• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Molly1982

romani beauty skrev 2009-03-29 04:21:03 följande:

ja på sommaren är det rätt jobbigt med det långa håret!
    Kan tänka mig..svettigt och en massa trassel i nacken då!
    Har långt hår själv so I know
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-29 00:42:00 följande:

haha, ja ibland vill man ju bara slippa dem (som nu, är skitnöjd över att få vara helt själv hemma (barnen är hos mormor o morfar) o få dricka öl o lyssna på hårdrock *asg*)natti natti..sov gott
    visst är det skönt att vara helt själv lite då och då. även om det INTE händer ofta, men man behöver det lugnet ibland
  • PetraD
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:01:23 följande:
    Oj är det så?? Man måste alltså kasta sig ur sängen och gå och duscha direkt? Man kan inte ligga kvar och klappa katten? ta en cigg eller ett glas vatten? Shit vad jobbigt det låter...Följer verkligen folk det där när man bara är ensamma hemma innanför trygga väggar där ingen ser att man bryter lagen?romani beauty skrev 2009-01-13 23:54:44 följande:
    är det någon som "har den sortens aktivitet" när någon ser att man "bryter lagen"??
    vi brukar alltid tvätta av oss efter också först innan ligger kvar och myser, annars blir väl lite väl kladdigt...........
  • PetraD
    PetraDeliu skrev 2009-03-29 11:29:56 följande:
    är det någon som "har den sortens aktivitet" när någon ser att man "bryter lagen"??vi brukar alltid tvätta av oss efter också först innan ligger kvar och myser, annars blir väl lite väl kladdigt...........
    glömde skriva att vi inte är romer... så har inget med det att göra..
  • PetraD
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:07:20 följande:
    Så om du är ute nånstans och inte har nån tvättmöjlighet så kan du inte typ klia dig på knät??De flesta trosinriktingarna har ju mer eller mindre skumma regler som man om man följer dem bak i tiden ändå kan härleda till att från början ha haft ett syfte som på den tiden fyllde en funktion. Exampelvis omskärelse, inte äta griskött och såna saker. Har du nån teori eller vetskap varifrån den där underkroppsregeln härstammar ifrån?romani beauty skrev 2009-03-29 01:02:59 följande:
    men hur fräscht är det egentligen att rör sig eller sin man där nere och sen kanske äta ett äpple efter?? finns ju en del bakterier som man inte vill ha i munnen. samma som om man tvättar händerna efter att man varit på toaletten
  • PetraD
    Queen70 skrev 2009-03-29 03:17:21 följande:
    Känns det inte läskigt att leva tillsammans med nån som man inte är säker på om han skulle kunna SLÅ en??romani beauty skrev 2009-03-29 03:15:08 följande:
    kan NÅGON egentligen vara helt säker på det???
    tänk de som blivit misshandlade. de har nog först haft det bra tillsammans och aldrig anat det
  • PetraD
    Queen70 skrev 2009-03-29 03:48:21 följande:
    Vad gör man med en otrogen man då?romani beauty skrev 2009-03-29 03:47:25 följande:
    man borde väl klippa av något annat.. (på alla otrogna män, oavsett kultur/religion)
  • PetraD

romani beauty skrev 2009-03-29 03:58:48 följande:

klart jag skulle protestera, gråta, skrika..men jag skulle nog inte lämna han
    känner du på det sättet för att "du är den du är" eller har du anpassat de tankarna och hade reagerat annorlunda om du inte var rom
  • MCE

Försökte läsa igenom heeela tråden ( men efter sida 40-50 orkade jag inte.. puuh)

Jäklar, är jag rom i smyg eller ?

"uttövar" en massa av det som skrivs här (i början av tråden), min dotter Esmeralda(efter zigenarflickan i ringaren i notre dame ) har ett rött band runt handleden och skall ha det tills hon döps.
    Det där med 40 dagar efter förlossning ... osv..
    Trodde att det var vi serber/balkan som var alldeles vidskepliga
    Härstammar det alltså från er ?
    Vad intressant, mer mer !

Älskar även "ciganski" musik .. får mitt hjärta att slå volter bara jag tänker på det

(eftersom jag kommer in så sent här, vet jag inte om tråden omvandlats till en hetsig debatt, men som sagt som första 50 sidorna var intressant att läsa )