• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Juliiia
    romani beauty skrev 2009-01-26 05:14:36 följande:
    sorterar ni inget??? inte ens kökshanddukar, bordsdukar? kan du tvätta dem med underkläder?
    jag tvättar underkläder för sig, handdukar för sig och sängkläder för sig... det har blivit så automatiskt hehe..  Men våra kläder blandar jag, kille som tjej. Ingen som sagt något om det. Och har aldrig sett någon som inte blandar.. inte för jag sett så många tvätta haha men typ dom 3 kvinnorna jag sett blandar ungefär så som jag.
    En bara slängde i allt hon fick i me, sket i grader, färger o shit, bara det blev tvättat typ.
  • romani beauty

oj..jag finns inte ens tvätta mina underkläder med mitt exs underkläder o han är inte rom, utan muslim

Juliiia skrev 2009-01-26 16:35:19 följande:
    jag tvättar underkläder för sig, handdukar för sig och sängkläder för sig... det har blivit så automatiskt hehe..  Men våra kläder blandar jag, kille som tjej. Ingen som sagt något om det. Och har aldrig sett någon som inte blandar.. inte för jag sett så många tvätta haha men typ dom 3 kvinnorna jag sett blandar ungefär så som jag. En bara slängde i allt hon fick i me, sket i grader, färger o shit, bara det blev tvättat typ.
  • TBS

sorterar ni inget??? inte ens kökshanddukar, bordsdukar? kan du tvätta dem med underkläder?
    Jag tvättar inte underkläder med "vanliga" kläder däremot med lakan o dyl. som kan tvättas i 95 grader.
    Känns jäkligt ohygieniskt att tvätta en bordsduk med mina trosor. urk!
  • romani beauty

det är på gott och ont. I sverige så går individen före kollektivet, med ensamhet som följd. Hos oss går kollektivet före individen, på bekostnad av den individuella friheten. Jag har pendlar mellan att tycka det är skönt med vår syn till att känna mig lätt kvävd. Jag har haft mina utflykter ut från gruppen och har testat "friheten"..jag tycker illa om ensamheten som följer men samtidigt så har jag erfarenheter som en romsk kvinna som alltid följt familjens vilja inte har..och ibland gör det att jag hamnar i inre konflikt med vad jag borde göra och vad jag vill göra. Som tur är så är min man ganska frisinnad o vi har båda beslutat att inte bo på samma ort som familjen, för att få vara lite som vi vill ibland. Vi bor nog nära för att kunna träffas ofta, men nog långt ifrån för att kunna strunta lite i de äldres åsikter.

Brio skrev 2009-01-26 14:58:52 följande:
    Just den där sammanhållningen verkar mysig
  • romani beauty

mm..jag tvättar underkläder med underlakan och handdukar för underkroppen..allt det är ungefär lika äckligt

TBS skrev 2009-01-26 19:14:10 följande:
    Jag tvättar inte underkläder med "vanliga" kläder däremot med lakan o dyl. som kan tvättas i 95 grader.Känns jäkligt ohygieniskt att tvätta en bordsduk med mina trosor. urk!
  • TBS

romani beauty skrev 2009-01-26 19:23:00 följande:

mm..jag tvättar underkläder med underlakan och handdukar för underkroppen..allt det är ungefär lika äckligt
    Håller med!
    Det är inte alldeles ologiskt heller. E-colibakterierna dör ine vid 40 eller 60 grader, så man kan faktiskt göra någon sjuk om man blandar tex bordsdukar som tvättas i lägre temperaturer med smutsiga underkläder.
  • romani beauty

ha! Visste väl att våra regler inte bara är "tjoller" Är övertygad om att de hjälpt oss överleva som folk under svåra förhållanden.

TBS skrev 2009-01-26 19:25:48 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-26 19:23:00 följande:
    Håller med!Det är inte alldeles ologiskt heller. E-colibakterierna dör ine vid 40 eller 60 grader, så man kan faktiskt göra någon sjuk om man blandar tex bordsdukar som tvättas i lägre temperaturer med smutsiga underkläder.
  • Jemmifer

Om man tänker efter så är ju romska tvättregler mycket logiska.

Ponera att du bor i husvagn eller liknande, allt handtvättas, då tvättar man inte allt hursomhelst tillsammans. Babykläder för sig, för de blir ju inte så smutsiga alls. Sängkläder blir smutsigare, kräver varmare vatten osv osv.....

Eller tycker/tror ni att jag har fel?

Återigen, himla bra tråd utan en massa påhopp och utan alla är på samma planhalva och spelar s.a.s.

• romani beauty

ja, såklart härstammar reglerna från före tvättmaskinens tid..då hade man t.o.m olika baljor för olika tvätt osv..

Jemmifer skrev 2009-01-27 13:28:11 följande:
    Om man tänker efter så är ju romska tvättregler mycket logiska.Ponera att du bor i husvagn eller liknande, allt handtvättas, då tvättar man inte allt hursomhelst tillsammans. Babykläder för sig, för de blir ju inte så smutsiga alls. Sängkläder blir smutsigare, kräver varmare vatten osv osv.....Eller tycker/tror ni att jag har fel?Återigen, himla bra tråd utan en massa påhopp och utan alla är på samma planhalva och spelar s.a.s.