Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
En sak funderar jag lite över
romani beauty skrev tidigare att männen står över kvinnorna. Det visste jag sedan tidigare, men gäller det även ens egna söner?
Jag läste att man anses vara man i tonåren, gäller då tonåringens vilja över mammans?
Hihi, det kan väl i så fall sluta "illa".
Kanske missförstod det hela också? Ibland slarvläser jag lite.
Romani Beauty, och alla andra, tack för engagemanget och tålamodet att besvara så många frågor. Har lärt mig grymt mycket. Riktigt roligt.
Det som skrevs om domstolen var hyperintressant. Går att dra mängder med paralleller.
En udda fråga från mig. Tidigare när man levde ett kringflackande liv, borde man inte ha varit vass på fiske eller fällfångst? Är det något som finns kvar idag? Har aldrig pratat jakt med någon rom.
Visst fångade man mindre vilda djur förr för att äta, och fiskade då man kunde det. Min man älskar fiske, vi är ute mycket på somrarna vid sjöarna här omkring..männen fiskar, o så grillar vi, har musik, spelar kort o har det trevligt ute i naturen. De flesta romer älskar att vara ute i naturen
.
Jag känner ingen som jagar i egentlig mening..men känner en del romska killar från rumänien som kan fånga småvilt med bara händerna..harar, ekorrar..u name it.. ![]()
en tonårig son är man, och det är främst pappan som har hand om fostran av honom. Han måste naturligtvis visa sin mamma respekt.
Vad mysigt det låter med fisketurerna!
Naturen är härlig, men många i min ålder (jag är nitton, fyller 20 om två månader) tycker att det är skittråkigt att vistas i naturen. Tyvärr.. Bruker även unga romer tycka om naturen som du beskrev? Det är svårt att svara för alla, men din uppfattning, romani beauty? : )
ja..själv börjar jag ju närma mig 30 men vi umgås även med de som är yngre, runt 20, och de följer med oss..och barnen också såklart o även äldre..
Åh
Brukar ni campa i samband med fisketurerna?
oftast far vi inte så långt..men jag drömmer om en egen husvagn haha..men vi har inte råd..man kan ju tälta men jag uppskattar det inte haha, jag är för bekväm..men vi stannar ofta ute hela nätterna, i norrland så är det ju ljust länge på somrarna. Blir barnen trötta får de lägga sig o sova i bilarna eller bredvid oss på filtarna.