Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Just den där sammanhållningen verkar mysig
oj..jag finns inte ens tvätta mina underkläder med mitt exs underkläder o han är inte rom, utan muslim ![]()
romani beauty skrev 2009-01-26 05:14:36 följande:
det är på gott och ont. I sverige så går individen före kollektivet, med ensamhet som följd. Hos oss går kollektivet före individen, på bekostnad av den individuella friheten. Jag har pendlar mellan att tycka det är skönt med vår syn till att känna mig lätt kvävd. Jag har haft mina utflykter ut från gruppen och har testat "friheten"..jag tycker illa om ensamheten som följer men samtidigt så har jag erfarenheter som en romsk kvinna som alltid följt familjens vilja inte har..och ibland gör det att jag hamnar i inre konflikt med vad jag borde göra och vad jag vill göra. Som tur är så är min man ganska frisinnad o vi har båda beslutat att inte bo på samma ort som familjen, för att få vara lite som vi vill ibland. Vi bor nog nära för att kunna träffas ofta, men nog långt ifrån för att kunna strunta lite i de äldres åsikter. ![]()
mm..jag tvättar underkläder med underlakan och handdukar för underkroppen..allt det är ungefär lika äckligt ![]()
romani beauty skrev 2009-01-26 19:23:00 följande:
ha! Visste väl att våra regler inte bara är "tjoller"
Är övertygad om att de hjälpt oss överleva som folk under svåra förhållanden.
Om man tänker efter så är ju romska tvättregler mycket logiska.
Ponera att du bor i husvagn eller liknande, allt handtvättas, då tvättar man inte allt hursomhelst tillsammans. Babykläder för sig, för de blir ju inte så smutsiga alls. Sängkläder blir smutsigare, kräver varmare vatten osv osv.....
Eller tycker/tror ni att jag har fel?
Återigen, himla bra tråd utan en massa påhopp och utan alla är på samma planhalva och spelar s.a.s.
ja, såklart härstammar reglerna från före tvättmaskinens tid..då hade man t.o.m olika baljor för olika tvätt osv..