Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
romani beauty skrev 2009-03-29 17:12:05 följande:
Hej! Vilken bra tråd!
Måste säga att de provocerande inlägg som uppstod möttes med beundransvärt jämnmod. Tycker nog själv att romer verkar vara en av de få grupper som det fortfarande är "ok" att diskriminera.
Kommer ihåg när jag pluggade i USA. Jag, en massa amerikaner och en tjej från Spanien. Vi pratade om fördomar mot folkgrupper (som man gör där, ofta) och den spanska tjejen säger till mig: Europeer är mycket mindre fördomsfulla än amerikaner. Vi tycker att alla är lika värda, förutom zigenare, men de är ju horrible people, det vet ju alla.
Jag satte i halsen. Fick nog bara fram ett vekt "det håller jag inte med om".
Och inom vården där jag jobbar nu: jag hade lappat ihop en romsk kille som hade ett skärsår. Familjen (i alla fall 15-20 pers) stod i korridoren på akuten. Efteråt säger den som assisterade att "nu ska dom väl ut och ta hämnd, de är ju romer vet du" och så ringdes det på väktare.
Helt bissarrt.
Men nu till min fråga: Är det någonting speciellt man kan tänka på för att underlätta i kontakten och visa någon slags respekt inför romska patienter? Jag försöker ofta lära mig någon hälsningsfras på annat språk eller ta reda på lite om kulturen så man inte gör något dumt. Jag är kvinna och måste ju undersöka och göra saker som säkert kan upplevas...annorlunda. Naturligtvis har jag handskar och desinfecerar och tvättar noggrannt under undersökning. Brukar jobba uppifrån och ner så att säga. Om jag behöver undersöka underliv tar jag det sist och tvättar mig efteråt. Och finns det något jag kan göra för att underlätta kommunikationen - jag vill absolut inte att en patient inte ska lita på mig och tro att jag går ut i personalrummet och suckar över zigenare. Tycker alla ska få bra bemötande i vården (och helst annars också...) . Det är stressande för de flesta att vara på sjukhus och då kan det vara skönt att veta att man faktiskt är geuint respekterad.
(jag förstår ju att jag anses som oren i alla fall då jag inte är roma själv)
Oj, blev långt..
man lämnar aldrig en rom ensampa sjukhus! da ställer hela släckten upp och tar hand om den som rakat illa ut.
har oksa uplevt detta vilket var en smärre kulturchok satt pa akuten med öroninflamation när en hel familj med tanter och farbröder stormar in och belägrade akuten en av dom hade typ brutigt foten och nu var alla där för att stötta och se till sa att allt blev bra igen.
när man sitter där och väntar blir man liksom lite förvanad dom pratade högt och barnen lekte . en av dom var jätte trevlig och förklarade för mig att det funkar sa hos dom att man ställer upp för varandra och tyckte synd om mig som var där helt själv utan nagon som tog hand om mig.
Tre stycken stanade kvar och sag till att läkarna tog väll ahnd om mitt öra och körde mig hem.
Super snälla mäniskor
Nej, det har jag förstått och tycker är jättetrevligt! Hade älskat om alla hade samma stöd som den här killen hade. Familjen var förståeligt upprörd men vi pratade en del och jag tyckte det kändes bra efteråt. Det var ju inte ett upplopp, bara många människor på en liten yta.
Blev mest upprörd över personalen som tyckte det var ett problem.
Undrar dock fortfarande om det finns någonting särskilt jag ska tänka på för att visa respekt för patienter som är romer. Det kan ju finnas andra kulturella hänsyn att ta, tänker jag, som jag inte känner till! Skulle vara tråkigt om någon gick därifrån och kände sig äcklad eller överkörd för att jag ovetandes har gjort något fel.
jag tycker väl du verkar jobba rätt bra. Tyvärr så jobbar du väl i motvind..många många zigenare förutsäter att folk inte gillar en redan innan och man kan va lite avvaktande eller upplevas som sur..eller så är man välidgt övekänslig och reagerar på kanske inte illa menade kommentarer. Själv så jobbar jag också inom vården och känner mig mer hemma i den miljön därav..men jag tillhör den "misstänksamma" sorten..jag försöker alltid vara snäll o trevlig men söker omedvetet efter tecken på motvilja hos icke-romer..tyvärr. Och ofta så bekräftas det också. Men sjukvårdspersnal är inte de värsta att ha att göra med. Väktare, polis, soc mm har mycket mycket mer negativa attityder och man blir nästan alltid illa behandlad.
romani beauty skrev 2009-03-30 19:02:33 följande: