivit massa påhopp faktiskt!
jag kan tänka mig att småflickor gillar kjolen, det är ju lite prinsessa över klädseln ''