• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Queen70

har försökt fråga i andra trådar vad det gäller skillnaden mellan andra romer och just finska zigenare...

romani beauty skrev 2009-03-29 01:00:06 följande:

tror det finns nån..
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:07:20 följande:
    Så om du är ute nånstans och inte har nån tvättmöjlighet så kan du inte typ klia dig på knät??De flesta trosinriktingarna har ju mer eller mindre skumma regler som man om man följer dem bak i tiden ändå kan härleda till att från början ha haft ett syfte som på den tiden fyllde en funktion. Exampelvis omskärelse, inte äta griskött och såna saker. Har du nån teori eller vetskap varifrån den där underkroppsregeln härstammar ifrån?romani beauty skrev 2009-03-29 01:02:59 följande:
    jag tror att den kommer från rent hygieniska regler..att man vill undvka smitta från underkroppen där det ju finns en del bakterier..har hört att indier (där vi kommer ifrån) också har sånna regler..t.ex. med tvätten..t.o.m. min exman som inte var rom utan somalier ville inte att jag skulle tvätta hans kläder med mina underkläder
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:08:14 följande:
    har försökt fråga i andra trådar vad det gäller skillnaden mellan andra romer och just finska zigenare...romani beauty skrev 2009-03-29 01:00:06 följande:
    aha

ok, ska se om jag kan svara..men skulle vilja veta exakt vad du tänkrr på då, om skillnad
  • romani beauty
    alma djrovic skrev 2009-03-29 01:00:37 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-29 00:57:04 följande: blir han inte oren om hans kläder tvättas med dina??
    jo, egentligen..därför jag får ångest..men om inte andra vet det så
  • Queen70

Hur skulle du reagera om nån som jag som inte känner till alla de där reglerna, kanske under ett samtal tog på ditt ben eller nåt? Skulle du inte bry dig eller skulle du tycka det va äckligt?

Följer man traditionen för att man upplever det som väldit viktigt att bevara kulturen mer än för att man verkligen tror att det skulle vara smutsigare att röra vid nåns knä, än vid dess hand?

romani beauty skrev 2009-03-29 01:10:11 följande:

jag tror att den kommer från rent hygieniska regler..att man vill undvka smitta från underkroppen där det ju finns en del bakterier..har hört att indier (där vi kommer ifrån) också har sånna regler..t.ex. med tvätten..t.o.m. min exman som inte var rom utan somalier ville inte att jag skulle tvätta hans kläder med mina underkläder
  • Queen70

Jag läste tidigare i tråden att det finns tre grupper, och de finska zigenarna tillhörde en av de grupperna. Har du möjlighet att ge några exampel på vad som betraktas som karaktäristiskt för de olika grupperna??

romani beauty skrev 2009-03-29 01:11:08 följande:

ahaok, ska se om jag kan svara..men skulle vilja veta exakt vad du tänkrr på då, om skillnad
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:16:34 följande:
    Hur skulle du reagera om nån som jag som inte känner till alla de där reglerna, kanske under ett samtal tog på ditt ben eller nåt? Skulle du inte bry dig eller skulle du tycka det va äckligt?Följer man traditionen för att man upplever det som väldit viktigt att bevara kulturen mer än för att man verkligen tror att det skulle vara smutsigare att röra vid nåns knä, än vid dess hand?romani beauty skrev 2009-03-29 01:10:11 följande:
    jag vet ju att du inte känner till reglerna, så om man ska hårddra det så är gaje ALLTID orena..det är vad man förutsäter..så man blir inte chockad över ert beteende..

de är väl både och...jag kan verkligen inte äta om jag inte kan tvätta händerna innan, och jag mår verkligen dåligt om jag dricke rur en kopp som jag inte vet hur den hanterats..på jobbet dricker jag ur  engångs-plastmuggar för jag vet inte vad folk gjort med porslinsmuggarna..
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 01:18:02 följande:
    Jag läste tidigare i tråden att det finns tre grupper, och de finska zigenarna tillhörde en av de grupperna. Har du möjlighet att ge några exampel på vad som betraktas som karaktäristiskt för de olika grupperna??romani beauty skrev 2009-03-29 01:11:08 följande:
    hmm..det finns roma o sinti...jag är roma, de finska sägs tillhöra sinti..sen så är de så att roma är uppdelat också..de som talar vlach-dialekt som är påverkad av rumänskan, o de osm inte talar vlach..men alltså, jag o de finska kan inte förstå varann på romani..
  • alma djrovic

romani beauty skrev 2009-03-29 01:13:15 följande:

jo, egentligen..därför jag får ångest..men om inte andra vet det så
    så det är bara viktigt att följa eglerna inför andra?
  • Queen70

mmm..Jag förstår att reglerna och traditionen sitter i ryggmärgen :) men samtidigt måste du ju rent intellektuellt förstå att det inte finns mer baskelusker på ett knä, än på en en hand ?

romani beauty skrev 2009-03-29 01:19:15 följande:

jag vet ju att du inte känner till reglerna, så om man ska hårddra det så är gaje ALLTID orena..det är vad man förutsäter..så man blir inte chockad över ert beteende.. de är väl både och...jag kan verkligen inte äta om jag inte kan tvätta händerna innan, och jag mår verkligen dåligt om jag dricke rur en kopp som jag inte vet hur den hanterats..på jobbet dricker jag ur  engångs-plastmuggar för jag vet inte vad folk gjort med porslinsmuggarna..