Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
har försökt fråga i andra trådar vad det gäller skillnaden mellan andra romer och just finska zigenare...
romani beauty skrev 2009-03-29 01:00:06 följande:
Hur skulle du reagera om nån som jag som inte känner till alla de där reglerna, kanske under ett samtal tog på ditt ben eller nåt? Skulle du inte bry dig eller skulle du tycka det va äckligt?
Följer man traditionen för att man upplever det som väldit viktigt att bevara kulturen mer än för att man verkligen tror att det skulle vara smutsigare att röra vid nåns knä, än vid dess hand?
romani beauty skrev 2009-03-29 01:10:11 följande:
Jag läste tidigare i tråden att det finns tre grupper, och de finska zigenarna tillhörde en av de grupperna. Har du möjlighet att ge några exampel på vad som betraktas som karaktäristiskt för de olika grupperna??
romani beauty skrev 2009-03-29 01:11:08 följande:
romani beauty skrev 2009-03-29 01:13:15 följande:
mmm..Jag förstår att reglerna och traditionen sitter i ryggmärgen :) men samtidigt måste du ju rent intellektuellt förstå att det inte finns mer baskelusker på ett knä, än på en en hand ?
romani beauty skrev 2009-03-29 01:19:15 följande: